Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/75954
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Перверзний нарцисизм на прикладі образів у вибраних класичних і сучасних творах: психоаналітичний аспект
Other Titles Narcissistic perversion in reliance on the characters in the selected works of classical and contemporary literature: psychoanalytic aspect
Authors Смольницька, О.О.
ORCID
Keywords текст
твір
архетип
образ
перверзний нарцисизм
нарцис
маніпуляція
агресор
жертва
text
work
archetype
character
narcissistic perversion
narcissist
manipulation
aggressor
victim
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/75954
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Смольницька, О.О. Перверзний нарцисизм на прикладі образів у вибраних класичних і сучасних творах: психоаналітичний аспект [Текст] / О.О. Смольницька // Філологічні трактати. - 2019. - Т.11, №3-4. - С. 111-131. - DOI: 10.21272/Ftrk.2019.11(3-4)-13.
Abstract Нарцисизм як багатогранна проблема досліджується у сучасному українському літературознавстві, у тому числі у психоаналітичних студіях, присвячених філології. Зокрема, це проект психоісторії української літератури у Ніли Зборовської. Але проблеми перверзного нарцисизму, яка стає дедалі більше актуальною за сучасної доби, іще не було виокремлено у літературознавстві. Натомість художня література являє собою приклад чіткого змалювання такої проблеми в образах імітаторів, егоцентричних маніпулянтів, показі нездорових стосунків тощо. У статті виокремлено головні риси перверзного нарцисиста. Водночас з’ясовано різноманіття і більшу широту такого типу на прикладі художньої літератури (на противагу виявленим закономірностям у доступних психоаналітичних працях). Розглянуто приклади істерії та істероїдності у героїнь Лесі Українки, порівняно з образом Лізи Хохлакової у романі Ф. Достоєвського «Брати Карамазови». Вичленовано паралізовану українськість і паралізоване християнство у жіночій версії. З’ясовано, що відсутність сублімації (у Неріси) призводить до втрати моральних якостей. Наголошено на національній ідентичності (Неріса vs Евфрозіна і Антей). Порівняно образи Неріси («Орґія» Лесі Українки) і Саломеї в О. Вайлда. Виявлено синдром леді Макбет як одну з ознак перверзного нарциса. На основі проаналізованих текстів виокремлено бінарні опозиції: сакральне/профанне, інтроверт/екстраверт, духовне/тілесне, верх/низ, творчість/імітація, Ерос/Танатос. Методи дослідження: компаративний, юнґіанський (аналітична психологія), перекладознавчий, міфологічний, інтермедіальний. Для чіткішого розуміння клінічної картини фемінінних персонажів наведено історичний контекст. Матеріалом аналізу є художня і художньо-публіцистична (епістолярна) література. До уваги беруться тексти української, британської, американської, австрійської, російської літератур, а також фольклор і міфологія різних народів.
Narcissism as a multifaceted problem is studied in contemporary Ukrainian literary studies, including in psychoanalytic works devoted to philology. In particular, it is a project of the psychohistory of the Ukrainian literature proposed by Nila Zborovska. But the problem of narcissistic perversion, which is becoming more and more relevant in modern times, has not yet been isolated in literary criticism. Instead, fiction is an example of a clear depiction of such a problem in the images of imitators, egocentric manipulators, the display of unhealthy (sick) relationships etc. The main features of the perverse narcissist are singled out in the article. At the same time, manifolds and greater breadth of this type were found in the example of fiction (as opposed to the regularities in accessible psychoanalytic studies). The examples of hysteria and hysteroidism in reliance on the heroines of Lessya Ukrainka are considered, compared with the image of Lisa Khokhlakova in the novel by F. Dostoevsky “The Brothers Karamazov”. The paralyzed Ukrainianity and paralyzed Christianity in the feminine version are singled out. It is found that the absence of sublimation (in relation on Nerisa) leads to loss of moral qualities. The research emphasizes on the national identity (Nerisa vs Euphrosyne and Antaeus). The characters of Nerisa (“Orgy” by Lessya Ukrainka) and Salome (O. Wilde) are compared. The Lady Macbeth syndrome was identified as one of the signs of perverse narcissus. On the basis of the analyzed texts, there are extracted some binary oppositions, such as: sacred/profane, introvert/extravert, spiritual/fleshly, up(top)/low, creativity/imitation, Eros/Thanatos. Methods of research: comparative, Jungian (analytical psychology), translation studies, mythological, intermedial. For a clearer understanding of the clinical picture of feminine characters, the historical context is presented. The material of the analysis is artistic literature and opinion journalism (epistolary texts). Attention is paid to the texts of the Ukrainian, British, American, Austrian, Russian literatures, as well as folklore and mythology of different nations.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Austria Austria
1
Canada Canada
1
Croatia Croatia
1
Germany Germany
126554
Greece Greece
12595
Ireland Ireland
-779117382
Lithuania Lithuania
203308
Netherlands Netherlands
1196
Poland Poland
134687
Romania Romania
1
Russia Russia
145
Spain Spain
1
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
557491743
Ukraine Ukraine
-607985197
United Kingdom United Kingdom
1640172309
United States United States
-1248036781
Unknown Country Unknown Country
143795

Downloads

Canada Canada
1
China China
925428041
Croatia Croatia
1
France France
1
Germany Germany
1640172308
India India
1
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Moldova Moldova
1
Netherlands Netherlands
1
Poland Poland
178517
Switzerland Switzerland
925428049
Ukraine Ukraine
-779117380
United Kingdom United Kingdom
555803
United States United States
-1248036783
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
14Smolnicka.pdf 470,67 kB Adobe PDF 1464608564

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.