Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76000
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Позитивація як сугестійний чинник релігійного дискурсу
Other Titles Positivation as a suggestive factor of the religious discourse
Authors Серебрич, А.В.
ORCID
Keywords емоції
лексико-семантична група
позитивація
елігійний дискурс
семантика
сугестія
emotions
suggestion
positivism
religious discourse
sermon
lexical-semantic
semantic
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76000
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Серебрич, А.В. Позитивація як сугестійний чинник релігійного дискурсу [Текст] / А.В. Серебрич // Філологічні трактати. - 2019. - Т.11, №3-4. - С. 102-110. - DOI: 10.21272/Ftrk.2019.11(3-4)-12.
Abstract Об’єктом дослідження у статті визначено тексти релігійних проповідей, предметом дослідження стали мовні фактори створення позитивної емоційності як впливового чинника релігійної проповіді. Метою розвідки було визначення вербальних маркерів позитивації як фактора сугестійності текстів релігійних проповідей. Під час дослідження вирішено ряд завдань, а саме: виокремлено ключові слова як маркери позитивації в текстах зафіксованих релігійних проповідей; класифіковано ключові слова за лексико-семантичними групами; встановлено їхню впливову специфіку. У статті також висвітлено основні підходи до розуміння поняття «емоції», конкретизовано сутність позитивних емоцій і встановлено роль позитивації як базового чинника сугестійності релігійного дискурсу, зокрема в сегменті проповідницького жанру. Проаналізовано вербальні засоби втілення позитивних емоцій, доведено пріоритет їхньої семантичної експлікації у створенні екологічної сугестійності проповіді. Установлено, що вирішальну роль у формуванні позитивного сприйняття проповідей реципієнтом відіграє семантика слова, зокрема її конотативний компонент. Здійснені у ході дослідження реконструкція семантики і рівня сугестогенності ключових слів дає підстави зробити такі висновки: 1) найчастотнішими є прецедентні лексеми (46%). Усталеність асоціативних зв'язків та загальна відомість цих слів полегшує когнітивні процеси сприйняття інформації, що оптимізує вплив і дає можливість створювати позитивний емотивний фон у текстах проповідей; 2) менш активно функціонують абстрактні іменники, що позначають притаманні релігії поняття і морально-етичні категорії (33%). Конотативна семантика виокремлених у цій групі ключових слів корелює з позитивними емоціями, активація яких сприяє покращенню запам'ятовування інформації, посилює образне мислення реципієнта, а отже, употужнює вплив; 3) найменш частотними у виявились ключові слова, що належать до лексико-семантичної групи прикметників на позначення морально-етичних характеристик та лексем на позначення дії. Вони складають 11% та 10 % відповідно.
The object of the study is to identify the texts of religious sermons, the subject of the study are the linguistic factors of creating positive emotionality as an influential factor in religious preaching. The purpose of intelligence was to identify verbal markers of positivity as a factor in the suggestiveness of religious sermon texts. During the research, a number of tasks were solved, namely: highlighting the keywords as markers of positivity in the texts of recorded religious sermons; keywords are classified by lexico-semantic groups; their influence specificity is established. The article also highlights the main approaches to understanding the concept of "emotions", specifies the essence of positive emotions and establishes the role of positivity as a basic factor in the suggestiveness of religious discourse, in particular in the segment of the preaching genre. The verbal means of embodying positive emotions are analyzed, the priority of their semantic explication in creating the ecological suggestiveness of preaching is proved. It is established that the semantics of a word, in particular its connotative component, plays a decisive role in the formation of a positive perception of sermons. The reconstruction of the semantics and level of suggestion of the keywords carried out in the course of the study gives the following conclusions: 1) the most frequent are precedent tokens (46%). The associative bonding and the general familiarity of these words facilitates the cognitive processes of information perception, which optimizes the impact and enables the creation of a positive emotional background in the sermon texts; 2) less actively functioning abstract nouns denoting inherent religions and moral and ethical categories (33%). The connotative semantics of the keywords highlighted in this group correlate with positive emotions, the activation of which contributes to improving the memorization of information, enhances the imaginative thinking of the recipient, and therefore reinforces the influence; 3) the words that belong to the lexico-semantic group of adjectives for the designation of moral and ethical characteristics and the tokens for the designation of action appeared the least frequency. They are 11% and 10% respectively.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Australia Australia
1
Germany Germany
242080
Greece Greece
510
Ireland Ireland
5748432
Lithuania Lithuania
1
Mali Mali
70228
Ukraine Ukraine
5748430
United Kingdom United Kingdom
776095
United States United States
15689642
Unknown Country Unknown Country
1551933

Downloads

Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
5748431
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1551931
Unknown Country Unknown Country
3

Files

File Size Format Downloads
Serebrich_Article.pdf 356,3 kB Adobe PDF 7300367

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.