Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76705
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Communicative-mediatory function of secondary textreviews
Authors Movchan, D.V.
Chulanova, H.V.
Kobiakova, Iryna Karpivna  
Kobyakova, Iryna Karpivna
ORCID http://orcid.org/0000-0002-9505-2502
Keywords текст-відгук
текст-отзыв
TextReview
читач
читатель
reader
комунікативно-посередницька функція
коммуникативно-посредническая функция
communicative-mediatory function
прагматична орієнтація
прагматическая ориентация
pragmatic orientation
Type Article
Date of Issue 2017
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76705
Publisher National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kiev Polytechnic Institute"
License
Citation Movchan, D.V. Communicative-mediatory function of secondary textreviews / D. Movchan, G. Chulanova, I. Kobyakova // Advanced Education. – 2017. – Issue 7. – P. 108–113. – DOI: 10.20535/2410-8286.98814.
Abstract Ця стаття стосується англійських вторинних текстів-відгуків, що стають більш популярним і нетривіальним режимом комп'ютерно-опосередкованого спілкування, яке забезпечує популяризацію самої книги, а також підвищує мотивацію до читання. Вважається, що тексти-відгуки орієнтовані на прагматично-зосереджений вплив на читача та виконання комунікативно-посередницької функції в суспільстві, створення алгоритму поведінки потенційних читачів. Особлива увага зосереджена на ролі читача, завдання якого – витягнути максимум думок автора, зрозуміти якнайбільше інформації, щоб оцінити достоїнства книги та нарешті поділитися емоціями з потенційними читачами. Ми представили та порівняльно проаналізували мовні засоби, за допомогою яких автори текстів-відгуків маніпулюють потенціалом читачів. Дослідження спирається на такі методи, як текстовий аналіз, контекстний метод, аналіз взаємодії та кількісний метод. Результати цього дослідження показують, що текст, орієнтований на аудиторію, є найпоширенішим. Просторово-часове обмеження впливу текстів-відгуків змушує їх авторів створювати тексти, в яких елементи різних рівнів мови, разом з невербальними компонентами, мають переконати потенційних читачів у необхідності вчинення дії, запрограмованої автором тексту-відгуку, тобто придбання книги. У статті визначено, що текст-відгук стає однією з основних стратегій нового підходу до видання та розповсюдження книг у наш час.
Настоящая статья посвящена вторичным текстам-отзывам на английском языке – все более популярному и нетривиальному виду компьютерной коммуникации, обеспечивающей популяризацию самой книги, а также повышение мотивации к чтению. Считается, что тексты-отзывы ориентированы на прагматически-ориентированное воздействие на читателя и осуществляют коммуникативно-посредническую функцию в обществе, создавая алгоритм поведения потенциальных читателей. Особенное внимание сосредоточено на роли читателя, чья задача состоит в том, чтобы извлечь максимум мыслей автора, понять как можно больше информации, чтобы оценить достоинства книги и, наконец, поделиться эмоциями с потенциальными читателями. Мы представили и сравнительно проанализировали языковые средства, с помощью которых авторы текстов-отзывов манипулируют потенциалом читателя. В исследовании используются такие методы, как текстовый анализ, контекстный метод, анализ взаимодействия и количественный анализ. Результаты этого исследования показывают, что ориентированный на аудиторию текст является наиболее распространенным. Пространственно-временное ограничение воздействия текстов-отзывов заставляет их авторов создавать тексты, в которых элементы разных уровней языка, вместе с невербальными компонентами, должны убедить потенциальных читателей в необходимости совершить действие, запрограммированное автором текста-отзыва, то есть покупку книги. В статье говорится, что текст-отзыв становится одной из основных стратегий нового подхода к издательству и распространению книг в наши дни.
The present paper deals with English secondary TextReviews, an increasingly popular and non-trivial mode of computer-mediated communication, which provides popularisation of the book itself as well as the increase of motivation to reading. It is considered that TextReviews are oriented on pragmatically focused impact on the reader and perform communicative-mediatory function in society, creating the algorithm of behaviour of potential readers. Particular attention is focused on the role of a reader, whose task is to extract maximum of the author’s thoughts, to grasp as much information as possible, to assess the merits of the book and finally to share emotions with potential readers. We have presented and comparatively analysed the linguistic means with the help of which authors of TextReviews manipulate potential readers. The study relies on such methods as textual analysis, contextual method, interaction analysis, and quantitative method. The results of this research show that audience-oriented type of texts is the most common. Spatio-temporal constraints of impact of TextReviews make their authors create a text in which elements of different levels of language, together with non-verbal components, are to convince the potential readers of the need to commit the actions programmed by the author of the TextReview, i.e. purchase of a book. The paper stipulates that TextReview becomes one of the main strategies of a new approach to the book publishing and book distribution nowadays.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

China China
1
Germany Germany
261393
Greece Greece
1
Ireland Ireland
9910
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
635
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
2994236
United Kingdom United Kingdom
512883
United States United States
9770074
Unknown Country Unknown Country
14576172
Vietnam Vietnam
2540

Downloads

Germany Germany
1
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
2994236
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
512881
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Movchan_Chulanova_Kobyakova_Communicative-mediatory.pdf 2,06 MB Adobe PDF 3507123

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.