Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76871
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Банківські інновації, як фактор підвищення рівня довіри та лояльності клієнтів
Authors Kryvych, Yana Mykolaivna  
Драніцина, А.О.
ORCID http://orcid.org/ 0000-0002-3401-0878
Keywords банківські інновації
фінансові інновації
довіра
лояльність
banking innovation
financial innovation
trust
loyalty
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76871
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Кривич, Я.В. Банківські інновації, як фактор підвищення рівня довіри та лояльності клієнтів [Текст] / Я.В. Кривич, А.О. Драніцина // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. – 2019. – № 3. – С. 33-39. – DOI: 10.21272/ 1817-9215.2019.3-4.
Abstract У статті досліджено сутність та зміст поняття "банківські інновації". Розглянуто класифікацію банківських інновацій. Зокрема виокремлено продуктові (розробка нових або модифікації існуючих банківських продуктів), процесні (удосконалення банківських бізнес-процесів), маркетингові (інновації у каналах збуту та маркетингових комунікаціях комерційного банку), технологічні (пов'язані з розвитком технічних можливостей функціонування банку) та управлінські інновації (змін організаційної структури банку, механізмів планування, контролю, стимулювання тощо). Отже, доведено, що поняття "банківські інновації" може бути застосовано до всіх нововведень у всіх сферах функціонування банку. Здійснено розмежування між фінансовими та банківськими інноваціями. Зокрема, встановлено, що під поняттям "фінансові інновації", варто розуміти створення та розповсюдження нових фінансових інструментів, а також фінансових технологій, інститутів та ринків. Тоді як під поняттям "банківські інновації" варто розуміти процес, спрямований на розроблення нових або удосконалення існуючих банківських продуктів (послуг), технології їх просування, а також нових інноваційних методів управління банківською установою з метою отримання додаткових доходів та конкурентних переваг. Розглянуто хронологія розвитку найбільш суттєвих банківських інновацій, що дозволило встановити взаємозв’язок між інноваційною діяльністю банків, технологічними та науковими досягненнями людства. Виділено та охарактеризовано ключові тренди розвитку ринку банківських послуг (безконтактна оплата, біометрична ідентифікація, цифрові гаманці та QR коди, інтернет речей, крипто валюти, фінтех рух). Особливий акцент у роботі зроблено на взаємозв’язку інноваційної діяльності банків з формуванням лояльності клієнтів та зростанням рівня довіри до банків.
The purpose of the article is the development of the definition and concept of "banking innovations". The classification of banking innovations is proposed and includes product (development of new or modification of existing banking products), process (improvement of banking business processes), marketing (innovations in sales channels and marketing communications of banks), technological (related to the development of technical bank capabilities) and management (changes in the organizational structure of banks, mechanisms of planning, control, incentives, etc.). The research proves the concept of "banking innovations" can be applied to all innovations in bank functioning. This paper distinguishes definition between finance and banking innovations. Finance innovations are related to the creation and dissemination of new financial instruments as well as financial technologies, institutions and markets. The concept of "banking innovation" should be understood as a process with focus on developing new or improving existing banking products (services), technology of their promotion, as well as new innovative methods of managing banking institutions in order to obtain additional income and competitive advantages. The chronology of the most important banking technologies development is analyzed in this article. Correlations between the innovative activity of banks, technological and scientific achievements of humankind are found.Key trends of development of the banking services market (contactless payment, biometric identification, digital wallets and QR codes, Internet of Things, cryptocurrency, fintech movement) are identified and characterized. The paper is emphasizes the connection between banks' innovation activities, the formation of customer loyalty and the increasing of trust to banks.
Appears in Collections: Вісник Сумського державного університету. Економіка

Views

Argentina Argentina
1
China China
3762
Estonia Estonia
210696
France France
1
Germany Germany
52739
Greece Greece
12054
Ireland Ireland
5773724
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
500
Poland Poland
1
Russia Russia
1
Singapore Singapore
-1687517818
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
-2119550660
United Kingdom United Kingdom
1920538115
United States United States
919931658
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Austria Austria
1
Estonia Estonia
1
France France
1
Germany Germany
528244803
India India
1
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
1
Ukraine Ukraine
-2119550662
United Kingdom United Kingdom
1199142
United States United States
-2119550661

Files

File Size Format Downloads
Kryvych_Dranitsyna_Bankivski.pdf 335,71 kB Adobe PDF 585309926

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.