Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77706
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Необхідність застосування міжнародного досвіду використання кешбеків для електронної комерції в Україні
Other Titles Using the international experience of cashback incentives for e- commerce in Ukraine
Authors Pokhylko, Svitlana Vasylivna  
Єременко, А.Ю.
ORCID http://orcid.org/0000-0001-5739-2795
Keywords кешбек
електронна комерція
cashback-сервіс
цифрова економіка
м-комерція
cashback
e-commerce
cashback service
digital economy
m-commerce
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77706
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Похилько, С.В. Необхідність застосування міжнародного досвіду використання кешбеків для електронної комерції в Україні [Текст] / С.В. Похилько, А.Ю. Єременко // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. – 2020. – № 1. – С. 45-54. – DOI: 10.21272/ 1817-9215.2020.1-05.
Abstract Стаття присвячена дослідженню розвитку кешбеків та кешбек-сервісів, аналізу вітчизняного та зарубіжного ринків кешбеків. З розвитком цифрової економіки починається новий етап в історії кешбеку. Завдяки сучасним технологіям доступу в Інтернет, використовуючи комп'ютери і смартфони, спостерігається суттєвий сплеск у здійсненні електронної комерції та м-комерції. Банківські інституції емітували дебетові та кредитові карти з функцією кешбеку, онлайн торгівля набула кешбек-партнерів, а покупці використовують ефективний інструмент при купівлі онлайн. Розглянуто вплив даного інструменту на розвиток електронної комерції. У дослідженні приділяється увага посередницьким організаціям, як учасникам відносин між банком і клієнтом, магазином і покупцем. Проведено аналіз функціонування сайтів магазинів, які використовують платформу кешбеку та кешбек-сервісів. За результатами аналізу показників було визначено частку електронної комерції в Україні та встановлено відсоток збільшення покупок українцями через мережу інтернет. На основі проведеного дослідження констатовано недостатню популярність використання кешбеків та кешбек-сервісів в Україні. Аналіз сучасного стану ринку кешбеку в Україні встановив, що коло українських кешбек-сервісів не є великим. Можливість зростання частки інтернет-магазинів з кешбеком в Україні даватиме поштовх на збільшення кількості даних сервісів. Гарним кроком в даному напрямку буде підвищення відсотків кешбеку при купівлі в мережі інтернет, не складне виведення коштів без обмежень з кешбек карток. Відсутність плати за річне користування картками з функцією кешбеку також слугуватиме залученню нових клієнтів до кешбек-сервісів та покупців до інтернет-магазинів. Для подальшої популяризації запропоновано застосування механізму кешбеку при запуску нових програм та стартапів, в тому числі на державному рівні, розширення кола банків, емітуючих кредитні карти з функцією кешбеку та перегляд умов функціонування даних карток. Все це суттєво спонукатиме до розвитку електронної та м-комерції в Україні відповідно сучасному стану світової економіки.
A new stage in the history of cashback began with the development of the digital economy. Thanks to modern Internet access technologies via computers and smart phones, there has been a significant increase in ecommerce and m-commerce. The article is devoted to the study of the transformation of cashback and cashback services, the analysis of domestic and foreign cashback markets. Banking institutions have issued debit and credit cards with a cashback option, online stores have acquired cashback partners, buyers use an effective tool buying online. The impact of this tool on the e-commerce development is considered. The research pays attention to intermediary organizations as participants in the relationship between a bank and a client, an online-store and a buyer. The analysis of online stores websites' functioning, that use cashback and cashback services, is carried out. The analysis of the indicators showed a growing share of e-commerce development in Ukraine and an increase in purchases by Ukrainian customers on the Internet. The study identified the lack in popularity of cashebacks and cashback services use in Ukraine. The examination of the current state of the cashback market in Ukraine has established that the range of Ukrainian cashback services is not broad. The possibility of increasing the share of online stores, which offer cashback for buying online, in Ukraine would give an impetus to extend the number of these services. A good step in this direction is to escalate the percentage of cashback buying online, uncomplicated and straightforward procedure for withdrawing funds without restrictions from cashback cards. The absence of an annual maintenance fee of cashback cards also serves to attraction new customers to the cashback services and customers to online stores. The authors give their own vision of the efficiency of measures to popularize cashback like to use the cashback mechanism launching new programs and start-ups, including at the state level, to expand the circle of banks issuing credit casheback cards. All these would contribute substantially to the electronic commerce development in Ukraine in accordance with the current state of the global economy.
Appears in Collections: Вісник Сумського державного університету. Економіка

Views

China China
697
France France
1
Germany Germany
100532179
Greece Greece
1
Ireland Ireland
3048940
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
174
New Zealand New Zealand
1
Slovenia Slovenia
1
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
1
Ukraine Ukraine
1511429432
United Kingdom United Kingdom
1043381807
United States United States
1021879305
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Belgium Belgium
1
France France
1
Germany Germany
100532180
Ireland Ireland
3048941
Lithuania Lithuania
1
New Zealand New Zealand
1
Switzerland Switzerland
1
Ukraine Ukraine
1511429433
United Kingdom United Kingdom
699
United States United States
1021879306

Files

File Size Format Downloads
Pokhylko_keshbek.pdf 456,32 kB Adobe PDF -1658076732

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.