Система роботи з відеоматеріалами на факультативних заняттях з іноземної мови
No Thumbnail Available
Date
2020
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Сумський державний університет
Bachelor’s paper
Date of Defense
Scientific Director
Speciality
035 - Філологія
Date of Presentation
June 2020
Abstract
Мета: обґрунтувати переваги використання відеоматеріалів у навчанні та вивчення систем організації ходу факультативного заняття з іноземної мови з допомогою відео. При використанні відео у викладанні іноземних мов постає багато питань про те, як краще підібрати потрібний матеріал, де його знайти, як подати, чи відповідає він цілям уроку. Тому, виникає необхідність у описі та систематизації способів роботи з відео-матеріалами відповідно до віку та інтересів учнів; мети та теми уроку; навичок володіння мовою, що розвиваються. Об'єктом дослідження є теорія навчання з допомогою інформаційних технологій. Предметом дослідження є методика навчання іноземної мови за допомогою відео-матеріалів. Методологічна база дослідження передбачає залучення теоретичного аналізу (вивчення основних теоретичних понять, пов’язаних з факультативами та використанням відео); системного аналізу (добір фактичного матеріалу з використання відео на заняттях); описового методу. Наукова новизна дослідження полягає у виділенні систем роботи з відеоматеріалами на факультативних заняттях у залежності від віку учнів.
Теоретичне значення: полягає у дослідженні систем та видів діяльності при роботі з відео на занятті та аналізі основних переваг роботи з відеоматеріалами. Також, у ході роботи було розроблено план конспект факультативного заняття з вивчення іноземної мови з використанням відео, який готовий до застосування.
Цель: определить преимущества использования видеоматериалов в процессе обучения и изучить системы организации факультативного занятия по иностранному языку с использованием видео. При использовании видео в обучении иностранным языкам возникает много вопросов о том, как лучше подобрать нужный материал, где его найти, как подать, соответствует ли он целям урока. Поэтому возникает необходимость в описании та систематизации способов работы с видеоматериалами в соответствии с возрастом и интересами учеников; цели и темы урока; навыков владения языком. Объектом исследования является теория обучения с помощью информационных технологий. Предметом исследования является методика обучения иностранному языку с помощью видеоматериалов. Методологическая база исследования предполагает привлечение теоретического анализа (изучение основных теоретически понятий, связанных с факультативами и использованных видео); системного анализа (отбор фактического материала с использованием видео на занятиях); описательный метод. Научная новизна исследования заключается в определении систем работы с видеоматериалами на факультативных занятия в зависимости от возраста учащихся.
Goal: identify the benefits of using video materials in the learning process and study the organization systems of optional foreign language classes with video usage. When using video in teaching foreign languages, many questions arise about how best to choose the right material, where to find it, how to submit, whether it meets the objectives of the lesson. Therefore, there is a need to describe the systematization of ways to work with video materials in accordance with the students age and interests; lesson goals and topics; language skills that are developing. The object of research is the theory of learning using information technology. The subject of the study is the methodology of teaching a foreign language using video materials. The methodological base of the study involves the theoretical analysis (the study of basic theoretical concepts related to electives and videos usage); system analysis (selection of factual material of using video in the classroom); descriptive method. The scientific novelty of the study is to determine the systems of working with video materials for elective classes, depending on the age of the students. Theoretical essence: we determined methods for organizing the educational process using video materials and systems, and activities for working with video in the lesson. Also, in the course of the work there was developed a plan, a compendium of an optional lesson for learning a foreign language using a video, which is ready for use.
Цель: определить преимущества использования видеоматериалов в процессе обучения и изучить системы организации факультативного занятия по иностранному языку с использованием видео. При использовании видео в обучении иностранным языкам возникает много вопросов о том, как лучше подобрать нужный материал, где его найти, как подать, соответствует ли он целям урока. Поэтому возникает необходимость в описании та систематизации способов работы с видеоматериалами в соответствии с возрастом и интересами учеников; цели и темы урока; навыков владения языком. Объектом исследования является теория обучения с помощью информационных технологий. Предметом исследования является методика обучения иностранному языку с помощью видеоматериалов. Методологическая база исследования предполагает привлечение теоретического анализа (изучение основных теоретически понятий, связанных с факультативами и использованных видео); системного анализа (отбор фактического материала с использованием видео на занятиях); описательный метод. Научная новизна исследования заключается в определении систем работы с видеоматериалами на факультативных занятия в зависимости от возраста учащихся.
Goal: identify the benefits of using video materials in the learning process and study the organization systems of optional foreign language classes with video usage. When using video in teaching foreign languages, many questions arise about how best to choose the right material, where to find it, how to submit, whether it meets the objectives of the lesson. Therefore, there is a need to describe the systematization of ways to work with video materials in accordance with the students age and interests; lesson goals and topics; language skills that are developing. The object of research is the theory of learning using information technology. The subject of the study is the methodology of teaching a foreign language using video materials. The methodological base of the study involves the theoretical analysis (the study of basic theoretical concepts related to electives and videos usage); system analysis (selection of factual material of using video in the classroom); descriptive method. The scientific novelty of the study is to determine the systems of working with video materials for elective classes, depending on the age of the students. Theoretical essence: we determined methods for organizing the educational process using video materials and systems, and activities for working with video in the lesson. Also, in the course of the work there was developed a plan, a compendium of an optional lesson for learning a foreign language using a video, which is ready for use.
Keywords
відеоматеріали, видеоматериалы, video materials, мовленнєві компетенції, речевые компетенции, speech competence, факультатив, optional lesson
Citation
Бєлка, Я.С.Система роботи з відеоматеріалами на факультативних заняттях з іноземної мови [Текст]: робота на здобуття кваліфікаційного ступеня магістра; спец.: 035 - філологія / Я.С. Бєлка; наук. керівник О.М. Медвідь. - Суми: СумДУ, 2020. - 31 с.