Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80349
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Теоретичні аспекти концепції маркетингу зелених інвестицій
Other Titles Theoretical aspects of green investments marketing concept
Теоретические аспекты концепции маркетинга зелених инвестиций
Authors Pimonenko, Tetiana Volodymyrivna  
Liulov, Oleksii Valentynovych  
Us, Yana Oleksandrivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0001-6442-3684
http://orcid.org/0000-0002-4865-7306
http://orcid.org/0000-0003-1451-0450
Keywords зелений маркетинг
зеленый маркетинг
green marketing
зелені інвестиції
зеленые инвестиции
green investment
інструменти просування
инструменты продвижения
promotion tools
концептуальна модель маркетингу зелених інвестицій
концептуальная модель маркетинга зеленых инвестиций
conceptual model of green investment marketing
Type Article
Date of Issue 2018
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80349
Publisher Publisher "Svidler A.L."
License Copyright not evaluated
Citation Пімоненко, Т.В. Теоретичні аспекти концепції маркетингу зелених інвестицій [Текст] / Т.В. Пімоненко, О.В. Люльов, Я.О. Ус // Економічний вісник Національного гірничого університету. - 2018. - № 4. - С. 180-190.
Abstract Спад вітчизняної інвестиційної активності на фоні загострення економічної, політичної та екологічної криз, а також обмеженість фінансових ресурсів являються головними стимулами розвитку перспективних напрямів залучення додаткового капіталу в економіку країни. При цьому, світові тенденції дотримання принципів сталого розвитку при прийнятті інвестиційних рішень вимагають переформатування ідеології традиційного інвестиційного ринку у напрямі його "озеленення". Тобто, у даному аспекті зелені інвестиції виступають перспективним інструментом залучення додаткового іноземного капіталу в економіку країни. Результати дослідження свідчать, що формування та становлення ринку зелених інвестицій не можливе без дієвого набору маркетингових інструментів їх просування та популяризації. Таким чином, у статті, з теоретичної точки зору, обґрунтовується можливість використання концепції маркетингу зелених інвестицій з метою їх просування серед основних стейкхолдерів для залучення додаткового іноземного капіталу в економіку країни. У рамках дослідження з маркетингової точки зору визначено сутність та особливості зелених інвестицій як продукту, специфіку цінового фактору, особливості позиціонування зелених інвестицій та інструменти їх просування. Встановлено, що рівень залучення зелених інвестицій прямо пропорційно залежить від здатності ефективно формувати зелені маркетингові стратегії. На основі аналізу зарубіжного досвіду авторами систематизовано основні інструменти популяризації зелених інвестицій, що тим самим активізує процес імплементації індикативних цілей сталого розвитку 2030. Авторами наголошено, що ефективний набір маркетингових інструментів просування зелених інвестицій дає поштовх до розвитку нових зелених інноваційних продуктів, посилення конкурентних переваг як країни так і вітчизняних компаній, зменшення кількості екологічних і соціальних конфліктів та протиріч, що у свою чергу є підґрунтям зеленого зростання вітчизняної економіки та відновлення інвестиційного клімату в країні.
Спад отечественной инвестиционной активности на фоне обострения экономической, политической и экологического кризисов, а также ограниченность финансовых ресурсов являются главными стимулами развития перспективных направлений привлечения дополнительного капитала в экономику страны. При этом мировые тенденции соблюдение принципов устойчивого развития при принятии инвестиционных решений требуют переформатирования идеологии традиционного инвестиционного рынка в направлении его "озеленения". То есть, в данном аспекте зеленые инвестиции выступают перспективным инструментом привлечения дополнительного иностранного капитала в экономику страны. Результаты исследования свидетельствуют, что формирование и становление рынка зеленых инвестиций невозможно без эффективного набора маркетинговых инструментов их продвижения и популяризации. С этой целью авторами статьи обосновывается теоретическая возможность использования концепции маркетинга зеленых инвестиций для их продвижения среди основных стейкхолдеров с целью привлечения дополнительного иностранного капитала в экономику страны. В статье определена сущность и особенности зеленых инвестиций как продукта с маркетинговой точки зрения, определена специфика ценового фактора, особенности позиционирования зеленых инвестиций и инструменты их продвижения. Установлено, что уровень привлечения зеленых инвестиций прямо пропорционально зависит от способности эффективно формировать зеленые маркетинговые стратегии. На основе анализа зарубежного опыта авторами систематизированы основные инструменты популяризации зеленых инвестиций, что, тем самым, активизирует процесс имплементации индикативных целей устойчивого развития 2030. Авторами отмечено, что эффективный набор маркетинговых инструментов продвижения зеленых инвестиций дает толчок к развитию новых зеленых инновационных продуктов, усилению конкурентных преимуществ как страны, так и отечественных компаний, уменьшению количества экологических и социальных конфликтов и противоречий, что, в свою очередь, является основой зеленого роста отечественной экономики и восстановление инвестиционного климата в стране.
The decline in the investment activity against the background of exacerbation of political, economic and ecological crises as well as limitation of financial resources have become the main drives of the perspective lines of promotion of additional capital into a national economy. At the same time, the world tendencies of compliance with the principles of sustainable development while making investment decisions require the reformation of the traditional investment philosophy in the direction of its "greening". In this respect the green investments are the progressive tools of attracting the additional investments into the national economic development. The research results highlight that the formulation and development of green investment market is not conceivable without effective set of marketing tools of promotion and popularization of green investments. Consequently in the frame of this article, for green investment promoting among the main stakeholders to get the additional foreign capital into the national economy, the feasibility study of using the concept of green investment marketing has been made from the theoretical perspective. The essence and special features of green investments as a product from marketing point of sight are identified. The authors define the particular characteristics of price factor, the special aspects of green investment positioning and the tools of their promotion. It is established that the level of green investment attraction directly depends on the capability of green marketing strategy development. Based on the analysis of foreign experience, the authors have systemized the main tools of green investments popularization that facilitates the implementation process of the sustainable development goals 2030. The authors note that the effective set of marketing tools for green investment promotion actually boosts the development of new green innovation products, strengthens the competitive advantages of the whole country and as well as national companies, decreases the number of ecological and social conflicts and contradictions, which consequently provides the basis of green development of national economy and reactivation of the investment climate of the country.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ ФЕМ)

Views

Canada Canada
1
China China
218
Germany Germany
1
Greece Greece
576
Ireland Ireland
4136
Lithuania Lithuania
1
Slovenia Slovenia
1
South Africa South Africa
1
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
1
Ukraine Ukraine
1054721
United Kingdom United Kingdom
169565
United States United States
2896082
Unknown Country Unknown Country
169566

Downloads

Canada Canada
1
Czechia Czechia
1
France France
1
Germany Germany
169563
Ireland Ireland
1054714
Lithuania Lithuania
1
Switzerland Switzerland
27435
Ukraine Ukraine
1054722
United Kingdom United Kingdom
27440
United States United States
2896082

Files

File Size Format Downloads
Pimonenko_green_investment_marketing.pdf 441,11 kB Adobe PDF 5229960

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.