Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80685
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Соціально-відповідальний маркетинг як спосіб підвищення конкурентоспроможності суб’єктів господарювання
Other Titles Socially Responsible Marketing as a Way to Increase the Competitiveness of Business Entities
Социально-ответственный маркетинг как способ повышения конкурентоспособности субъектов хозяйствования
Authors Rybina, Olena Ivanivna
Letunovska, Nataliia Yevhenivna  
Кужьор, О.
ORCID http://orcid.org/0000-0001-8207-9178
Keywords маркетинг
принципи соціально-відповідального маркетингу
соціальновідповідальний маркетинг
сталий розвиток
принципы социально-ответственного маркетинга
социальноответственный маркетинг
устойчивое развитие
marketing
principles of socially responsible marketing
socially responsible marketing
sustainable development
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80685
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Рибіна, О.І. Соціально-відповідальний маркетинг як спосіб підвищення конкурентоспроможності суб’єктів господарювання [Текст] / О.І. Рибіна, Н.Є. Летуновська, О. Кужьор // Механізм регулювання економіки. - 2020. - № 1. - С. 86-96. - DOI: https://doi.org/10.21272/mer.2020.87.07.
Abstract Із розвитком ринкової економіки виникають проблеми дотримання балансу інтересів усіх учасників виробництва, споживачів та суспільства в цілому. Цим викликаний інтерес до концепції соціально-відповідального маркетингу, що дозволяє підприємствам акцентувати увагу на сталий розвиток і соціальні цінності при вирішенні завдань бізнесу. Метою статті є дослідження впровадження концепції соціально-відповідального маркетингу суб’єктами господарювання. У статті розглянуто основні аспекти концепції соціально-відповідального маркетингу, його значення для суб’єктів господарювання. Визначено суміжні напрямки досліджень, пов’язані з соціально-відповідальним маркетингом, на основі бібліометричного аналізу статей, опублікованих у базі даних Scopus з 2010 по 2019 рік із використанням програмного забезпечення VOSviewer. Установлено, що найбільша кількість публікацій за досліджуваною тематикою наявна в США, Великобританії, Іспанії та Австралії. Згруповано основні принципи соціально-відповідального маркетингу та виділено його характерні ознаки. Особливу увагу приділено аналізу його базисних інструментів. Інструментарій соціальновідповідального маркетингу ширший, ніж класичного маркетингу, і включає: комплекс маркетингу; дослідження споживача; дослідження соціальних та екологічних наслідків від виробництва; споживання вироблених товарів та послуг. Авторами зазначено, що з традиційними аналітичними методами при реалізації концепції соціально-відповідального маркетингу, з огляду на стратегічну спрямованість сучасного маркетингу, необхідно використовувати багатовимірні методи аналізу: SPACE-аналіз, PEST-аналіз, ETOM-аналіз, QUEST-аналіз, SNW-аналіз, SWOTаналіз та KPI-аналіз. Проаналізовано ключові особливості впровадження соціальновідповідального маркетингу на підприємствах України. В роботі обгрунтовано, що соціальновідповідальний маркетинг – це концепція управління маркетингом, за якою метою підприємства є визначення власних потреб, потреб та інтересів цільових ринків та їх задоволення більш ефективними, ніж у конкурентів, способами при збереженні або підвищенні добробуту як споживачів, так і суспільства в цілому.
С развитием рыночной экономики возникают проблемы соблюдения баланса интересов всех участников производства, потребителей и общества в целом. Этим вызван интерес к концепции социально-ответственного маркетинга, что позволяет предприятиям акцентировать внимание на устойчивом развитии и социальных ценностях при решении задач бизнеса. Целью статьи является исследование внедрения концепции социально-ответственного маркетинга субъектами хозяйствования. В статье рассмотрены основные аспекты концепции социально-ответственного маркетинга, его значение для субъектов хозяйствования. Определены смежные направления исследований, связанные с социально-ответственным маркетингом на основе библиометрического анализа статей, опубликованных в базе данных Scopus с 2010 по 2019 год с использованием программного обеспечения VOSviewer. Установлено, что наибольшее количество публикаций по исследуемой тематике насчитывается в США, Великобритании, Испании и Австралии. Сгруппированы основные принципы социально-ответственного маркетинга и выделены его характерные признаки. Особое внимание уделено анализу его базисных инструментов. Инструментарий социально-ответственного маркетинга шире, чем классического маркетинга, и включает: комплекс маркетинга; исследования потребителя; исследования социальных и экологических последствий от производства; потребление произведенных товаров и услуг. Авторами отмечено, что с традиционными аналитическими методами при реализации концепции социально-ответственного маркетинга, учитывая стратегическую направленность современного маркетинга, необходимо использовать многомерные методы анализа: SPACE-анализ, PEST-анализ, ETOM-анализ, QUEST-анализ, SNWанализ, SWOT-анализ, KPI-анализ. Проанализированы ключевые особенности внедрения социально-ответственного маркетинга на предприятиях Украины. В работе обосновано, что социально-ответственный маркетинг – это концепция управления маркетингом, согласно которой целью предприятия выступает определение собственных нужд, потребностей и интересов целевых рынков и их удовлетворение более эффективными, чем у конкурентов, способами при сохранении или повышении благосостояния как потребителей, так и общества в целом.
With the development of a market economy there are problems of balancing the interests of all participants in production, consumers and society as a whole. This arouses interest in the concept of socially responsible marketing, which allows companies to focus on sustainable development and social values in solving business problems. The purpose of the article is to study the implementation of the concept of socially responsible marketing by business entities. The article considers the main aspects of the concept of socially responsible marketing, its importance for businesses. Related areas of research related to socially responsible marketing are identified based on bibliometric analysis of articles published in the Scopus database from 2010 to 2019 using VOSviewer software. It was found that the largest number of publications on the subject is available in the United States, Great Britain, Spain and Australia. The basic principles of socially responsible marketing are grouped and its characteristic features are singled out. Particular attention is paid to the analysis of its basic tools. The tools of socially responsible marketing are broader than classical marketing, and include: marketing; consumer research; study of social and environmental consequences of production; consumption of manufactured goods and services. The authors noted that with traditional analytical methods in implementing the concept of socially responsible marketing, given the strategic direction of modern marketing, it is necessary to use multidimensional methods of analysis: SPACE-analysis, PEST-analysis, ETOM-analysis, QUESTanalysis, SNW-analysis, SWOT analysis, KPI analysis. The key features of the introduction of socially responsible marketing at the enterprises of Ukraine are analyzed. The paper substantiates that socially responsible marketing is a concept of marketing management, according to which the company's goal is to determine its own needs, needs and interests of target markets and meet them more effectively than competitors, ways to maintain or improve the welfare of both consumers and society in general.
Appears in Collections: Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation)

Views

China China
1
Czechia Czechia
1
France France
16727179
Germany Germany
1
Greece Greece
1
Ireland Ireland
188638190
Israel Israel
1
Kyrgyzstan Kyrgyzstan
2984775
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
21029543
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
1
Slovenia Slovenia
1
Sweden Sweden
1
Turkey Turkey
206591
Ukraine Ukraine
-91729418
United Kingdom United Kingdom
38185
United States United States
-91729419
Unknown Country Unknown Country
213480

Downloads

Belgium Belgium
1
Canada Canada
878431000
China China
1986699961
Croatia Croatia
-91729419
Czechia Czechia
1643762017
France France
159240
Germany Germany
376696006
Ireland Ireland
1986699961
Israel Israel
1
Kenya Kenya
1
Kyrgyzstan Kyrgyzstan
1782571
Lithuania Lithuania
1
Moldova Moldova
1
Netherlands Netherlands
1
Poland Poland
1
Sweden Sweden
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
-91729417
United Kingdom United Kingdom
206104
United States United States
878431003

Files

File Size Format Downloads
Rybina_mer_1_2020.pdf 409,01 kB Adobe PDF -1020525556

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.