Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82260
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Екосистеми цифрових платформ як фактор трансформації бізнесу в умовах цифрової економіки
Authors Semenoh, Andrii Yuriiovych
Keywords екосистема
экосистема
ecosystem
цифрова платформа
цифровая платформа
digital platform
цифрова економіка
цифровая экономика
digital economy
цифровий руйнівник
цифровой разрушитель
digital disruptor
екосистемний оркестратор
экосистемный оркестратор
ecosystem orchestrator
Type Article
Date of Issue 2019
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82260
Publisher Київський національний університет технологій та дизайну
License Copyright not evaluated
Citation Семеног А. Ю. Екосистеми цифрових платформ як фактор трансформації бізнесу в умовах цифрової економіки // Вісник КНУТД. Серія Економічні науки. 2019. № 4 (137). С. 39–50.
Abstract У статті розкрито сутність цифрових платформ як руйнівників класичних форм бізнесу. Визначено ключові фактори, що дозволяють цифровим платформам швидко захоплювати ринкові ніші. Серед них: активне використання великих даних, розробка алгоритмів, мережеві ефекти, грошовий потік від малих операцій, ухиляння від правил та умов, усунення зайвих дій та посередництва, бездоганний клієнтський досвід, використання ефекту «левериджу» мережі. Передумовою трансформаційного успіху платформ є створення нової цінності для споживачів, що проявляється у фінансовій економії, новому досвіді та можливостей співучасті у створенні персональних продуктів та послуг. Представлено сутність, складові, характеристику та приклади екосистем цифрових платформ.
В статье раскрыта сущность цифровых платформ как разрушителей классических форм бизнеса. Определены ключевые факторы, позволяющие цифровым платформам быстро захватывать рыночные ниши. Среди них: активное использование больших данных, разработка алгоритмов, сетевые эффекты, денежный поток от малых операций, уклонения от правил и условий, устранение лишних действий и посредничества, безупречный клиентский опыт, использование эффекта «левериджа» сети. Предпосылкой трансформационного успеха платформ является создание новой ценности для потребителей, что проявляется в финансовой экономии, новом опыте и возможностях соучастия в создании персональных продуктов и услуг. Представлены сущность, составляющие, характеристика и примеры экосистем цифровых платформ. Определено, что наиболее успешные платформы формируют вокруг себя экосистемы, которые объединяют компании, капитал, сообщества, сети, людей, анализ данных и технологии для создания «разрушительных» бизнес-моделей, что потенциально представляет угрозу для «выживания» нецифровых бизнесов и разбалансировки устойчивого экономического порядка и, в то же время, является фактором «созидательного разрушения» для создания новых источников экономического развития. Сложность определения эффекта от развития экосистем цифровых платформ и формирует направление дальнейших научных исследований.
The analysis of scientific literature, the reports of analytical centers and international organizations testify the growing role of digital platforms in business-models of the past transformation, shaping major trends in the development of the digital economy and engaging with various economic actors. At the same time, the use of big data and the network effect poses serious risks for the existence of non-digital companies. It makes the research of factors and ways of influence of platforms on the transformation of economic relations in the country very important. The article reveals the essence of digital platforms as the disruptors of classic forms of business. Key factors that allow digital platforms to capture market niches quickly are identified. Among them: active use of big data, algorithm development, network effects, cash flow from small transactions, evasion of rules and conditions, elimination of unnecessary actions and mediation, impeccable client experience, leverage effect of the network. The prerequisite for the transformational success of the platforms is the creation of new value for consumers, which consist of financial economy, new experience and opportunities to participate in the creation of personal products and services. The essence, components, characteristics and examples of digital platform ecosystems are presented. It is determined that the most successful platforms form ecosystems that bring together companies, capital, communities, networks of people, data analysis and technology to create disruptive business models that potentially threaten the “survival” of non-digital businesses and unbalance established economic order. At the same time, a factor of “creative destruction” help to create new sources of economic development. The complexity of determining the effect of the development of digital platforms ecosystems shapes the direction for further research.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БТ)

Views

Ukraine Ukraine
20

Downloads

Ukraine Ukraine
21

Files

File Size Format Downloads
Semenoh_Digital_ecosystems.pdf 263,23 kB Adobe PDF 21

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.