Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83019
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Development of Students’ Disciplinary Literacy through Reflective Practice: Ukrainian Case.
Other Titles Journal of Educational Sciences and Psychology
Authors Liashenko, Iryna Volodymyrivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0003-4211-5116
Keywords критичне мислення
критическое мышление
critical thinking
рефлективна практика
рефлективна практика
reflective practice
студенти університету
студенты университета
university students
англійська за професійним спрямуванням
английский профессионального направления
ESP
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83019
Publisher Journal of Educational Sciences and Psychology
License Copyright not evaluated
Citation Liashenko, I., Rebenko, M., Rebenko, V. (2020). Development of Students’ Disciplinary Literacy through Reflective Practice: Ukrainian Case. Journal of Educational Sciences and Psychology, Vol. X (LXXII), No. 2/2020. 22-50.
Abstract Більшість досліджень критичного мислення концентруються на розробці стратегій для досягнення кращих результатів у навчанні та житті. Недостатньо досліджень розглядає критичне мислення як одну з найважливіших складових професійної компетентності. Таким чином, це дослідження досліджує, як розвиток навичок критичного мислення пов’язаний із професійною компетентністю, яка формує дисциплінарну грамотність. Зокрема, це дослідження припускає, що застосування рефлексивних стратегій у професійному спілкуванні суттєво розвиває навички критичного мислення. Спочатку з академічної та наукової літератури було синтезовано концептуальні основи важливості критичного мислення у практиці та житті. Потім на етапі спостереження було проаналізовано рівень рефлексії груп студентів українських університетів. Після визначення поганих результатів студентів навчали рефлексивного курсу стратегії, який значно підвищував необхідні навички критичного мислення для їх професійних ситуацій. Заходи кореляції використовувались для опису взаємозв'язку між рефлексивними стратегіями та покращеними результатами в навичках критичного мислення. Результати забезпечили підтримку концептуальних основ завдяки підвищенню професійної компетентності студентів з проблемних питань спілкування в їх професійній обстановці. Вивчення рефлексивних стратегій може бути відповідним способом формування у студентів навичок критичного мислення. Наслідки для науковців, викладачів та дослідників у цій галузі полягають у тому, що рефлексивні стратегії є одним із інструментів вдосконалення критичного мислення та навичок вирішення проблем як невід’ємної частини дисциплінарної грамотності.
Большинство исследований критического мышления концентрируются на разработке стратегий для достижения лучших результатов в учебе и жизни. Недостаточно исследований рассматривает критическое мышление как одну из важнейших составляющих профессиональной компетентности. Таким образом, это исследование исследует, как развитие навыков критического мышления связан с профессиональной компетентностью, которая формирует дисциплинарную грамотность. В частности, это исследование предполагает, что применение рефлексивных стратегий в профессиональном общении существенно развивает навыки критического мышления. Сначала с академической и научной литературы было синтезировано концептуальные основы важности критического мышления в практике и жизни. Затем на этапе наблюдения были проанализированы уровень рефлексии групп студентов украинских университетов. После определения плохих результатов студентов учили рефлексивного курса стратегии, значительно повышал необходимые навыки критического мышления для их профессиональных ситуаций. Мероприятия корреляции использовались для описания взаимосвязи между рефлексивными стратегиями и улучшенными результатами в навыках критического мышления. Результаты обеспечили поддержку концептуальных основ благодаря повышению профессиональной компетентности студентов по проблемным вопросам общения в их профессиональной обстановке. Изучение рефлексивных стратегий может быть соответствующим образом формирование у студентов навыков критического мышления. Последствия для научных работников, преподавателей и исследователей в этой области состоит в том, что рефлексивные стратегии является одним из инструментов совершенствования критического мышления и навыков решения проблем как неотъемлемой части дисциплинарной грамотности.
Most studies on critical thinking concentrate on developing strategies for better results in learning and life. Not enough research considers critical thinking as one of the most important components of professional competency. Thus, this research investigates how developing critical thinking skills links with arising professional competency, which forms the disciplinary literacy. In particular, this study suggests that the application of reflective strategies in professional communication significantly evolves critical thinking skills. First, a conceptual framework of the importance of critical thinking in practice and life was synthesized from the academic and scientific literature. Then the level of reflection of the groups of students of Ukrainian universities was analyzed at the observation stage. After defining the poor results, the students were taught a reflective strategy course, which significantly increased the required critical thinking skills for their professional situations. Measures of correlation were used to describe the relationships between the reflective strategies and the improved results in critical thinking skills. The results provided support for the conceptual framework with the students' increased professional competency in problem communication issues within their professional setting. Learning reflective strategies may be an appropriate way to arise critical thinking skills with the students. The implications for academics, teachers, and researcher in this field is that the reflective strategies are one of the tools to improve the critical thinking and problem-solving skills as an integral part of disciplinary literacy.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

China China
1
France France
12641
Germany Germany
1
Greece Greece
1
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
1
Ireland Ireland
6321
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Netherlands Netherlands
1
Romania Romania
203316
Singapore Singapore
1
Sweden Sweden
1
Taiwan Taiwan
88339267
Ukraine Ukraine
193283870
United Kingdom United Kingdom
483320944
United States United States
193283869
Vietnam Vietnam
254

Downloads

Canada Canada
1
China China
958450493
France France
1
Iran Iran
1
Ireland Ireland
69793
Italy Italy
1
Laos Laos
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
958450493
Netherlands Netherlands
1
Romania Romania
1931
Taiwan Taiwan
19261619
Thailand Thailand
1
Ukraine Ukraine
8191398
United Kingdom United Kingdom
187
United States United States
958450493
Unknown Country Unknown Country
1328144
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Liashenko_JESP.pdf 509,93 kB Adobe PDF -1390762736

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.