Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86147
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Semiotic Analysis of Logos as a Marketing Promotion Tool for Blood Service Enterprises
Authors Khomenko, Liliia Mykolaivna  
Saher, Liudmyla Yuriivna  
Keywords logo
branding
blood service
corporate identity
semiotics
marketing promotion
логотип
брендинг
служба крові
корпоративна айдентика
семіотика
маркетингове просування
служба крови
корпоративная айдентика
маркетинговое продвижение
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86147
Publisher Хмельницький національний університет
License Copyright not evaluated
Citation Khomenko L. M., Saher L. Yu. Semiotic Analysis of Logos as a Marketing Promotion Tool for Blood Service Enterprises // Вісник Хмельницького національного університету. Серія Економічні науки. 2021. №5, Том 1. C. 111-117. DOI: 10.31891/2307-5740-2021-298-5(1)-19.
Abstract У статті проведено порівняльний аналіз логотипів закладів служби крові, виявлено особливості їх складових елементів для подальшої розробки нового логотипу або для ребрендингу існуючого та запропоновано шляхи підвищення його ефективності. Було знайдено 100 логотипів різних закладів служби крові в мережі Інтернет, зокрема на офіційних сайтах закладів та офіційних сторінках в соціальних мережах, з них 43 – Європа (з них 12 – Україна), 13 – Азія, 19 – Південна та Північна Америка, 15 – Африка, 10 – Австралія та Океанія. Було досліджено наступні аспекти: використання символьних та шрифтових елементів в логотипі, кольори, що використовуються та їх кількість, головні посили айдентики та регіональні відмінності. Під час проведення дослідження використовувались загальнонаукові аналітичні методи, а також методи аналогії та прототипів для отримання практичних результатів. Результати даного дослідження свідчать про те, що для більшості закладів служби крові регіону характерні комбіновані композиції в логотипах - це поєднання шрифту з візуальною складовою, але з досить прямим підтекстом. Найпопулярніші кольори в службі крові - червоний і синій разом з чорно-білим шрифтом. У логотипах найчастіше використовується 2 кольори (крім білого), рідше 1 або 3. Найчастіше використовуються такі символи служби крові: крапля крові, серце, хрест, людина і руки. Також зустрічаються коло, півмісяць, пелікан, зірка і метелик. Вони стимулюють певний тип поведінки та впливають на почуття. Результати даного дослідження дозволяють створити гарне відокремлення від конкурентів і в кілька разів підвищити маркетингові показники нової створеної або існуючої організації. Результати даного дослідження можуть бути використані установами служби крові при ребрендингу організації, а також власниками організацій для розробки айдентики майбутнього бренду.
В статье проведен сравнительный анализ логотипов учреждений службы крови, выявлены особенности их составных элементов для дальнейшей разработки нового логотипа или ребрендинга существующего и предложены пути повышения его эффективности. Были найдены 100 логотипов различных учреждений службы крови в сети Интернет, в том числе на официальных сайтах учреждений и официальных страницах в социальных сетях, из них 43 – Европа (из них 12 – Украина), 13 – Азия, 19 – Южная и Северная Америка, 15 – Африка, 10 – Австралия и Океания. Были исследованы следующие аспекты: использование символьных и шрифтовых элементов в логотипе, используемые цвета и их количество, главные призывы айдентики и региональные отличия. В ходе исследования использовались общенаучные аналитические методы, а также методы аналогии и прототипов для получения практических результатов. Результаты данного исследования свидетельствуют о том, что для большинства учреждений службы крови характерны комбинированные композиции в логотипах – это сочетание шрифта с визуальной составляющей, но с достаточно прямым подтекстом. Самые популярные цвета в службе крови – красный и синий вместе с черно-белым шрифтом. В логотипах чаще всего используется 2 цвета (кроме белого), реже 1 или 3. Чаще используются следующие символы службы крови: капля крови, сердце, крест, человек и руки. Также встречаются круг, полумесяц, пеликан, звезда и бабочка. Они стимулируют определенный тип поведения и влияют на чувства. Результаты данного исследования позволяют создать хорошее обособление от конкурентов и в несколько раз повысить маркетинговые показатели заново созданной или существующей организации. Результаты данного исследования могут использоваться учреждениями службы крови при ребрендинге организации, а также владельцами организаций для разработки айдентики будущего бренда.
The article conducted a comparative analysis of the blood services' logos, identified the features of their constituent elements for the new logo's development or existing logo's rebranding, and suggested ways to increase their efficiency. It was found 100 logos of various blood service establishments on the Internet, in particular on the official websites of the establishments and official pages on social networks, 43 of them - Europe (12 of them - Ukraine), 13 - Asia, 19 - South and North America, 15 - Africa, 10 - Australia and Oceania. There were explored the following aspects: symbolic and font elements in the logo, the colors used and their quantity, the main messages of identity, and regional differences. There were used general scientific analytical methods and analogies and prototypes to obtain practical results during the study. This study indicates that most blood establishments in the region are characterized by combined compositions in logos - a combination of the font with a visual component but with a fairly direct connotation. The most popular colors in the blood service are red, blue, black, and white font. Logos most often use 2 colors (except white), less often 1 or 3. The following blood service symbols are most often used: a drop of blood, heart, cross, person, and hands. There is also a circle, a crescent moon, a pelican, a star, and a butterfly. They stimulate a certain type of behavior and affect feelings. The results of this research allow to create a good separation from competitors and several times increase the marketing performance of the newly formed organization or existing. Blood service institutions can use this study's results to rebrand the organization and organizations' owners to develop the future brand's identity.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

Australia Australia
1
Azerbaijan Azerbaijan
1
Brazil Brazil
1
China China
4959
Egypt Egypt
1
Ethiopia Ethiopia
1
Germany Germany
1
Ghana Ghana
1
Greece Greece
55231
Indonesia Indonesia
354041
Iran Iran
1
Israel Israel
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
16284
Mauritius Mauritius
1
Morocco Morocco
1
Netherlands Netherlands
1060
Poland Poland
1
Slovakia Slovakia
1
South Africa South Africa
1
Ukraine Ukraine
342
United Kingdom United Kingdom
354043
United States United States
204631
Vietnam Vietnam
55233

Downloads

Azerbaijan Azerbaijan
1
Brazil Brazil
1
Canada Canada
1
Egypt Egypt
1
France France
1
Germany Germany
55228
India India
1
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
1
Kenya Kenya
1
Mauritius Mauritius
1
Pakistan Pakistan
1
Russia Russia
1
Singapore Singapore
4964
South Africa South Africa
1
South Korea South Korea
1
Ukraine Ukraine
707
United Kingdom United Kingdom
4948
United States United States
354042
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Khomenko_marketing_promotion.pdf 522,56 kB Adobe PDF 419905

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.