Analysis of obstacles and success factors of innovation commercialization
No Thumbnail Available
Date
2022
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Sumy State University
Article
Date of Defense
Scientific Director
Speciality
Date of Presentation
Abstract
У статті наведено результати дослідження перспектив комерціалізації інновацій та факторів, що
гальмують їх розвиток. Метою дослідження є виявлення факторів, що сприяють ринковому успіху
інноваційної діяльності, а також дослідження бар’єрів, що перешкоджають інноваційній діяльності
підприємств і не дозволяють досягти бажаного ефекту. Для досягнення поставленої мети було
поставлено такі завдання: провести бібліометричний аналіз взаємозв’язку факторів комерціалізації
інновацій, дослідити негативні фактори, що сприяють провалу інновацій, виявити перешкоди інноваційній
діяльності на різних етапах та визначити фактори успішної комерціалізації інновацій. Основними
методами дослідження, які були використані при написанні статті, є порівняльний аналіз наукових
публікацій та дослідження роботи з комерціалізації інновацій, синтез, узагальнення та карти візуалізації
за допомогою програмного забезпеченням VOSviewer.
За допомогою програмного продукту VOSviewer створено карту візуалізації у зв’язку з концепцією
«комерціалізація інновацій» та пов’язаними з нею ідеями на основі інформації з бази даних Scopus. У
процесі роботи над статтею було проаналізовано літературні джерела, близькі до теми дослідження. Результати аналізу підтвердили теорію впливу факторів на ефективність комерціалізації інновацій.
Визначено як внутрішні, так і зовнішні фактори, що прямо та опосередковано впливають на результати
інноваційної діяльності та можливості підвищення її рентабельності. Групи кластерів, що утворилися в
результаті побудови карт візуалізації, відображають додаткові фактори, які недостатньо вивчені в
тематичній науковій літературі. Такі фактори при подальшому аналізі можуть стати предметом нових
досліджень і можуть допомогти визначити їх конкретний вплив (позитивний чи негативний) на кінцевий
результат комерціалізації інновацій. Крім того, ми визначили, що процес комерціалізації інновацій має ряд
практичних переваг: економічні, соціальні, конкурентні, ринкові переваги для компаній, споживачів,
суспільства в цілому.
The article presents the results of a study of the prospects for the commercialization of innovations and the factors hindering their development. The purpose of the study is to identify factors that contribute to the market success of innovation, as well as to examine the barriers that hinder the innovation of enterprises and do not allow to achieve the desired effect. To achieve this goal it is necessary to implement the following tasks: to conduct a bibliometric analysis of the relationship of factors of commercialization of innovation, to explore the negative factors contributing to the failure of innovation, to identify obstacles to innovation at different stages, and to determine factors of successful commercialization of innovations. The main research methods that were used in writing the article are comparative analysis of scientific publications and research on the work of commercialization of innovations, synthesis, generalization, and visualization map by VOSviewer software. With the help of the VOSviewer software product, a visualization map was created in connection with the concept of "commercialization of innovations" and related ideas, based on information from the Scopus database. In the process of working on the article, literary sources were analyzed, which are close to the research topic. The results of the analysis confirmed the theory of factor influence on the effectiveness of commercialization of innovations. Both internal and external factors that directly and indirectly affect the results of innovation and opportunities to increase its profitability were identified. Groups of clusters formed as a result of the construction of visualization maps reflect additional factors that are insufficiently studied in the thematic scientific literature. Such factors, when further analyzed, can be the subject of new research and can help determine their specific impact (positive or negative) on the end result of the commercialization of innovation. Moreover, we have defined that innovation commercialization process has a number of practical advantages: economic, social, competitive, market benefits for companies, consumers, society in large.
The article presents the results of a study of the prospects for the commercialization of innovations and the factors hindering their development. The purpose of the study is to identify factors that contribute to the market success of innovation, as well as to examine the barriers that hinder the innovation of enterprises and do not allow to achieve the desired effect. To achieve this goal it is necessary to implement the following tasks: to conduct a bibliometric analysis of the relationship of factors of commercialization of innovation, to explore the negative factors contributing to the failure of innovation, to identify obstacles to innovation at different stages, and to determine factors of successful commercialization of innovations. The main research methods that were used in writing the article are comparative analysis of scientific publications and research on the work of commercialization of innovations, synthesis, generalization, and visualization map by VOSviewer software. With the help of the VOSviewer software product, a visualization map was created in connection with the concept of "commercialization of innovations" and related ideas, based on information from the Scopus database. In the process of working on the article, literary sources were analyzed, which are close to the research topic. The results of the analysis confirmed the theory of factor influence on the effectiveness of commercialization of innovations. Both internal and external factors that directly and indirectly affect the results of innovation and opportunities to increase its profitability were identified. Groups of clusters formed as a result of the construction of visualization maps reflect additional factors that are insufficiently studied in the thematic scientific literature. Such factors, when further analyzed, can be the subject of new research and can help determine their specific impact (positive or negative) on the end result of the commercialization of innovation. Moreover, we have defined that innovation commercialization process has a number of practical advantages: economic, social, competitive, market benefits for companies, consumers, society in large.
Keywords
фактори успіху, конкурентні переваги інновації, комерціалізація інновацій, трансфер технологій, інновація, success factors, competitive advantages of innovation, commercialization of innovations, technology transfer, innovation
Citation
Shcherbachenko V. O., Kotenko S. I. Analysis of obstacles and success factors of innovation commercialization // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2022. № 1. С. 88−94. DOI:10.21272/1817-9215.2022.1-10