Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88994
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Analysis of stakeholder interaction patterns in implementing the third mission of universities as an element of leadership strategy development
Other Titles Аналіз патернів взаємодії стейкхолдерів при виконанні третьої місії університетів як елемент розроблення стратегії лідерства
Authors Shvindina, Hanna Oleksandrivna  
Petrushenko, Yurii Mykolaiovych  
Balahurovska, I.
Onopriienko, K.
ORCID http://orcid.org/0000-0003-0883-8361
http://orcid.org/0000-0001-9902-7577
Keywords третя місія університету
патерни взаємодії
стейкхолдери
лідерські якості
комунікація
third mission of the university
patterns of interaction
stakeholders
leadership qualities
communication
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88994
Publisher Sumy State University
License In Copyright
Citation Shvindina H., Petrushenko Y., Balahurovska I., Onopriienko K. Analysis of stakeholder interaction patterns in implementing the third mission of universities as an element of leadership strategy development // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2022. № 2. С. 154−159. DOI:10.21272/1817-9215.2022.2-18
Abstract Сучасні українські університети знаходяться на етапі інтеграційних змін, які викликані формуванням єдиного європейського освітнього простору. Процеси гуманізації суспільства, які активно відбуваються в сучасному світі, потребують створення умов для формування розвинутого та освіченого соціуму. Саме ці умови створюються в університетах, які виконують три місії: надання якісної освіти, проведення наукових досліджень та сприяння розвитку соціально-економічної сфери життя суспільства. Третя місія університету покликана формувати та постійно вдосконалювати суспільство, яке прагне до отримання нових знань та навичок. Завдяки такому суспільству стає можливим стабільний економічний і соціальний розвиток в державі. Стаття присвячена вивченню зовнішніх стейкхолдерів та особливостей їх взаємодії з закладами освіти в ході реалізації третьої місії університетів. Дослідження показує, що аналіз зовнішніх зацікавлених сторін та їх властивостей дає змогу ефективно взаємодіяти з ними. На основі такого аналізу можливо сформувати результативні моделі взаємодії університету із зовнішніми стейкхолдерами при реалізації третьої місії. Запропоновані моделі мають практичну цінність. В роботі описано ключовий зовнішній стейкхолдер університетів при виконанні третьої місії – держава, а також представлені основні зовнішні стейкхолдери університетів, які є організаціями різних форм власності. Проаналізовано особливості та характеристики досліджуваних зовнішніх зацікавлених сторін університетів з огляду на актуальність реалізації третьої місії. Досліджені стейкхолдери університетів є поширеними в українській практиці взаємодії освітніх закладів з ними. В дослідженні наведені ефективні патерни взаємодії університетів із зовнішніми стейкхолдерами при виконанні третьої місії. Описано процес управління взаємовідносинами між закладами освіти і зовнішніми зацікавленими сторонами при реалізації третьої місії. В запропонованій статті розглянуті лідерські якості керівників університетів різних рівнів менеджменту, які сприяють формуванню ефективних способів взаємодії з зовнішніми зацікавленими сторонами. Підкреслено необхідність університетів ефективно комунікувати із зовнішніми стейкхолдерами для точного розуміння їх потреб з метої їх задоволення.
Modern Ukrainian universities are at the stage of integration changes caused by forming a single European educational space. The processes of society humanization, which are actively taking place in the modern world, require the creation of conditions to form a developed and educated society. These conditions are created in universities, which fulfill three missions: providing quality education, conducting research, and promoting the development of the socio-economic sphere of society. The article deals with the study of external stakeholders and the peculiarities of their interaction with educational institutions during the implementation of the third mission of universities. The study shows that analyzing external stakeholders and their properties allows them to interact effectively. Based on this analysis, it is possible to form effective models of interaction between the university and external stakeholders in the implementation of the third mission. The paper describes the key external stakeholder of universities in the implementation of the third mission - the state. The article presents the main external stakeholders of universities, which are organizations of various forms of ownership. Given the urgency of the third mission, the peculiarities and characteristics of the researched external stakeholders of universities are analyzed. The studied stakeholders of universities are widespread in the Ukrainian practice of interaction of educational institutions with them. The study presents effective patterns of interaction between universities and external stakeholders in the third mission. The process of managing the relationship between educational institutions and external stakeholders in implementing the third mission is described. The proposed article considers the leadership qualities of university leaders with different management levels, which contribute to the formation of effective ways of interacting with external stakeholders. Emphasis is placed on the need for universities to communicate effectively with external stakeholders to understand their needs to meet them accurately.
Appears in Collections: Вісник Сумського державного університету. Економіка

Views

Algeria Algeria
12564
Austria Austria
4446423
Canada Canada
1
Chile Chile
1
China China
-1536336351
Côte d’Ivoire Côte d’Ivoire
1
Egypt Egypt
502190600
Estonia Estonia
1
France France
1
Germany Germany
132717562
Iran Iran
1
Ireland Ireland
-669573470
Poland Poland
1
Singapore Singapore
-334786735
South Africa South Africa
1
Spain Spain
696
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
70332159
United Kingdom United Kingdom
28672116
United States United States
1222294599
Unknown Country Unknown Country
1222294593

Downloads

Austria Austria
1
Chile Chile
1
China China
2696260
Egypt Egypt
502190601
France France
276
Germany Germany
1
Ireland Ireland
12569
Poland Poland
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Ukraine Ukraine
2696262
United States United States
1222294597
Unknown Country Unknown Country
1222294594

Files

File Size Format Downloads
Shvindina_stakeholders.pdf 294,08 kB Adobe PDF -1342782132

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.