Peculiarities of the modern development of international logistics in Ukraine
No Thumbnail Available
Date
2022
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Sumy State University
Article
Date of Defense
Scientific Director
Speciality
Date of Presentation
Abstract
Стаття присвячена дослідженню міжнародної логістики. Систематизовано основні види логістики в залежності від державного кордону: внутрішньодержавну (національну), яка здійснюється в межах національних кордонів однієї держави, міжнародну з залученням учасників хоча б з двох держав та перетином державного кордону, глобальну, яка являє собою злагоджену макроекономічну систему. Окреслено концептуальні основи розвитку транспортних магістралей, що стали передумовами для виникнення та ефективного функціонування єврологістики. Висвітлено особливості діяльності логістичного центру Паризького регіону, що є великим урбаністичним центром світу, проте знаходиться в транспортній периферії Європи, та сутність створення "вантажних сіл" як основи транспортно-складської інфраструктури логістики ФРН, що має на меті допомогти підібрати логістичні послуги та партнерів. Проаналізовано систему панєвропейських транспортних коридорів, частина з яких пролягає територією України. Розглянуто п’ять головних транснаціональних осей, реалізація яких ускладнена військовою агресією РФ в Україні. Використання потенціалу транспортної інфраструктури в Україні є низьким, необхідно створювати нові транспортні коридори, активно поєднуватися до роботи існуючої міжнародної транспортної системи. Досліджено роль окремих видів транспорту у вантажообігу України, зазначено домінування залізничних, автомобільних, водних перевезень. Авіаперевезення наразі є неможливими через "закрите" небо. Окреслено проблеми блокади російськими військами українських чорноморських портів, що унеможливлює їх ефективне використання. Наразі основні вантажопотоки в Україні ввозяться автомобільним транспортом, залізницею. Висвітлено недостатню кількість та площ складських приміщень в Україні до початку повномасштабної війни, значна частина яких вже зруйновані чи зазнали пошкоджень в результаті бойових дій. Запроваджений "транспортний безвіз" між ЄС та Україною є вагомим чинником підтримки вітчизняної економіки загалом та логістики, зокрема. Зазначено про необхідність перерозподілу частки вантажообігу з РФ і Білорусі на користь країн-партнерів по антиросійській коаліції.
The article is devoted to the study of international logistics. It systematizes the main types of logistics depending on the state border: domestic (national), international, global. The conceptual foundations of the development of transport highways, which became prerequisites for the emergence and effective functioning of eurologistics, are outlined. The features of activity of the logistics center of the Paris region and the essence of creation of "freight villages" in the Federal Republic of Germany are highlighted. The system of Pan-European transport corridors, some of which pass through the territory of Ukraine, is analyzed. The problems of the blockade of Ukrainian Black Sea ports by Russian troops, which makes it impossible to use them effectively, are outlined. The insufficient number and area of storage facilities in Ukraine before a full-scale war, much of which has already been destroyed or damaged as a result of hostilities, is highlighted. The introduced "transport visa-free" between the EU and Ukraine is a significant factor supporting the domestic economy in general and logistics in particular.
The article is devoted to the study of international logistics. It systematizes the main types of logistics depending on the state border: domestic (national), international, global. The conceptual foundations of the development of transport highways, which became prerequisites for the emergence and effective functioning of eurologistics, are outlined. The features of activity of the logistics center of the Paris region and the essence of creation of "freight villages" in the Federal Republic of Germany are highlighted. The system of Pan-European transport corridors, some of which pass through the territory of Ukraine, is analyzed. The problems of the blockade of Ukrainian Black Sea ports by Russian troops, which makes it impossible to use them effectively, are outlined. The insufficient number and area of storage facilities in Ukraine before a full-scale war, much of which has already been destroyed or damaged as a result of hostilities, is highlighted. The introduced "transport visa-free" between the EU and Ukraine is a significant factor supporting the domestic economy in general and logistics in particular.
Keywords
логістика, єврологістика, транспортний коридор, транспортно-логістична система, логістично-складський центр, logistics, Eurologistics, transport corridor, transport and logistics system, logistics and warehouse center
Citation
Balak, I. (2022). PECULIARITIES OF THE MODERN DEVELOPMENT OF INTERNATIONAL LOGISTICS IN UKRAINE. Mechanism of an Economic Regulation, (1-2(95-96), 55-59. https://doi.org/10.32782/mer.2022.95-96.09