A country’s economic growth and rankings of higher education institutions: is there a relationship?
No Thumbnail Available
Date
2022
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
TEM Journal
Article
Date of Defense
Scientific Director
Speciality
Date of Presentation
Abstract
У статті досліджено складові ланцюжка впливу рейтингу ВНЗ на економічне зростання країни. На основі бібліометричного аналізу встановлено зв’язок між ключовими словами університет, рейтинги та економіка. На основі кореляційно-регресійного аналізу було доведено зв’язок між компонентами взаємодії в ланцюжку: Загальний рейтинговий бал університетів країни – кількість іноземних студентів, зарахованих до рейтингових ВНЗ країни – кількість рейтингованих університетів країни – ВВП країни. Підтвердженням отриманих розрахунків є проведене анкетування студентів ВНЗ. Результати анкетного опитування свідчать про наявність впливу рейтингу ВНЗ на кількість студентів, які навчаються у навчальних закладах досліджуваної країни. Таким чином, у статті на основі кореляційно-регресійного аналізу та соціологічних досліджень доведено гіпотезу про наявність впливу рейтингу ВНЗ на економічне зростання країни.
В статье исследованы составляющие цепочки влияния рейтинга вузов на экономический рост страны. На основе библиометрического анализа установлены связи между ключевыми словами университет, рейтинги и экономика. На основе корреляционно-регрессионного анализа была доказана связь между компонентами взаимодействия в цепочке: Общий рейтинговый балл университетов страны – количество иностранных студентов, отнесенных к рейтинговым вузам страны – количество рейтингованных университетов страны – ВВП страны. Подтверждением полученных расчетов является анкетирование студентов вузов. Результаты анкетного опроса свидетельствуют о влиянии рейтинга вузов на количество студентов, обучающихся в учебных заведениях изучаемой страны. Таким образом, в статье на основе корреляционно-регрессионного анализа и социологических исследований доказана гипотеза о наличии влияния рейтинга вузов на экономический рост страны.
The components of the chain of influence of the HEI ranking on the economic growth of the country are studied in the article. The relation between the keywords university, rankings and economic was found based on the bibliometric analysis. Based on correlation and regression analysis, there has been proved the relation between the components of interaction in the chain: Total overall ranking score of universities in the country – number of FTE students enrolled in country’s rated HEIs – number of country’s rated Universities – GDP of the country. The confirmation of the obtained calculations is a questionnaire survey carried out among the students of the HEIs. The results of the questionnaire survey indicate the existence of the influence of the HEI ranking on the number of students enrolled in educational institutions of the studied country. Thus, based on correlation and regression analysis and sociological research, the article proves the hypothesis about the existence of the influence of the HEI ranking on the economic growth of the country
В статье исследованы составляющие цепочки влияния рейтинга вузов на экономический рост страны. На основе библиометрического анализа установлены связи между ключевыми словами университет, рейтинги и экономика. На основе корреляционно-регрессионного анализа была доказана связь между компонентами взаимодействия в цепочке: Общий рейтинговый балл университетов страны – количество иностранных студентов, отнесенных к рейтинговым вузам страны – количество рейтингованных университетов страны – ВВП страны. Подтверждением полученных расчетов является анкетирование студентов вузов. Результаты анкетного опроса свидетельствуют о влиянии рейтинга вузов на количество студентов, обучающихся в учебных заведениях изучаемой страны. Таким образом, в статье на основе корреляционно-регрессионного анализа и социологических исследований доказана гипотеза о наличии влияния рейтинга вузов на экономический рост страны.
The components of the chain of influence of the HEI ranking on the economic growth of the country are studied in the article. The relation between the keywords university, rankings and economic was found based on the bibliometric analysis. Based on correlation and regression analysis, there has been proved the relation between the components of interaction in the chain: Total overall ranking score of universities in the country – number of FTE students enrolled in country’s rated HEIs – number of country’s rated Universities – GDP of the country. The confirmation of the obtained calculations is a questionnaire survey carried out among the students of the HEIs. The results of the questionnaire survey indicate the existence of the influence of the HEI ranking on the number of students enrolled in educational institutions of the studied country. Thus, based on correlation and regression analysis and sociological research, the article proves the hypothesis about the existence of the influence of the HEI ranking on the economic growth of the country
Keywords
universit, университет, університет, HEI ranking, рейтинг ВНЗ, sustainable development goals, цели устойчивого развития, цілі сталого розвитку, economic growth, экономический рост, економічне зростання
Citation
Dreval, O., Martynets, V., Opanasiuk, Y., & Pavlenko, O. (2022). A Country’s Economic Growth and Rankings of Higher Education Institutions: Is There a Relationship?.TEM Journal. Volume 11, Issue 4, pages 1814-1823. DOI: 10.18421/TEM114-49