Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90532
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Формування конкурентного середовища у освітньому просторі: роль освітніх провайдерів
Other Titles Formation of a competitive environment in the educational sphere: the role of educational providers
Authors Lukash, Olha Anatoliivna  
Derevianko, Yurii Mykolaiovych  
Vasylieva, Tetiana Anatoliivna  
Танащук, М.С.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-7521-0577
http://orcid.org/0000-0003-0088-6115
http://orcid.org/0000-0003-0635-7978
Keywords освіта
розвиток
конкуренція
рейтинг
ринок
competition
development
education
market
rating
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90532
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Лукаш, О., Дерев’янко, Ю., Васильєва, Т., & Танащук, М. (2022). ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНОГО СЕРЕДОВИЩА У ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ: РОЛЬ ОСВІТНІХ ПРОВАЙДЕРІВ. Механiзм регулювання економiки, (3-4(97-98), 31-39. https://doi.org/10.32782/mer.2022.97-98.08
Abstract У статті досліджено стан розвитку конкурентного середовища освітньої галузі. Більшість досліджень поточного та майбутнього стану вищої освіти сходяться на кількох висновках. Одним із таких висновків є те, що ділова етика та практика стають прийнятними у вищій освіті. Багато тенденцій, з якими стикається освітня галузь, наразі добре відомі та мають прямі стратегічні наслідки (наприклад, необхідність збереження принципу суспільного блага як важливого компонента місії університету, необхідність прийняти стратегії формування бюджету, щоб збалансувати зменшення державного фінансування), кілька інших тенденцій мають багатогранний вплив на вищу освіту. Детальний аналіз сильних і слабких сторін, можливостей і загроз, свідчить про те, що сектор вищої освіти повинен відповісти на основні сучасні виклики, які було проаналізовано. Основний фокус освітніх провайдерів зосереджений на підтримці інституційної репу-тації та наданні послугах суспільству. Заклади освіти повинні стати підприємливими, а менеджери повинні керуватися бізнес-мисленням у своїй діяльності, діяти як лідери та збалансовувати престиж та ринкові принципи у своїх рішеннях. Конкуренція між дослідницькими університетами не тільки здебільшого спрямована на дослідження, але й торкається широкого кола питань: конкуренція за студентів, гранти, відкриття, патенти, науковців, державні та приватні ресурси тощо. Креативність та інновації мають важливе значення у вищій освіті та науці, а отже, в центрі уваги вчених і прак-тиків управління, можна виокремити чотири проблеми, які необхідно вирішувати і актуальність яких поступово зростає: зростаюча напруженість між конкуренцією та спільнотою (суспільством); навантаження на окремих осіб (науковці, викладачі, менеджери) та ЗВО, що виникає через численні конкурентні змагання; зміна відносин між організацією діяль-ності ЗВО та окремими дослідниками (працівниками); вплив рейтингів та статусної конкуренції на загальну інноваційну здатність системи освіти.
The article examines the state of development of the competitive environment of the educational industry. Most studies of the current and future state of higher education agree on several conclusions. One such conclusion is that business ethics and practices are becoming acceptable in higher education. While many trends facing the education industry are now well known and have direct strategic implications (e.g., the need to maintain the public good as an important component of the university's mission, the need to adopt budgeting strategies to balance declining state funding), several other trends have multifaceted impacts for higher education. A detailed analysis of strengths and weaknesses, opportunities and threats indicates that the higher education sector must respond to the main contemporary challenges that have been analysed. The primary focus of educational providers is on maintaining institutional reputation and providing services to society. Educational institutions must become entrepreneurial, and managers must be guided by business thinking in their activities, act as leaders and balance prestige and market principles in their decisions. Competition among research universities is not only mostly focused on research, but also touches on a wide range of issues: competition for students, grants, discoveries, patents, scientists, public and private resources, etc. Creativity and innovation are important in higher education and science, and therefore, in the focus of attention of scientists and management practitioners, four problems can be identified that need to be solved and the relevance of which is gradually increasing: growing tension between competition and community (society); the burden on individuals (scientists, teachers, managers) and higher education institutions, which arises due to numerous competitive competitions; change in relations between the organization of activities of the HE and individual researchers (employees); the influence of ratings and status competition on the general innovative ability of the education system.
Appears in Collections: Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation)

Views

China China
1
Germany Germany
166
Singapore Singapore
21765
Ukraine Ukraine
220175
United Kingdom United Kingdom
337
United States United States
77187
Unknown Country Unknown Country
77185

Downloads

Bulgaria Bulgaria
1
Canada Canada
1
China China
77189
France France
1
Germany Germany
220172
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Poland Poland
220182
Romania Romania
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
396819
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
220173

Files

File Size Format Downloads
Lukash_mer_3_4_2022.pdf 419,5 kB Adobe PDF 1134543

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.