Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92463
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Ways of return of educational migrants, minimizing losses of intellectual capital and innovative potential as a result of the war
Other Titles Шляхи повернення освітніх мігрантів, мінімізація втрат інтелектуального капіталу та інноваційного потенціалу внаслідок війни
Authors Shcherbachenko, Viktoriia Oleksiivna  
Teslyk, A.V.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-4570-3389
Keywords війна
соціо-економічний вплив
освітня міграція
інноваційний потенціал
інтелектуальний капітал
war
socioeconomic influence
educational migration
innovative potential
intellectual capital
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92463
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Shcherbachenko, V., & Teslyk, A. (2023). WAYS OF RETURN OF EDUCATIONAL MIGRANTS, MINIMIZING LOSSES OF INTELLECTUAL CAPITAL AND INNOVATIVE POTENTIAL AS A RESULT OF THE WAR. Mechanism of an Economic Regulation, (2(100), 19-22. https://doi.org/10.32782/mer.2023.100.03
Abstract Війни спричиняють ряд соціо-економічних змін у звичному становищі країн, які мають як і миттєвий ефект, так і довгостроковий вплив на них. До цих перемін можна віднести проблеми освітньої міграції, втрати інтелектуального капіталу та інноваційного потенціалу. Мета статті полягає у визначенні необхідних умов для повернення освітніх мігрантів, мінімізації втрат інтелектуального капіталу та інноваційного потенціалу внаслідок впливу війни на основі досвіду різних країн. Для реалізації поставленої мети було досліджено наукові публікації, у яких йшлося про важливість адаптації національних інституцій до потреб травмованого війною суспільства, роль людського капіталу в забезпеченні міжнародної конкурентоспроможності у післявоєнний період, значення інновації у контексті можливостей розвитку підприємництва в екстремальних умовах та необхідності модифікації законодавства для ефективного використання інтелектуального потенціалу для відновлення країн. У процесі дослідження було окреслено, що заохочення освітніх мігрантів до повернення може відбуватися шляхом створення умов застосунку знань, отриманих у різних культурних середовищах, на практиці завдяки якісній розбудові державних та підтримки приватних установ. Окрім цього, було визначено заходи для системної перебудови відносин національної науки з суспільством, владою та бізнесом для забезпечення максимальної користі з її боку для розвитку повоєнної економіки. Особливу увагу було звернено на важливість програм реінтеграції військових осіб у цивільне життя. З огляду на сучасний вектор розвитку світового господарства, був проведений аналіз шляхів мінімізації втрат інтелектуального капіталу та збереження інноваційного потенціалу, враховуючи досвід російсько-української війни та розвитку militarytech. Також було розглянути роль підтримки внутрішнього ринку інтелектуальної власності задля стимулювати повернення підприємців до країни та залишання в ній. Підкреслено важливість миттєвого реагування на соціо-економічні зміни задля мінімізації їх впливу на країну в довгостроковій перспективі.
Wars cause a number of socio-economic changes in the usual position of countries that have both instant effects and long-term influence on them. These changes include educational migration problems, intellectual capital losses, and innovative potential. The purpose of the article is to determine the necessary conditions for the return of educational migrants, minimizing the losses of intellectual capital and innovation potential due to the influence of war on the basis of the experiences of different countries. Scientific publications were investigated for the realization of the goal, which discussed the importance of adapting national institutions to the needs of the injured society, the role of human capital in ensuring international competitiveness in the postwar period, and the importance Use of intellectual potential to restore countries. In the course of the study, it was outlined that the encouragement of educational migrants to return can occur by creating the conditions of application of knowledge gained in different cultural environments, in practice, through the quality development of government and support of private institutions. In addition, measures were identified for the systematic restructuring of national science relations with society, government, and business to ensure the maximum benefit on its part for the development of the post-war economy. Particular attention was paid to the importance of the reintegration of military persons into civilian life. Given the modern vector of development of the world economy, an analysis of ways of minimizing the loss of intellectual capital and preserving innovative potential was carried out, taking into account the experience of the Russian-Ukrainian war and the development of Military Tech. It was also to consider the role of supporting the internal intellectual property market to stimulate the return of entrepreneurs to the country and to leave it. The importance of instant response to socio-economic changes to minimize their impact on the country, in the long run, is emphasized.
Appears in Collections: Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation)

Views

Germany Germany
1
Ireland Ireland
6
Kazakhstan Kazakhstan
1
Malaysia Malaysia
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
3974
United Kingdom United Kingdom
69
United States United States
6270
Unknown Country Unknown Country
533

Downloads

Austria Austria
1
Finland Finland
1
France France
1
Germany Germany
3974
Netherlands Netherlands
20
Slovakia Slovakia
1681
Ukraine Ukraine
533
United States United States
6271
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Shcherbachenko_mer_2_2023.pdf 435,33 kB Adobe PDF 12483

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.