Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/94790
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Цифрові фінансові послуги в умовах формування цифрової економіки
Other Titles Digital financial services in the conditions of the digital economy formation
Authors Semenoh, Andrii Yuriiovych  
ORCID http://orcid.org/0000-0003-3222-9574
Keywords цифрова економіка
інтернет-економіка
цифрова платформа
цифрові технології
послуга
цифрова послуга
фінансова послуга
цифрова фінансова послуга
цифрові фінанси
фінтех
цифровий банкінг
цифровий банк
відкритий банкінг
вбудовані фінансові послуги
BigTech-компанії
digital economy
internet economy
digital platform
digital technologies
service
digital service
financial service
digital financial service
digital finance
fintech
digital banking
digital bank
open banking
embedded financial services
BigTech companies
Type PhD Thesis
Date of Issue 2024
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/94790
Publisher Сумський державний університет
License Copyright not evaluated
Citation Семеног А. Ю. Цифрові фінансові послуги в умовах формування цифрової економіки : дис. ... д-ра екон. наук : 08.00.03 ; 08.00.08. Суми, 2024. 789 с.
Abstract Дисертація присвячена вирішенню наукової задачі, що полягає в розробленні теоретико-методологічних засад і методичного підґрунтя розвитку сфери цифрових фінансових послуг в умовах формування цифрової економіки. У дисертації узагальнено діалектичні підходи та інституціональні засади розвитку інформаційного суспільства, визначено складові теоретичної моделі інтернет-економіки як передумови формування цифрової економіки. Шляхом теоретичного аналізу та систематизації наукових джерел охарактеризовано складові компоненти та фактори розвитку цифрової економіки, що дало змогу обґрунтувати та визначити її сутність як різновиду економіки, що передбачає процес створення та передачі цифрової послуги або продукту як результату інноваційного поєднання цифрових даних, цифрових технологій і людського капіталу, які здійснюються мережевими компаніями й цифровими платформами та екосистемами. Узагальнення підходів науковців до змістових характеристик базових понять дослідження дозволило обґрунтувати сутність, види, мету та способи функціонування цифрових платформ в умовах формування цифрової економіки; визначити складові успішності цифрових платформ; навести порівняльну характеристику та основні функції цифрових платформ; окреслити роль цифрових платформ як фактору трансформації бізнесу в умовах цифрової економіки. У роботі здійснено компаративний аналіз світових рейтингів цифрової економіки, виявлено країни, що займають найвищі показники в рейтингах. Проведено аналіз базових інфраструктурних елементів сформованості цифрової економіки у країнах світу (розвиток ІКТ сфери та е-комерції). Досліджено технології, що формують контур цифрової економіки країн світу (блокчейн, інтернет речей, штучний інтелект, великі дані, хмарні технології). Розроблено структурно-логічну схему впливу підривних цифрових технологій на суб’єктів економічної діяльності (виробників і споживачів товарів та послуг) з позицій переваг і можливостей та потенційних ризиків. Проаналізовано стан розвитку цифрової економіки в Україні. На основі методу розрахунку індексних інтегральних показників, що охоплюють індикатори розвитку ІКТ-сектору, стан розвитку цифрової інфраструктури, рівень цифровізації бізнесу, цифрової культури та навичок в країні, здійснено комплексну оцінку рівня сформованості цифрової економіки в Україні. На основі аналізу вітчизняної та зарубіжної літератури уточнено категорію «послуга» та визначено її характерні особливості. Представлено характеристику видів послуг залежно від різних критеріїв класифікації. Схарактеризовано сервіс як додаткову цінність послуги для клієнта, що визначається рівнем обслуговування, обсягом додаткових послуг та продуктів в межах надання основної послуги. Акцентовано, що сучасним трендом є конвергенція сфер послуг та виробництва матеріальних продуктів. Теоретично обґрунтовано сутність цифрових послуг як виду економічної діяльності щодо купівлі-продажу інтегрованого сервісно-цифрового продукту у формі цифрової транзакції, в основу якого покладено створення та розподіл цінності для споживача у матеріальній чи нематеріальній формі за допомогою цифрових технологій. Розроблено структурно-логічну схему формування попиту та пропозиції на цифрові послуги. Проведено порівняльний аналіз цифрових і традиційних послуг. Запропоновано теоретичну модель дизайну цифрової послуги, яка охоплює питання впливу на бізнес-середовище, взаємодію зі споживачами та рівень використовуваних технологій за критеріями: спосіб доставки, рівень зрілості, еластичність, спосіб монетизації. У дослідженні визначено сутність поняття «фінансові послуги» як виду економічної діяльності щодо купівлі-продажу фінансового продукту, пов’язаного з рухом фінансових активів (ресурсів), в основі якого споживча цінність у матеріальній чи нематеріальній формі, що виникає як результат спільної взаємодії суб’єктів ринку фінансових послуг. Запропоновано дворівневу концептуальну модель їх надання. Проаналізовано ознаки фінансових послуг, перелік яких запропоновано розширити ознаками сервісних якостей при наданні сучасних фінансових послуг. Досліджено генезис, еволюцію та сутність фінансових технологій (фінтеху). Здійснено розмежування категорій «електронні фінанси», «цифрові фінанси» та «фінтех». Наведено складові фінтех-екосистеми. Проаналізовано країни за рівнем розвитку фінтех-складових. На основі аналізу міжнародних рейтингів визначено зв’язок між розвитком фінтеху та рівнем цифровізації країн світу. За допомогою кластерного аналізу наукових публікацій охарактеризовано сутність цифрових фінансових послуг як виду економічної діяльності в умовах цифрової економіки, що стосується купівлі-продажу фінансових послуг (продуктів) у формі цифрової транзакції, в основу якого покладено процес створення та розподілу цінності для споживача у матеріальній чи нематеріальній формі за допомогою цифрових технологій, що виникає як результат спільної взаємодії суб’єктів ринку фінансових послуг. Проведено порівняльний аналіз цифрових і традиційних фінансових послуг. Представлено характеристику фінтех-моделі надання цифрових фінансових послуг у контексті забезпечення потреб споживачів фінансових послуг. Обґрунтовано методологічні засади фінтех-ландшафту, який охоплює фінтех-компанії, що надають цифрові фінансові послуги в межах різних напрямків фінтеху, а також представників фінтеху, які формують фінтех-інфраструктуру, комбінуючи цифрові технології та сприяючи підвищенню якості й довіри до цифрових фінансових послуг. Запропоновано визначення сутності поняття «цифрового банкінгу», обґрунтовано способи та напрямки функціонування банку в межах концепції цифрового банкінгу. Наведено порівняльну характеристику переваг та ризиків концепції відкритого банкінгу у розрізі банків, фінтех-компаній та споживачів. Представлено стратегії реагування банків на упровадження відкритого банкінгу. Запропоновано характеристику сутності різних видів відкритого банкінгу. Наведено характеристику цифрових банків та схематичне зображення суттєвого впливу цифрового банкінгу на зростання відкритої цифрової економіки. Проведено аналіз рівня розвитку електронно-платіжного сегменту банківського сектора за трьома групами індикаторів, що характеризують стан та динаміку: безготівкових операцій та платежів; процесів використання платіжних карток та здійснення операцій з електронними грошима; платіжної банківської інфраструктури. Розроблено науково-методичний підхід здійснення комплексної оцінки ефективності електронно-платіжного сегменту банківського сектора як передумови цифровізації банків в Україні. Методом розрахунку функції бажаності Харрінгтона проведено оцінювання «якості» функціонування електронно-платіжного сегменту банківського сектора України. У дисертації здійснено обґрунтування ключових трендів на ринку фінансових послуг, наведено їх характеристику та вплив на суб’єктів ринку. Обґрунтовано методологічні засади процесів підриву, дезінтермедіації та дезагрегації на ринку фінансових послуг. Розроблено ілюстративну модель функціонування різних видів цифрових платформ на ринку фінансових послуг та виділено складові елементи бізнес-моделей цифрових платформ, що функціонують на ринку фінансових послуг. Представлено складові елементи процесу надання фінансових послуг та продуктів у межах тренду «конс’юмеризації фінансових послуг». Обґрунтовано концепцію вбудованих фінансів, представлено аналіз складових екосистеми вбудованих фінансових послуг та розроблено карту її учасників. Доведено вплив BigTech-компаній на трансформацію ринку фінансових послуг у формі процесу пропозиції фінансових послуг компаніями операторами цифрових платформ як складової створення додаткової цінності продуктів бренду в межах формування єдиної екосистеми для широкого кола користувачів платформи. Проведено аналіз ключових фінансових продуктів BigTech-компаній, наведено характеристику мотивів та драйверів, що спонукають представників BigTech до експансії на ринку фінансових послуг. Визначено потенційні переваги та ризики діяльності BigTech-компаній на ринку фінансових послуг. Проаналізовано процеси кооперації та партнерства як фактору стратегічних змін на ринку цифрових фінансових послуг. Визначено та схарактеризовано основні форми та мотиви партнерства між фінтех-компаніями і традиційними фінансовими установами. У роботі проведено комплексне оцінювання банків за рівнем електронно платіжної та фінансової діяльності. За допомогою методу головних компонент та бінарних розрахунків запропоновано комплексний показник ефективності електронно-платіжної діяльності банку. З урахуванням інструментарію кластерного аналізу та ПЗ Viscovery SOMine, що спирається на алгоритм самоорганізаційних карт Кохонена, здійснено розподіл банків України на кластери за критерієм ефективності електронно-платіжної діяльності. Здійснено відбір, обґрунтування й аналіз показників цифровізації банків в Україні. Запропоновано та проаналізовано понад п’ятдесят показників для оцінки рівня цифровізації банків у межах п’яти груп складових цифровізації банків в Україні. Обґрунтовано застосування науково-методичного підходу щодо розрахунку інтегральної оцінки рівня цифровізації банківської діяльності в Україні. Здійснено порівняльний аналіз та розроблено матрицю розподілу банків за рівнями цифрової, електронно-платіжної та фінансової діяльності.
The dissertation is dedicated to the solution of the scientific problem, which is devoted to developing theoretical and methodological foundations and methodological basis for the development of the digital financial services sphere in the conditions of the digital economy formation. The dissertation summarizes the dialectical approaches and institutional foundations of the information society’s development, identifying the components of the theoretical model of the Internet economy as prerequisites for the formation of the digital economy. Through theoretical analysis and systematization of scientific sources, the components and factors of the development of the digital economy were characterized, which made it possible to justify and define its essence as a different type of economy, which involves the process of creating and transferring a digital service or product as a result of an innovative combination of digital data, digital technologies and human capital carried out by network companies and digital platforms and ecosystems. The generalization of the approaches of scientists to the content characteristics of the basic concepts of the study made it possible to substantiate the essence, types, purpose and methods of functioning of digital platforms in the conditions of the formation of the digital economy; determine the components of the success of digital platforms; to provide comparative characteristics and main functions of digital platforms; outline the role of digital platforms as a factor of business transformation in the conditions of the digital economy. The comparative analysis of the world ratings of the digital economy was carried out, and the countries with the highest indicators in the ratings were identified. An analysis of the essential infrastructural elements of the formation of the digital economy in the world’s countries (development of the ICT sphere and e-commerce) was carried out. The technologies forming the contours of the digital economy of the world’s countries (blockchain, Internet of Things, Artificial intelligence, Big data, and Cloud technologies) have been studied. A structural and logical diagram of the influence of subversive digital technologies on subjects of economic activity (producers and consumers of goods and services) from the standpoint of advantages, opportunities and potential risks has been developed. The state of development of Ukraine’s digital economy has also been analyzed. Based on the method of calculating index integral indicators covering indicators of the development of the ICT sector, the state of development of digital infrastructure, the level of digitalization of business, digital culture and skills in the country, a comprehensive assessment of the level of formation of the digital economy in Ukraine was carried out. Based on the domestic and foreign literature analysis, the “service” category was clarified, and its characteristic features were determined. The characteristics of the types of services depending on various classification criteria were presented. The service is characterized as the additional value of the service for the client, which is determined by the level of service and the volume of additional services and products within the scope of the leading service. It is emphasized that the current trend is the convergence of the spheres of services and the production of material products. The essence of digital services as a type of economic activity related to the purchase and sale of an integrated service-digital product in the form of a digital transaction, which is based on the creation and distribution of value for the consumer in tangible or intangible form with the help of digital technologies, is theoretically substantiated. A structural and logical scheme for forming demand and supply for digital services has been developed. A comparative analysis of digital and traditional services was also carried out. A theoretical model of digital service design is proposed. It covers issues of impact on the business environment, interaction with consumers, and the level of technologies used according to the following criteria: delivery method, maturity level, elasticity, and monetization method. The research defines the essence of the concept “financial services” as a type of economic activity related to the purchase and sale of a financial product related to the movement of financial assets (resources) based on consumer value in tangible or intangible form, which arises as a result of the joint interaction of sub-entities of the financial services market. A two-level conceptual model of their provision is proposed. The characteristics of financial services are analyzed, the list of which was proposed to be expanded with characteristics of service qualities in the provision of modern financial services. The genesis, evolution, and essence of financial technologies (fintech) have been studied. The categories “e-finance”, “digital finance” and “fintech” have been delineated. The components of the fintech ecosystem are listed. The countries were analyzed according to the level of development of fintech components. Based on the analysis of international ratings, the connection between the development of fintech and the level of digitization of the world countries was determined. With the help of a cluster analysis of scientific publications, the essence of digital financial services as a type of economic activity in the conditions of the digital economy, which refers to the purchase and sale of financial services (products) in the form of a digital transaction, and based on the process of creating and distributing value for the consumer in tangible or intangible form with the help of digital technologies, which arises as a result of the joint interaction of the subjects of the financial services market is characterized. A comparative analysis of digital and traditional financial services was conducted. The characteristics of the fintech model of providing digital financial services in the context of meeting the needs of consumers of financial services are presented. Methodological principles of the fintech landscape has been substantiated, which includes fintech companies that provide digital financial services within various areas of fintech, as well as fintech representatives who form the fintech infrastructure, combining digital technologies and contributing to the improvement of quality and trust in digital financial services. The definition of the essence of the “digital banking” concept is proposed, and the methods and directions of the bank’s functioning within the digital banking concept are substantiated. Comparative characteristics of the advantages and risks of open banking are given in terms of banks, fintech companies and consumers. Banks’ response strategies to the implementation of open banking are presented. The characteristics of various types of open banking are proposed. The characteristics of digital banks and a schematic representation of the significant impact of digital banking on the growth of an open digital economy are given. An analysis of the level of development of the electronic payment segment of the banking sector was carried out according to three groups of indicators characterizing the state and dynamics of non-cash operations and payments; processes of using payment cards and carrying out transactions with electronic money; payment banking infrastructure. A scientific and methodical approach to the comprehensive assessment of the effectiveness of the electronic payment segment of the banking sector as a prerequisite for the digitalization of banks in Ukraine has been developed. The “quality” of the functioning of Ukraine’s banking sector’s electronic payment segment was evaluated using the method of calculating the Harrington desirability function. The dissertation justifies critical trends in the financial services market, and their characteristics and influence on market subjects are given. Methodological principles of subversion, disintermediation, and disaggregation processes in the financial services market are substantiated. An illustrative model of the functioning of various digital platforms in the financial services market has been developed, and the constituent elements of business models of digital platforms operating in the financial services market have been highlighted. The constituent elements of providing financial services and products within the trend of “consumerization of financial services” are presented. The concept of embedded finance is substantiated, an analysis of the components of the ecosystem of embedded financial services is presented, and a map of its participants is developed. The influence of BigTech companies on the transformation of the financial services market in the form of the process of offering financial services by companies to operators of digital platforms as a component of creating additional value for brand products within the framework of the formation of a single ecosystem for a wide range of platform users is proven. An analysis of the key financial products of BigTech companies is carried out, and a description of the motives and drivers prompting BigTech representatives to expand in the financial services market is given. The potential advantages and risks of BigTech companies in the financial services market are determined. The processes of cooperation and partnership as a factor of strategic changes in the digital financial services market are analyzed. The primary forms and motives of partnership between fintech companies and traditional financial institutions are identified and characterized. In the work, a comprehensive assessment of banks was carried out according to the level of electronic payment and financial activities. Using the method of principal components and binary calculations, a comprehensive indicator of the effectiveness of the bank’s electronic payment activity is proposed. Considering the toolkit of cluster analysis and Viscovery SOMine software, which is based on the Kohonen self organizing map algorithm, the distribution of Ukrainian banks into clusters was carried out according to the efficiency criterion of electronic payment activities. The selection, substantiation, and analysis of indicators of digitization of banks in Ukraine is carried out. More than fifty indicators have been proposed and analyzed to assess the level of digitalization of banks within five groups of components of digitalization of banks in Ukraine. Applying a scientific and methodological approach to calculating an integral assessment of the level of digitization of banking activity in Ukraine is substantiated. A comparative analysis and a distribution matrix of banks by levels of digital, electronic payment and financial activity were developed.
Appears in Collections: Дисертації

Views

Azerbaijan Azerbaijan
128
China China
1
Slovakia Slovakia
2647
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
21680
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
21682
Unknown Country Unknown Country
2649

Downloads

Azerbaijan Azerbaijan
126
China China
8127
Germany Germany
1
Ireland Ireland
1
Slovakia Slovakia
2648
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
21681
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
8131
Unknown Country Unknown Country
164

Files

File Size Format Downloads
dis_Semenoh.pdf 20,34 MB Adobe PDF 40881
critique_Vushnevskuy.pdf 12,7 MB Adobe PDF 40881
critique_Dubyna.pdf 3,71 MB Adobe PDF 40881
critique_Kovalenko.PDF 19,99 MB Adobe PDF 40881

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.