Наукові видання (НН МІ)

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/132

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Особливості синергетичної парадигми у фізкультурно-спортивній діяльності на психологічному рівні
    (Сумський державний університет, 2018) Долгова, Наталія Олександрівна; Долгова, Наталия Александровна; Dolgova, Nataliia Oleksandrivna; Возний, Андрій Петрович; Возный, Андрей Петрович; Voznyi, Andrii Petrovych
    Нові уявлення про сутність людського організму, загадки природи і розвиток людського суспільства. Принципово новим моментом стало розуміння активної ролі теорії самоорганізації в протіканні таких процесів на різних рівнях організації людської тілесності в тому числі й на психологічному. Парадигма самоорганізації все ширше проникає в дослідження структури людського організму, його духовності, ментальності, фізичних кондицій і поступово набуває характеру загальнонаукового знання.
  • Item
    Conceptual approaches to physical education of youth in the studies of european scientists
    (Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова, 2019) Долгова, Наталія Олександрівна; Долгова, Наталия Александровна; Dolgova, Nataliia Oleksandrivna; Возний, Андрій Петрович; Возный, Андрей Петрович; Voznyi, Andrii Petrovych; Індик, Павло Миколайович; Индык, Павел Николаевич; Indyk, Pavlo Mykolaiovych
    Analyzes the little-known foreign literary sources concerning the problem of physical education of young people and presents the results of the researches of European scientists. Within the research, the funds of the main library of Maria Curie-Skłodowska University (Lublin), the libraries of the University of Silesia and the University of Economics in Katowice, Bytom pedagogical college (Bytom), e-catalogues of the University of Warsaw of the Republic of Poland have been processed. The views of the leading Polish scientists on the identified problem are revealed and compared. Contemporary modern conceptual approaches to the physical education of youth are systematized. It has been found out that in Polish scientific thought there are three basic approaches to physical education of youth, namely: humanistic (which emphasizes upon the harmony between the body and the mentality, upon the interconnection of physical and mental health of the person), axiological (which interprets the concept of “physical education” through the conglomerate of such values, like “health”, “work capacity” and “body beauty”) and valeological (under which the physical education, sport and health recovery system function together). It is proved, that the physical education is aimed at achievement of two purposes, in particular educational and pedagogic. Herewith, the education purpose of physical education is aimed upon the rational use by person its own movement abilities; pedagogic purpose influences upon the complex of nature peculiarities of the body. It is established, that each separate concept of physical education modern youth is aimed at illuminating its health aspect, in which physical education, sport and valeology interact as a whole. It is exactly what ensures the education and upbringing of the health nation, and the health related fitness becomes the life attitude sense.
  • Item
    Імпліцитна базисність людської тілесності у фізичній культурі
    (Aotearoa publishing, 2018) Возний, Андрій Петрович; Возный, Андрей Петрович; Voznyi, Andrii Petrovych; Долгова, Наталія Олександрівна; Долгова, Наталия Александровна; Dolgova, Nataliia Oleksandrivna; Юнак, Антон Павлович; Юнак, Антон Павлович; Yunak, Anton Pavlovych; Бурла, Артем Олександрович; Бурла, Артем Александрович; Burla, Artem Oleksandrovych
    В статті зроблено спробу проаналізувати питання феномену людської тілесності та її вплив на розвиток фізичної культури, як органічної частини загальної культури суспільства. Дослідити схожість та відмінність понять «тіло людини» та «її тілесності». Показати різноманіття підходів, парадигм та точок зору до цих понять. Підкреслити проблеми реалізації «нового образу медицини», направленої на діагностику, моніторинг, збереження, корекцію та відновлення здоров’я людини. Виявити міждисциплінарний характер біоетики як життєво необхідної умови функціонування та саморозвитку біологічно організованої матерії.