Наукові видання (ННІП)
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/157
Browse
91 results
Search Results
Item Принципи інформаційного суспільства у контексті взаємодії парламенту та органів місцевого самоврядування(Видавнича група «Наукові перспективи», 2025) Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh MykolaiovychПредставлена до уваги читача наукова робота присвячена проблематиці модернізації та інтенсифікації взаємодії національного парламенту та органів місцевого самоврядування. В основі дослідження ідея, відповідно до якої вирішення вказаної проблеми логічно здійснювати з урахуванням цифрової трансформації й формування інформаційного суспільства як глобальних трендів. Метою дослідження є визначення перспектив реалізації принципів інформаційного суспільства у контексті взаємодії парламенту та органів місцевого самоврядування. Досягнення вказаної мети зумовило завдання, по-перше, концептуалізації принципів інформаційного суспільства; по-друге, окреслення контексту взаємодії парламенту та органів місцевого самоврядування; по-третє, встановлення перспектив реалізації принципів інформаційного суспільства у контексті відповідної взаємодії. У роботі показано, що: 1) інформаційне суспільство, попри свою технологічність, залишається складно організованою соціальною системою індивідів об’єднаних спільними життєвими процесами і потребами; 2) інформаційне суспільство має потенціал забезпечення сталого економічного зростання, збільшення громадського добробуту й зміцнення демократії, але це потребує відповідної конструктивної взаємодії між суб’єктами соціально-політичних та економічних відносин. Взаємодію національного парламенту та органів місцевого самоврядування в роботі визначено як особливий тип відносин і, водночас, форму взаємоперетворюваної, синергійної та каузальної поведінки, яка заснована на системі демократичних принципів та правових норм з метою позитивного розвитку суспільно-політичних відносин у державі та суспільстві. Принциповою позицією автора є те, що вирішення завдань модернізації та інтенсифікації відповідної взаємодії пов’язано з практичним зверненням до принципів інформаційного суспільства, що їх описано у пропонованій роботі.Item Прозоре управління як умова сталого екологічного розвитку: взаємозв’язок корупції та «зеленої» економіки(Ужгородський національний університет, 2025) Горобець, Надія Сергіївна; Horobets, Nadiia Serhiivna; Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh MykolaiovychCтаття присвячена встановленню взаємозв’язку між рівнем прозорості державного управління, проявами корупції та ефективністю реалізації політики «зеленої економіки», визначенню правових та інституційних механізмів, здатних забезпечити сталий екологічний розвиток країни. З’ясовано, що «зелена» економіка є невід’ємною складовою стратегії сталого розвитку. Наведено доктринальний та нормативний зміст понять «зелена» економіка та корупція. Встановлено, що «зелена» економіка як модель екологічно збалансованого розвитку потребує ефективного, прозорого та доброчесного управління. Розкрито провідну роль держави у розвитку «зеленої» економіки через забезпечення розробки та реалізацію відповідної державної політики, координацію між інституціями та ефективний розподіл фінансових ресурсів. Зазначено, що корупція, незважаючи на зусилля держави щодо її мінімізації, залишається серйозним бар’єром, що істотно гальмує екологічні реформи, спотворює реалізацію кліматичних ініціатив, підриває довіру громадян до органів державної та місцевої влади і перешкоджає досягненню сталого зростання. Акцентовано увагу на крайніх дослідженнях результати яких свідчать про негативний вплив корупції на реалізацію державних програм, підвищення вартості проєктів, спотворення ринкових умов, зниження довіри до влади, гальмування розвитку відновлюваної енергетики тощо. Вказано на доцільність зміцнення прозорості, відкритості та підзвітності органів влади, разом із посиленням антикорупційної політики, як необхідних умов для досягнення сталого екологічного зростання та реалізації ефективної «зеленої» трансформації економіки країни. Запропоновано прийняти національну стратегію «зеленої» економіки України як першочергову умову для створення ефективної антикорупційної політики у цій сфері. Зроблено висновок, що «зелена» економіка та корупція взаємопов’язані між собою: корупція стримує впровадження «зелених» технологій, тоді як «зелена» економіка вимагає прозорості, відкритості та довіри, відповідно «зелена» трансформація зміцнює доброчесне управління.Item Організаційно-правові засади діяльності правоохоронних органів щодо забезпечення публічної безпеки під час дії правового режиму воєнного стану(Baltija Publishing, 2025) Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh MykolaiovychНаукову роботу присвячено дослідженню організаційно-правових засад діяльності правоохоронних органів у сфері забезпечення публічної безпеки в умовах дії правового режиму воєнного стану. Акцентовано увагу на специфіці функціонування Національної поліції України та Національної гвардії України в умовах підвищених загроз, пов'язаних з воєнним станом. Визначено, що правоохоронні органи виконують розширений комплекс функцій, які поєднують класичні поліцейські завдання з оборонними, безпековими та гуманітарними. Окреслено ключові напрями участі поліції у патрулюванні територій, протидії диверсійним загрозам, затриманні підозрілих осіб, а також у забезпеченні публічного порядку у районах бойових дій. Проаналізовано роль Національної гвардії як правоохоронного органу з військовим статусом, зокрема щодо охорони стратегічних об'єктів, перевірки документів та підтримання режиму комендантської години. Особливу увагу приділено аналізу чинної нормативно-правової бази, що регламентує діяльність вказаних органів у надзвичайних умовах. Обґрунтовано потребу у вдосконаленні механізмів взаємодії між Національною поліцією та Національною гвардією, зокрема через створення спільних центрів управління, спільну підготовку особового складу та єдину систему комунікації. Результати дослідження можуть бути використані для вдосконалення правового регулювання та практичної організації забезпечення публічної безпеки в умовах воєнного стану.Item Адміністративно-правове регулювання «зеленої» економіки в аспекті забезпечення економічної стійкості України: сучасний стан(Ужгородський Національний Університет, 2025) Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Горобець, Надія Сергіївна; Horobets, Nadiia SerhiivnaСтаттю присвячено комплексному науковому дослідженню сучасного стану адміністративно-правового регулювання «зеленої економіки» у забезпеченні економічної стійкості України шляхом розкриття його сутності та відповідно встановлення певних особливостей. Розглянуто деякі наукові підходи щодо визначення поняття «зеленої» економіки держави, на підставі їх аналізу висловлено власну думку щодо трактування цього поняття. Констатовано, що станом на сьогодні адміністративно-правове регулювання «зеленої» економіки в Україні здійснюється у відповідності до положень сукупності певних документів, спрямованих на забезпечення екологічно збалансованого економічного розвитку держави. Висловлено авторське бачення щодо розкриття сутності поняття адміністративно-правового регулювання «зеленої» економіки держави, під яким запропоновано вважати сукупність адміністративно-правових норм і механізмів, спрямованих на інтеграцію принципів сталого розвитку та охорони навколишнього середовища в економічну політику країни. Виділено основні характеристики адміністративно-правового регулювання «зеленої» економіки держави, а саме: інтеграція екологічних стандартів у національну правову систему шляхом включення екологічних вимог і стандартів у нормативно-правові акти, що регулюють економічні процеси; стимулювання «зелених» інвестицій та інновацій, що вимагає розробки та впровадження відповідних правових норм з метою стимулювання інвестицій в екологічно чисті технології та розвиток «зелених» секторів економіки; координація між державними та приватними інститутами, що передбачає взаємодію між державними органами та приватним сектором забезпечення ефективного впровадження «зелених» ініціатив; розвиток правової інфраструктури з метою розбудови правових механізмів, які сприяють розвитку «зеленої» економіки; забезпечення механізмів контролю та нагляду, що досягається шляхом створення ефективних механізмів державного контролю та нагляду за реалізацією екологічних норм і стандартів тощо.Item Проходження державної служби в органах судової влади. Актуальні питання у сучасній науці(Громадська наукова організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління», громадська наукова організація "Асоціація науковців України" та Науковий парк Національного авіаційного університету (НП НАУ), 2025) Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Мех, Ю.В.Стаття присвячена дослідженню особливостей проходження державної служби в органах судової влади, встановленню категорії «державний службовець органів судової влади». Зазначено, що категорія «державний службовець в органах судової влади» охоплює: 1) суб’єктний та 2) предметний критерій. Перший вказує на суб’єктів, які проходитимуть державну службу в органах судової влади, а другий – на місце її проходження. Встановлено, що незалежно від місця проходження державної служби, статус «державного службовця» передбачає наявність певного рівня правосуб’єктності, що дозволила особі виконувати завдання і функції держави через набуття спеціальних правомочностей та зобов’язань, які нормативно встановлені та гарантовані.Item Видворення як адміністративне стягнення: особливості застосування стосовно іноземців в Україні та закордоном(Харківський національний університет внутрішніх справ, 2022) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Іванцов, В.О.Стаття присвячена важливій темі –особливостям застосування видворення як стягнення до осіб, які притягаються до адміністративної відповідальності. Встановлено, що видворення – це акт державного органу, яким іноземця під загрозою покарання або, у разі необхідності, змушують покинути територію країни його проживання чи перебування. Під час дослідження встановлено, що «стандарти» видворення закладені в міжнародно-правових актах, крім того, кожна держава має свої організаційні та інституційні особливості його здійснення. У статті зосереджено увагу на державах, які належать до різних правових сімей (Латвійській Республіці, Великобританії, Китаї та Україні). Відзначено, що міждержавні внутрішні заборони щодо видворення осіб, які потре- бують особливого захисту, є стандартизованими для всіх держав. Це положення найбільшою мірою стосується забезпечення прав біженців.Item Механізми судового захисту дітей-сиріт: досвід Німеччини для вдосконалення системи в Україні(ФОП «Жукова Ірина Віталіївна», 2025) Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Дубовик, К.Є.У статті розкрито проблеми і перспективи розвитку судового захисту прав дітей-сиріт в Україні з урахуванням досвіду Німеччині. Досліджуючи проблеми судового захисту дітей-сиріт, виходили з розуміння того, що дитина є повноцінним суб’єктом права, чия гідність і свобода волі повинні бути максимально захищені. Проаналізовано та наведено у статті джерела правового регулювання захисту дітей-сиріт в Україні. Установлено типові риси забезпечення прав дітей-сиріт у трьох судових процесах: адміністративному, кримінальному і цивільному. Установлено, що судовий захист дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, є ключовим інструментом реалізації їхніх прав і соціальних гарантій. Однак ефективність цього механізму прямо залежить від дотримання вимог законодавства, наявності кваліфікованого персоналу та здатності системи реагувати на нові виклики, зокрема в умовах воєнного стану. Під час аналізу документів рекомендовано користуватися штучним інтелектом. Установлено, що в Україні відсутня повноцінна система ювенальної юстиції, яка б відповідала стандартам Конвенції ООН про права дитини, Пекінським правилам та іншим міжнародним документам. Існує лише низка розрізнених положень у кримінальному та процесуальному законодавстві, а спеціалізовані суди для неповнолітніх не функціонують. Установлено, що така фрагментарність нормативного регулювання значно знижує ефективність захисту прав дітей як учасників кримінального процесу. Визначено, що впровадження моделі відновного правосуддя, успішно реалізованої в країнах ЄС (зокрема в Німеччині), є перспективним напрямом захисту прав дітей-сиріт у нашій країні. Ця модель передбачає відповідальність правопорушника перед потерпілим і громадою, а не лише перед державою, сприяє реінтеграції, ресоціалізації та мінімізації повторних правопорушень. Пріоритетними мають стати альтернативні заходи впливу, медіація, підтримка громади та гуманістичний підхід до дитини в конфлікті з законом.Item Деякі проблемні питання при вирішенні спорів, що виникають у сфері надання послуг з розподілу електричної енергії. Слово Національної школи суддів України(Національна школа суддів України, 2024) Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Рубаненко, Алла Миколаївна; Rubanenko, Alla MykolaivnaЗдійснено аналіз норм чинного законодавства з регулювання правовідносин у сфері надання послуг з розподілу електроенергії, а також вивчено наявну судову практику з вирішення спорів, що виникають із договорів про надання послуг з роз поділу електроенергії. Запропоновано внести зміни до Правил роздрібного ринку електричної енергії в аспекті визначення періоду, протягом якого здійснювалося порушення. Важливим питанням у спорах, що виникають із договорів про надання послуг з розподілу електроенергії, визнано доказування факту впливу на засоби комерційного обліку.Item Шахрайство із гуманітарною допомогою у період дії воєнного стану: сучасні реалії(Ужгородський національний університет, 2024) Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh MykolaiovychСтаттю присвячено комплексному науковому дослідженню сутності шахрайства з гуманітарною допомогою та з’ясуванні можливих шляхів його вчинення у період дії воєнного стану. З аналізу окремих положень деяких нормативно-правових документів чинної національної законодавчої бази зроблено висновок про те, що специфіка вчиненого протиправного винного діяння, що може бути кваліфіковане як шахрайство, у подальшому впливає на: визначення виду юридичної відповідальності, до якої буде притягуватися особа-правопорушник; обрання заходів певного виду юридичної відповідальності. У контексті обраного напряму наукового пізнання розглянуто можливі схеми шахрайства із гуманітарною допомогою у період дії воєнного стану на конкретних прикладах. Наведено актуальні дані Міністерства оборони України стосовно ситуації з розкраданням гуманітарної допомоги, що ґрунтується на результатах спільно проведених з Державною митною службою аудитів. Підсумовано, що коло суб’єктів вчинення шахрайства із гуманітарною допомогою представлено не тільки посадовцями як представниками органів державної влади та місцевого самоврядування, але й часто людьми, які представляються або волонтерами, або військовослужбовцями. За результатами розглянутих конкретних прикладів викриття шахрайських схем розкрадання або привласнення гуманітарної допомоги виділено їх найголовнішу відмінність, що пояснюється розмірами збитків, завданих такими протиправними винними діями: у разі вчинення такого кримінально караного правопорушення посадовцями суми збитків від цього є в рази більшими, ніж у випадках привласнення благодійної допомоги особами, які в органах державної влади та в органах місцевого самоврядування не обіймають певні посади, не займають відповідальне або особливо відповідальне становище. Акцентовано, що важливим у боротьбі з розповсюдженим на сьогодні в нашій державі шахрайством із гуманітарною допомогою є вчасне викриття правоохоронцями осіб, винних у вчиненні цих протиправних діянь, подальше справедливе, неупереджене правосуддя, і як результат – невідворотність настання юридичної відповідальності.Item Фейкові збори коштів для Збройних Сил України як один із сучасних видів шахрайства(Видавництво «ЮНЕСКОСоціо», 2024) Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh MykolaiovychСтаттю присвячено комплексному науковому з’ясуванні сутності шахрайської схеми у вигляді фейкових зборів коштів для Збройних Сил України та вивченні особливостей її реалізації. Встановлено характерні відмінності адміністративної та кримінальної видів відповідальності за вчинення шахрайства. З метою розкриття сутності фейкових зборів коштів для Збройних Сил України розглянуто можливі способи реалізації цих шахрайських схем на конкретних прикладах, серед яких: створення у соціальних мережах або месенджерах фейкових облікових записів (шахрайських сторінок), що здійснюється як одноособово, так і групами осіб; створення фейкових благодійних фондів, громадських організацій, а також збори коштів під виглядом волонтерів; виманювання від благодійних фондів та волонтерських організацій допомоги для Збройних Сил України під виглядом військовослужбовців тощо. В результаті здійсненого наукового пізнання з урахуванням актуальності досліджуваного питання в умовах дії воєнного стану в Україні та великої кількості постраждалих від шахрайських схем виманювання грошей на потреби армії, висловлено думку щодо доцільності розробки та розміщення на офіційному веб-порталі державного органу (наприклад, кіберполіції або Національної поліції України) пам’ятки як розпізнати фейкові збори коштів на потреби Збройних Сил України. Також звернено окрему увагу, що з метою попередження людей, які можуть стати жертвами шахраїв, бажаючих матеріально нажитися на зборах коштів для військовослужбовців, у нагоді стали б також збір та публікація інформації щодо рахунків фейкових зборів коштів на потреби Збройних Сил України. Акцентовано, що розміщення інформації саме щодо рахунків фейкових зборів коштів на потреби Збройних Сил України на офіційному веб-порталі державного органу (наприклад, кіберполіції або Національної поліції України) допомогло б уникнути кількості постраждалих осіб від цього сучасного виду шахрайства, і, з огляду на відкритість такої інформації, зупинити самих шахраїв надалі вчиняти протиправні винні діяння.