Наукові видання (ННІП)

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/157

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 20
  • Item
    Інститут присяжних у кримінальному судочинстві України
    (Сумський державний університет, 2022) Ільченко, Олександр Васильович; Ильченко, Александр Васильевич; Ilchenko, Oleksandr Vasylovych; Кучмістенко, О.В.
    Присяжні засідателі мають вагоме значення у кримінальному судочинстві, які разом із професійними суддями впливають на вирішення подальшої долі людей. Участь присяжних засідателів у кримінальному судочинстві є гарантією законності останнього та сприяє його об’єктивності, але задля того, щоб така робота була ефективною, потрібно якісно підійти до питання правового, матеріального та практичного регулювання участі лави присяжних у кримінальному процесі. Нині, інститут присяжних у нашій країні лише стає на свій шлях зміцнення у судовій системі, тому зосередивши увагу та доклавши певних зусиль суд присяжних в Україні стане одним із розвинених демократичних елементів системи правосуддя.
  • Item
    Щодо запобігання кримінальних правопорушень у медичній сфері в Україні та за кордоном
    (Сумський державний університет, 2022) Смаль, В.В.; Янішевська, Катерина Дмитрівна; Янишевская, Екатерина Дмитриевна; Yanishevska, Kateryna Dmytrivna
    Сфера медицини – є чи не найважливішим показником економічного, соціального та правового розвитку країни. Стаття 49 Конституції України закріплює, що кожен має право на охорону здоров’я, медичну допомогу та медичне страхування, в свою чергу Кримінальний кодекс України закріплює положення про охорону від злочинних посягань безпосередньо на життя та здоров’я людини, що визначається найвищою соціальної цінністю. Даний нормативно-правовий акт не виключає можливість вчинення таких злочинів і самими працівниками медичної сфери.
  • Item
    Правові засади здійснення фінансового моніторингу в Україні
    (Сумський державний університет, 2022) Уткіна, Марина Сергіївна; Уткина, Марина Сергеевна; Utkina, Maryna Serhiivna
    Успішність фінансово-економічного благополуччя кожної країни можна репрезентувати через певні покажчики її розвитку. Зокрема, сюди слід віднести якісний та стабільний рівень функціонування дійсної дієвої фінансово-економічної системи. У свою чергу, активні реформаційні та глобалізаційні процеси, що мають місце, удосконалення вже існуючих та поява нових технологій дозволяють пришвидшити та певною мірою спростити фінансові операції. Проте, в такому контексті підвищуються ризики та загрози для фінансово-економічної безпеки, зокрема – нові прояви легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом. З урахуванням цього, заходи в контексті протидії легалізації так званих злочинних доходів, мають мати абсолютно нову сутність та відповідати вимогам сьогодення. Тому, Україна встала на шлях вдосконалення процедури здійснення фінансового моніторингу як одного із дієвого засобів в системі протидії легалізації, зокрема – врахування міжнародних стандартів.
  • Item
    Функціонування віртуальних активів в Україні
    (Сумський державний університет, 2022) Стеблянко, Аліна Володимирівна; Стеблянко, Алина Владимировна; Steblianko, Alina Volodymyrivna; Шевцов, Я.А.
    Аналізуючи державну політику України, а також беручи до уваги досвід зарубіжних країн з приводу легалізації віртуальних активів, можна зробити висновок про наявність великої кількості юридичних і практичних проблем, що свідчить про необхідність запровадження якісного підходу до політики легалізації. Перш за все варто вирішити питання нормативного регулювання віртуальних активів. Зокрема, необхідно врегулювати всі аспекти, починаючи від добування криптовалюти та її впровадження в обіг, завершуючи питанням рамок її використання, спираючись на успішний досвід зарубіжних держав. Як слушно зазначає Д. І. Погрібний у контексті регулювання віртуальних активів, на даному етапі досить раціональним вбачається внесення змістовних змін до чинних нормативно-правових актів в цій сфері, зокрема до Господарського та Податкового кодексів, а також до законів "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні", "Про Національний банк України". Такі нормативні зміни мають вирішити певні проблеми щодо обігу, зберігання, володіння та використання криптовалют у правовому полі, які існують не лише в Україні, але й у багатьох інших країнах, зокрема: невизначеність правового статусу криптовалют; відсутність методики обліку операцій з криптовалютами; неврегульованість бази оподаткування.
  • Item
    Зміст феномену терміну "національної безпеки" у юридичній літературі
    (Сумський державний університет, 2022) Миргород-Карпова, Валерія Валеріївна; Миргород-Карпова, Валерия Валерьевна; Myrhorod-Karpova, Valeriia Valeriivna; Корощенко, К.Р.
    Дослідження феномену "національної безпеки", що виникло у вітчизняних суспільних науках одночасно зі здобуттям нашою державою Незалежності, значно актуалізувалися в період військових дій на території України. Зазначена проблематика активно викладається та спочатку сприймається крізь призму дослідження виникнення та розвитку категорії "безпека" у філософському розумінні, а також при вивченні окремих історичних проблем держави і права. На початковому етапі розвитку людства поняття "безпеки" не сприймалось як окрема категорія. Натомість окремі науковці висловлювали думки стосовно наявності безпеки вже у первісному суспільстві та у Стародавньому Світі. Зокрема, О. Ш. Вікторов вважає, що безпека протягом усієї історії людства була основною умовою відтворення особистої та суспільної життєдіяльності. На думку Г. Ситника безпека це певний стан системи, за якого вона зберігає свою цілісність, стійкість (стабільність), здатність до ефективного функціонування і прогресивного розвитку, а відтак – можливість надійного захисту усіх її елементів (підсистем) від будь-яких деструктивних внутрішніх і зовнішніх дій. З огляду на це, можна стверджувати, що безпека суспільства - це такі умови (стан), за яких передусім забезпечуються свобода вибору шляху подальшого буття, самовдосконалення й розвитку суспільства, або ж для їх захисту є адекватні засоби [3]. У контексті роздумів Г.Ситника можна визначити національну безпеку як систему, успішне функціонування якої забезпечує цілісність та стійкість, знатність до функціонування і розвитку громадян на території визначеної країни.
  • Item
    Адміністративно-правовий статус військово-цивільних адміністрацій в Україні
    (Сумський державний університет, 2022) Куліш, Анатолій Миколайович; Кулиш, Анатолий Николаевич; Kulish, Anatolii Mykolaiovych; Никифоров, Є.О.
    В умовах повномасштабної війни Російської Федерації щодо України гостро постало питання щодо мобільного та оперативного прийняття рішень стосовно державного управління в військових реаліях. Втіленням даної реакції держави стала поява військово-цивільних адміністрацій по всій території України, що здійснюють управління та адміністрування територіями, а також їхніми соціально-економічними, військовими, публічно-політичними процесами. На цю мить на теренах України продовжують свою роботу понад 20 військово-цивільних адміністрацій, котрі забезпечують стабільне, а головне безпечне існування територій, закріплених за даним тимчасово утвореним державним органом. Як і переважна більшість державних органів нашої країни, військово-цивільні адміністрації мають власну законодавчу базу, найвагомішу роль у якій відіграють саме акти адміністративного права.
  • Item
    Недоліки чинної системи державних гарантій права на працю для ВІЛ-інфікованих осіб в Україні
    (Сумський державний університет, 2022) Шлапко, Тетяна Вікторівна; Шлапко, Татьяна Викторовна; Shlapko, Tetiana Viktorivna; Мурач, Д.В
    Статтею 43 Конституції України від 28.06.1996 року № 254к/96-ВР визначено: "Кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується". Однак, на превеликий жаль, в Україні спостерігається відкрита дискримінація конкретних соціальних груп населення, таких як ВІЛ-інфікованих осіб, що прямо перешкоджає нормальній реалізації їх конституційного права на працю. Першочергово варто вказати, що у міжнародному звіті "The World Factbook" Україна посідає: 24 місце зі 144 за кількістю людей, що проживають з ВІЛ/СНІД [2]; 45 місце зі 133 за кількістю дорослого населення (15-49 років), інфікованих ВІЛ-інфекцією та хворих на СНІД [3]. Водночас у звіті ВООЗ "HIV/AIDS surveillance in Europe 2021 – 2020 data" вказано, що Україна має найбільший рівень захворюваності на ВІЛ у Європі (окрім європейської частини Росії) [4, с. 23]. Паралельно цьому за даними Національного звіту України про досягнутий прогрес у здійсненні глобальних заходів у відповідь на СНІД у 2016-2020 роках (GAM) відсоток жінок та чоловіків віком 15–49 років, які вказали на дискримінацію (серофобію) по відношенню до людей, котрі живуть з ВІЛ, становить аж 66,6 % [5]. Наведені статистичні дані прямо вказують на високий рівень дискримінації ВІЛ-інфікованих осіб.
  • Item
    Особливості діяльності деяких правоохоронних органів в умовах воєнного стану в Україні
    (Сумський державний університет, 2022) Горобець, Надія Сергіївна; Горобец, Надежда Сергеевна; Horobets, Nadiia Serhiivna
    В умовах воєнного стану в Україні діяльність правоохоронних органів держави зазначала деяких змін зважаючи на необхідність захисту суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її сталого розвитку на основі найвищих цінностей демократії, верховенства права тощо. Основним нормативним актом, що визначає правовий режим воєнного стану є Закон України "Про правовий режим воєнного стану" від 12 травня 2015 року. Вказаним законом передбачено, що військові формування та правоохоронні органи за рішенням Ради національної безпеки і оборони України, введеним у дію указом Президента України залучаються до вирішення завдань, пов’язаних із запровадженням і здійсненням заходів правового режиму воєнного стану, згідно з їх призначенням та специфікою діяльності.
  • Item
    Поняття та сутність гармонізації митного законодавства у сфері спрощення митних процедур
    (Сумський державний університет, 2022) Дудченко, Владислав Валерійович; Дудченко, Владислав Валерьевич; Dudchenko, Vladislav Valerievich; Стеблянко, Аліна Володимирівна; Стеблянко, Алина Владимировна; Steblianko, Alina Volodymyrivna
    Одним із шляхів реформування митного законодавства України є його гармонізація до норм і стандартів Європейського Союзу. При цьому важливим елементом наближення митного законодавства України у сфері спрощення митних процедур до норм та стандартів Євросоюзу є визначення та приведення до єдиної системи термінології, яка вживається в рамках євроінтеграційних процесів національного митного законодавства. Відповідно, є нагальна необхідність у з’ясуванні поняття "гармонізація митного законодавства у сфері спрощення митних процедур".
  • Item
    Удосконалення конституційно-правового статусу територіальних громад
    (Сумський державний університет, 2022) Стеблянко, Аліна Володимирівна; Стеблянко, Алина Владимировна; Steblianko, Alina Volodymyrivna; Горіченко, С.О.; Klimaševskytė, Austėja
    Реформа місцевого самоврядування в українській державі спричинила появу низки нових викликів, які необхідно вирішувати, зокрема щодо територіальних громад. Конституційно-правова модернізація, що відбувається в Україні, спрямована на реформування системи місцевого самоврядування, на закріплення статусу територіальних громад основним суб’єктом місцевої демократії. Разом з цим, реформування місцевого самоврядування стикається із переважно об’єктивно обумовленими суттєвими перешкодами, вирішення яких сприятиме розвитку держави. Загалом правове регулювання спрямовується на упорядкування суспільних відносин державою шляхом установлення певних меж, закріплення норм і правил поведінки для осіб з метою забезпечення порядку й безпеки в суспільстві.