Факультет іноземної філології та соціальних комунікацій (ІФСК)
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/2
Browse
6 results
Search Results
Item Перспективи використання досвіду фандрейзингової діяльності державних університетів США у вищій освіті України(Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, 2015) Красуля, Алла Вікторівна; Красуля, Алла Викторовна; Krasulia, Alla ViktorivnaУ статті узагальнено досвід фандрейзингової діяльності державних університетів США та визначено можливості використання стратегій фандрейзингу американської системи вищої освіти в контексті національних освітніх реформ, культурно-освітньої інтеграції України до світового співтовариства. Розроблено рекомендації щодо використання позитивного американського досвіду на національному, регіональному та інституційному рівнях із виокремленням законодавчого, освітнього, організаційно-педагогічного та методичного аспектів.Item Історичні традиції благодійності та актуальний стан фандрейзингової діяльності у вищій освіті України(Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, 2014) Красуля, Алла Вікторівна; Красуля, Алла Викторовна; Krasulia, Alla ViktorivnaАвтором статті схарактеризовано сутність та взаємозв’язок ключових понять дослідження; проаналізовано історичні тенденції та закономірності розвитку благодійності; систематизовано події, пов’язані з меценатством; виокремлено ключові суб’єкти благодійної діяльності в кожен із визначених періодів; обґрунтовано основні етапи генезису благодійності в Україні; з’ясовано актуальний стан фандрейзингової діяльності в національній системі вищої освіти; а також окреслено перспективи розвитку освітнього фандрейзингу, як інструменту диверсифікації джерел ресурсного забезпечення університету в контексті неоліберальної ідеології сучасних освітніх реформ.Item Virtual internationalisation – how COIL and other models can support cross-border exchange(FH Münster, 2021) Красуля, Алла Вікторівна; Красуля, Алла Викторовна; Krasulia, Alla Viktorivna; Pistor, PetraСучасна вища освіта стикається з низкою тенденцій. У цій роботі автори намагалися зосередити увагу на одній з них, а саме: на інтернаціоналізації в Європі та Україні. По-перше, у вступі представлено концепцію віртуальної інтернаціоналізації, окреслено термінологію та класифікацію. Далі представлена особлива форма віртуальної інтернаціоналізації, така як: міжнародне колаборативне онлайн навчання. У наступному параграфі подано огляд історії віртуального обміну у Сумському державному університеті, аналізуються його результати та розкріваються найкращі практики. Нарешті, схарактеризовано потенційні можливості та обмеження інтернаціоналізації університетських програм, а таким чином, викладання та навчання.Item Women and Philanthropy: the U.S. Experience that Сould be Transferred into the Ukrainian Context of Higher Education(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2014) Красуля, Алла Вікторівна; Красуля, Алла Викторовна; Krasulia, Alla ViktorivnaAn overview of women's philanthropy and analysis of examples of philanthropic support for educational institutions in the USA will be presented. Issues of gender charity will be discussed and suggestions for creating fundraising opportunities for universities will be outlined.Item Students’ perceptions towards mobile learning in an English as a foreign language class(2020) Красуля, Алла Вікторівна; Красуля, Алла Викторовна; Krasulia, Alla Viktorivna; Saks, KatrinEmerging mobile pedagogy for English as a foreign language teaching makes portable devices a potentially beneficial tool for learning a foreign language. However, to date, there has been relatively little research on learning the relationships between Mobile-Assisted Language Learning and university students’ perceptions of this innovative teaching approach. In this paper, some of the existing research on the topic of mobile learning is reviewed to connect language learning, educational technology, and perceptions of learners towards the use of mobile technology to support language learning. The 1st-year students in the Germanic Philology Department at Sumy State University, Ukraine, were first exposed to a MALL experience, and then asked to express their thoughts on the incorporation of mobile devices into the language classroom. Research findings revealed overall positive attitudes and perceptions amongst the students surveyed. However, some technical and digital literacy challenges emerged during the intervention. Despite some constraints, the university students majoring in English indicated their readiness for mobile-assisted learning. The learning/teaching materials elaborated for the study might be useful for practitioners and researchers in the field of mobile pedagogy for EFL teaching.Item Endowment as an Educational Fundraising Tool for Entrepreneurial University: the U.S. Experience versus Ukrainian Reality and Perspectives(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2014) Красуля, Алла Вікторівна; Красуля, Алла Викторовна; Krasulia, Alla ViktorivnaEducational fundraising could pose significant challenges for Ukrainian universities in times of neoliberal ideology of contemporary educational reforms. The purpose of this paper is to provide an analysis of the best fundraising practices in public US universities in order to implement them in the area of higher education in Ukraine. Examples and data published in a range of educational science journals as well as Ukrainian state laws are analyzed to highlight the purposes, features, and structure of university financial endowments. The article focuses on the “Triple Helix” model as one of the most effective schemes of university development. All things considered it can help Ukrainian universities carry on their social mission, funding various activities relating to education, research, and innovation.