Факультет іноземної філології та соціальних комунікацій (ІФСК)

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/2

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 24
  • Item
    Технологія розвитку життєстійкості науково-педагогічних працівників
    (Сумський державний університет, 2024) Супрунова, Н.А.
    Робота присвячена вивченню та розробці технології розвитку життєстійкості науково-педагогічних працівників. У роботі розглянуто основні підходи науковців до вивчення проблем життєстійкості. Розглянута психологічна сутність і структура поняття життєстійкості, описані внутрішні та зовнішні чинники, що впливають на її формування. Висвітлена роль життєстійкості у професійній діяльності науково-педагогічних працівників, розкриті основні теоретичні положення життєстійкості особистості з точки зору відомих теоретичних концепцій.
  • Item
    Cyber security in higher education
    (Sumy State University, 2024) Usatyi, D.
    Computer security is a set of issues in the field of telecommunications and informatics related to the assessment and control of risks arising from the use of computers and computer networks, considered from the point of view of confidentiality, integrity, and availability is increasingly becoming an actual topic of the modern world. Actuality of the problem is determined the choice of the topic. With the deepening of digitalization in all areas of society, including education, the demand for effective measures to ensure network security is increasing. Higher education is no exception, as universities and colleges have a large amount of sensitive information that needs to be protected, from student personal data to research papers.
  • Item
    Value orientations of higher education in the context of the concept of sustainable development
    (Сумський державний університет, 2024) Пилипенко-Фріцак, Наталія Анатоліївна; Pylypenko-Fritsak, Nataliia Anatoliivna; Magalov, A.Y.
    Purpose of the Study. The primary purpose of this study is to explore the value orientations of higher education institutions in the context of sustainable development and to identify strategies for promoting sustainability values among students, faculty, and staff. Higher education institutions are fundamental agents of societal transformation, shaping the values, skills, and perspectives of future generations. In the 21st century, the concept of sustainable development has gained prominence as a framework for addressing pressing global challenges, including climate change, poverty, and inequality. Sustainable development encompasses the simultaneous pursuit of economic prosperity, social equity, and environmental conservation to meet the needs of the present without compromising the ability of future generations to meet their own needs [3]. As such, it requires a fundamental shift in human values and behaviors towards more inclusive, equitable, and environmentally responsible practices. Having studied this issue, we can state the following: Higher education institutions are uniquely positioned to advance the principles of sustainable development through their academic, research, and operational activities. By integrating sustainability into curricula across disciplines, universities can equip students with the knowledge, skills, and values necessary to address sustainability challenges in their future careers and communities. Moreover, research conducted within universities can generate innovative solutions to sustainability problems while contributing to the global knowledge base. Additionally, universities can serve as living laboratories for sustainability by implementing green campus initiatives and promoting environmentally responsible practices. One of the primary ways in which higher education institutions can promote sustainable development is by integrating sustainability principles into their curricula. This involves incorporating topics such as climate change, biodiversity conservation, social justice, and responsible consumption into existing courses across disciplines. Interdisciplinary approaches that emphasize systems thinking and holistic problem-solving are particularly effective in addressing the complex nature of sustainability challenges. Furthermore, experiential learning opportunities, such as service-learning projects, internships, and field experiences, enable students to apply sustainability concepts in real-world contexts, fostering deeper understanding and engagement. Research conducted within higher education institutions plays a crucial role in advancing sustainable development goals. Universities can prioritize funding and support for multidisciplinary research projects that address pressing sustainability issues, such as renewable energy, sustainable agriculture, urban planning, and environmental justice. Collaboration across disciplines and with external stakeholders, including government agencies, NGOs, and industry partners, can enhance the impact and relevance of sustainability research. Moreover, universities can promote open access to research findings and encourage knowledge sharing to accelerate progress towards sustainability objectives. In addition to academic and research endeavors, higher education institutions can demonstrate their commitment to sustainability through campus operations and management practices. This includes reducing energy and water consumption, minimizing waste generation, promoting sustainable transportation options, and enhancing the resilience of campus infrastructure to climate change impacts. By implementing sustainability policies and engaging with campus stakeholders, universities can create a culture of environmental stewardship and in spire broader societal change. Furthermore, investments in green buildings, renewable energy systems, and sustainable procurement practices can yield long-term cost savings while reducing ecological footprints.
  • Item
    Міжнародне співробітництво для українських студентів в умовах війни
    (Сумський державний університет, 2022) Штільгойз, О.Л.
    Сфера вищої освіти в Україні постійно перебуває у розвитку, який створює нові можливості, відкриває перспективи та забезпечує ефективне використання освітніх ресурсів. Особливо результативним та інноваційним є міжнародне співробітництво у сфері вищої освіти, що набуло найбільшої актуальності за останні роки, зокрема під час війни. Метою роботи є дослідження наявних проєктів, програм, можливостей для студентів України в умовах війни, а також визначення їх можливого розвитку у майбутньому.
  • Item
    The Impact of Media Culture on Future Professionals’ Training
    (Sciedu Press, 2022) Tatarnikova, A.; Oleshko, A.; Voronovska, L.; Shvets, N.; Сушкова, Олена Миколаївна; Сушкова, Елена Николаевна; Sushkova, Olena Mykolaivna; Sbitnaia, D.
    The relevance of the research is substantiated by the fact that the information society can be addressed as a stage in the modern civilization formation, which is characterized by the increasing role of knowledge, information, as well as information processing technologies. The number of people employed in the information sphere is growing steadily. The information products and information services are gaining additional shares in the market. It is specifically the prerequisites for a future specialist to have high media and cultural competence to tackle current challenges. The research aims to ascertain experimentally the pedagogical conditions for media culture formation and its impact on future professionals’ training. The study was conducted using such tools as questionnaires and testing. Diagnosis of cognitive interest (according to N. Kuzmina’s scale), the scale for assessing students' operational skills (according to M. Chobitko), Pearson's criterion (chi-square). In the experimental group, only 1.9% of students at the control stage of the experiment corresponded to the low level of media culture according to the cognitive criterion, while in the control group there were 18.4% f students. However, in the experimental group at the control stage of the experiment more than 61% of respondents yielded a high level of media culture according to the cognitive criterion. That said, in the experimental group only 1.9% respondents at the control stage of the experiment corresponded to a low level of media culture according to the cognitive criterion. The obtained results give grounds to argue that media culture formation has a positive effect on the future professionals’ training. This is due to the fact that media culture is underlying the general professional competence of the XXI century specialist. The enhancement of the students training through the use of new information and Internet technologies has all chances to be one of the prospects for further research in the relative to the issue addressed.
  • Item
    Перспективи використання досвіду фандрейзингової діяльності державних університетів США у вищій освіті України
    (Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, 2015) Красуля, Алла Вікторівна; Красуля, Алла Викторовна; Krasulia, Alla Viktorivna
    У статті узагальнено досвід фандрейзингової діяльності державних університетів США та визначено можливості використання стратегій фандрейзингу американської системи вищої освіти в контексті національних освітніх реформ, культурно-освітньої інтеграції України до світового співтовариства. Розроблено рекомендації щодо використання позитивного американського досвіду на національному, регіональному та інституційному рівнях із виокремленням законодавчого, освітнього, організаційно-педагогічного та методичного аспектів.
  • Item
    Історичні традиції благодійності та актуальний стан фандрейзингової діяльності у вищій освіті України
    (Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, 2014) Красуля, Алла Вікторівна; Красуля, Алла Викторовна; Krasulia, Alla Viktorivna
    Автором статті схарактеризовано сутність та взаємозв’язок ключових понять дослідження; проаналізовано історичні тенденції та закономірності розвитку благодійності; систематизовано події, пов’язані з меценатством; виокремлено ключові суб’єкти благодійної діяльності в кожен із визначених періодів; обґрунтовано основні етапи генезису благодійності в Україні; з’ясовано актуальний стан фандрейзингової діяльності в національній системі вищої освіти; а також окреслено перспективи розвитку освітнього фандрейзингу, як інструменту диверсифікації джерел ресурсного забезпечення університету в контексті неоліберальної ідеології сучасних освітніх реформ.
  • Item
    Virtual internationalisation – how COIL and other models can support cross-border exchange
    (FH Münster, 2021) Красуля, Алла Вікторівна; Красуля, Алла Викторовна; Krasulia, Alla Viktorivna; Pistor, Petra
    Сучасна вища освіта стикається з низкою тенденцій. У цій роботі автори намагалися зосередити увагу на одній з них, а саме: на інтернаціоналізації в Європі та Україні. По-перше, у вступі представлено концепцію віртуальної інтернаціоналізації, окреслено термінологію та класифікацію. Далі представлена особлива форма віртуальної інтернаціоналізації, така як: міжнародне колаборативне онлайн навчання. У наступному параграфі подано огляд історії віртуального обміну у Сумському державному університеті, аналізуються його результати та розкріваються найкращі практики. Нарешті, схарактеризовано потенційні можливості та обмеження інтернаціоналізації університетських програм, а таким чином, викладання та навчання.
  • Item
    "Журнал Министерства народного просвещения" как источник по истории высшего образования в Российской империи XIX – начала ХХ веков: вопрос научной аттестации кадров
    (Cherkas Global University; Academic Publishing House Researcher s.r.o., 2020) Лебідь, Андрій Євгенійович; Лебедь, Андрей Евгеньевич; Lebid, Andrii Yevheniiovych; Honcharenko, A.V.; Shevchenko, N.A.
    В статье рассмотрен потенциал "Журнала Министерства народного просвещения" как источника по истории высшего образования в Российской империи XIX – начала ХХ веков. На основании анализа материалов журнала (объявлений о защите диссертаций) изучены вопросы научной аттестации кадров в российских университетах. Рассмотрены структура и тематическая направленность журнала. Обозначено, что во многом они были определены личностью редактора и министра народного просвещения, их виденьем миссии журнала. В этом контексте выявлены траектории эволюции журнала за все время его существования: политематический журнал; научно-педагогический; педагогический; официальный вестник; научный журнал. В результате проведенного исследования обнаружено незначительное количество информации о защите магистерских и докторских диссертаций – всего 13 записей, и то только о защите магистерских диссертаций в двух российских университетах – Московском и Санкт-Петербургском. Установлено, что объявления о защитах диссертации публиковались не в основной части журнала, а в новостной рубрике, где подавалась информация о целом ряде второстепенных "происшествий". То, как обстоят дела с освещением на страницах журнала вопросов научной аттестации, делает невозможным объективную ее оценку и выводы о количестве защищенных диссертаций на соискание степени магистра и доктора в университетах Российской империи, руководствуясь исключительно этим источником. Выдвинуто предположение, что более полная информация по этому вопросу может быть обнародована на страницах официальных вестников, ученых записок, известий университетов, других документов Министерства народного просвещения. В целом отмечается значительный потенциал "Журнала Министерства народного просвещения" как информативного, просветительского и консультативного источника по истории образования в Российской империи.
  • Item
    Ukrainian "Enlightened Bureaucracy" in the System of Higher Education of the Russian Empire in the ХІХ century
    (Cherkas Global University; Academic Publishing House Researcher s.r.o, 2021) Лебідь, Євген Олександрович; Лебедь, Евгений Александрович; Lebid, Yevhen Oleksandrovych; Shevchenko, N.A.
    The article reveals the influence of representatives of Ukrainian "enlightened bureaucrac" on the processes of formation and development of higher education system of the Russian Empire in the XIX century, in particular, legal education on the example of the Moscow and St. Petersburg Imperial Universities. To this end, an attempt was made to systematically examine the life and career of P.G. Redkin, a native of Romny (Sumy Region), who was one of the representatives of Ukrainian "enlightened bureaucracy". Redkin's contribution to the development of higher education system, as well as his influence on the intellectual life of the Russian Empire is considered in this manuscript in several aspects. Firstly, it is educational activity of P.G. Redkin as an Extraordinary and Ordinary Professor, Head of the Chair of Encyclopedia or General Review of Law System of the Moscow Imperial University (1835-1848); Chair of Encyclopedia and History of Law Philosophy of the Saint Petersburg Imperial University (1863-1873), Rector of the Saint Petersburg Imperial University (1873-1876); Honorary Member of this University (1878). Secondly, it is public and state activity of P.G. Redkin as a founder and publisher of the first law journal in the Russian Empire, founder of educational community, popularizer of universal literacy and professional education of teachers, etc. Thirdly, it is the scientific activity of P.G. Redkin, the author of fundamental works on the history and philosophy of law, an honorary member of the Imperial Academy of Sciences. It is shown that scientific, social, state and pedagogical activity of Redkin, Varadinov and other representatives of Ukrainian "enlightened bureaucracy" significantly affected not only the sphere of higher education and science in the Russian Empire, but also the system of state and public relations