Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1
Browse
43 results
Search Results
Item Aspects of national investment policy and sustainable development goals in Ukraine(Сумський державний університет, 2021) Майборода, Тетяна Миколаївна; Майборода, Татьяна Николаевна; Mayboroda, Tetyana; Chumakova, D.The implementation of the effective national investment policy to the national economy is one the ways to ensure a sustainable development in Ukraine during a COVID-19 pandemic. The lack of the consistent measures for the development and implementation of the national investment policy actualise the subject of this study.Item Corporate social responsibility in Ukraine: current stage and carlsberg`s case study overview(Сумський державний університет, 2021) Майборода, Тетяна Миколаївна; Майборода, Татьяна Николаевна; Mayboroda, Tetyana; Kursenko, A.The expression "corporate social responsibility" came into normal use in the last part of the 1960s and mid-1970s. Corporate social responsibility – undertaking business in a moral route to accomplish practical turn of events, in monetary terms, yet in addition in the social and natural circle – has gotten progressively significant in the present business world.Item Ethical leadership and business communications(Сумський державний університет, 2021) Майборода, Тетяна Миколаївна; Майборода, Татьяна Николаевна; Mayboroda, Tetyana; Chumakova, D.Ethical leadership is about creating a culture in which people do the right things. Ethics is specific moral principles that set human behaviour. The goal of this article is to point the main features of the leader who effectively spread the ethical principles through the organisation.Item Партисипативна концепція державного регулювання системи освіти впродовж усього життя(ПВНЗ «Міжнародний науково-технічний університет імені академіка Юрія Бугая, ЧНТУ, 2019) Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Васильева, Татьяна Анатольевна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Воронцова, Анна Сергіївна; Воронцова, Анна Сергеевна; Vorontsova, Anna Serhiivna; Майборода, Тетяна Миколаївна; Майборода, Татьяна Николаевна; Mayboroda, TetyanaВ роботі проаналізовано існуючі підходи до державного регулювання фінансування системи освіти та формування основних положень концепції партисипативного фінансового забезпечення розвитку системи освіти впродовж усього життяItem Socio-economic patterns of labor market functioning in the public health: challenges connected with COVID-19(Wiadomości Lekarskie, 2020) Сміянов, Владислав Анатолійович; Смиянов, Владислав Анатольевич; Smiianov, Vladyslav Anatoliiovych; Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Васильева, Татьяна Анатольевна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Чигрин, Олена Юріївна; Чигрин, Елена Юрьевна; Chygryn, Olena Yuriivna; Рубанов, Павло Миколайович; Рубанов, Павел Николаевич; Rubanov, Pavlo Mykolaiovych; Майборода, Тетяна Миколаївна; Майборода, Татьяна Николаевна; Mayboroda, TetyanaМета: Сформувати методологічну основу для оцінки соціально-економічних тенденцій функціонування ринку праці в галузі охорони здоров'я. Матеріали та методи: У статті проаналізовано наукові методи дослідження ринку праці, визначено їх основні переваги та недоліки. Запропонована модель базується на оцінці попиту та пропозиції для професійних медичних працівників. Для обох показників дослідження спочатку встановлювало базу розрахунку, а потім цей параметр помножували на ряд детермінант корекції. Висновки: На ринок професійних медичних працівників найбільший вплив мали пандемічні тенденції. Перелік та обсяг освітніх послуг, що надаються регіональними професійно-технічними навчальними закладами, повинні чітко відповідати потребам регіонального рівня в умовах пандемії COVID-19.Item Основні тенденції в державному регулюванні інвестиційного забезпечення системи освіти в Україні(Ефективна економіка, 2017) Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Васильева, Татьяна Анатольевна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Воронцова, Анна Сергіївна; Воронцова, Анна Сергеевна; Vorontsova, Anna Serhiivna; Майборода, Тетяна Миколаївна; Майборода, Татьяна Николаевна; Mayboroda, Tetyana MikolayivnaВ даній роботі розглянуто динаміку розподілу загальних інвестицій на освіту за джерелами фінансування та основними освітніми провайдерами. Значну увагу приділено аналізу бюджетного фінансування освіти, тобто її частці в зведеному, державному та місцевих бюджетах, а також відсоток виконання плану бюджетів за освітніми статтями. Досліджено співвідношення основних джерел інвестуванння для основних рівнів освіти (початкова, середня, після середня, вища, післядипломна) загалом та на бюджетному рівні. Значним здобутком даної статті є аналіз зареєстрованого позабюджетного інвестування системи освіти (в контексті фінансування міжнародних освітніх проектів та програм), що ускладнено фактичною відсутністю статистичних даних. На основі проведеного дослідження було виявлено основні проблеми, що характерні для поточного стану інвестиційного забезпечення галузі освіти України. Перша група проблем зумовлена відсутністю статистичних даних, що характеризують фінансування неформальної освіти та з позабюджетних джерел. Друга – виявляє нераціональність існуючої системи розподілу фінансових ресурсів в галузі освіти.Item The impact of state regulation in a sphere of education on sustainable development of national economy.(Problems and Perspectives in Management, 2020) Воронцова, Анна Сергіївна; Воронцова, Анна Сергеевна; Vorontsova, Anna Serhiivna; Швіндіна, Ганна Олександрівна; Швиндина, Анна Александровна; Shvindina, Hanna Oleksandrivna; Майборода, Тетяна Миколаївна; Майборода, Татьяна Николаевна; Mayboroda, Tetyana; Мішеніна, Галина Анатоліївна; Мишенина, Галина Анатольевна; Mishenina, Halyna Anatoliivna; Геєць, І.О.Education is a core element of the Sustainable Development Concept. It is not only because of the declaration of SDG 4 within the 2030 Agenda but also its embeddedness in other goals, targets, and indicators. Thus, the study aims to generalize approaches to define the relationship between the efficiency of the strategy of sustainable devel opment of the national economy and state regulation of education. The research is accomplished for 14 Central and Eastern European countries (2006–2016) using the combination of principal components method and parametric method of stochastic frontier analysis in the software package STATA 11 and FRONTIER 4.1. As a result, the empirical proofs of the strong and adequate link between the efficiency of the sus tainable development strategy of the national economy and state regulation of educa tion are identified. The technical efficiency indexes were also calculated that allowed forming three clusters for Central and Eastern European countries distributed by the level of state regulation of education and efficiency of sustainable development strategy implementation. It helps to distinguish the main measures to reform the state regula tion of education in Ukraine considering the experience of Slovenia, Poland, the Czech Republic, countries that proved to be the leaders in a sphere of sustainable develop ment strategy implementation. The recommendations for further improvements in educational policies were defined. For instance, effective and sustainable state regula tion of education should focus on decentralizing education, developing private-public partnerships, stimulating adult education development, etc.Item Features of application of KAIZEN and total quality management (TQM) approaches in quality management at enterprises(Sumy State University, 2020) Майборода, Тетяна Миколаївна; Майборода, Татьяна Николаевна; Mayboroda, Tetyana Mykolaivna; Lysak, D.O.Item The influence of state regulation of education for achieving the sustainable development goals: case study of Central and Eastern European countries(Publisher country is Romania, 2020) Воронцова, Анна Сергіївна; Воронцова, Анна Сергеевна; Vorontsova, Anna Serhiivna; Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Васильева, Татьяна Анатольевна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Білан, Юрій Валентинович; Билан, Юрий Валентинович; Bilan, Yurii Valentynovych; Ostasz, G.; Майборода, Тетяна Миколаївна; Майборода, Татьяна Николаевна; Mayboroda, TetyanaNowadays, we are becoming more and more convinced that the educational sphere cannot be underestimated and we do not pay enough attention to its development. After all, it is responsible for the formation of a well-developed and indifferent personality both in social and environmental problems, as well as qualified workers in accordance with the modern requirements of the world. In this context, optimal government regulation of education will contribute not only to economic growth and the acquisition of intellectual capital of the country, which will ensure its competitiveness and innovations, but also to balanced sustainable development, which is important on a planetary scale. This article is devoted to the analysis of the interrelation between indicators of state regulation of the education sector and the achievement of sustainable development goals. For this purpose, the method of integral indicators with elements of the method of principal components (for each sustainable development goal) was used, as well as regression models with fixed effects (to determine the presence and nature of the link between state regulation of the education and the goals of sustainable development). The basis for the study was the official data of 14 countries of Central and Eastern Europe for 2006-2016 years, which is presented as panel data. The obtained results made it possible to confirm the existence of such interrelation, where the most effective state instrument proved to be the state financing of the education sector.Item The justification of the efficiency of financial support of education in the context of the national economy development(Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики, 2020) Воронцова, Анна Сергіївна; Воронцова, Анна Сергеевна; Vorontsova, Anna Serhiivna; Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Васильева, Татьяна Анатольевна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Майборода, Тетяна Миколаївна; Майборода, Татьяна Николаевна; Mayboroda, Tetyana MykolaivnaВ умовах становлення постіндустріальних суспільних відносин відбувається якісна трансформація базових принципів функціонування як провідних національних економік, так і світового господарства в цілому. Зокрема, в умовах інтенсивного науково-технічного прогресу, а також зростання продуктивності праці основою побудови конкурентоспроможного національного господарства стали знання, технології та інновації. Освіта як одна із основних галузей, що продукує ці фактори, стає одним із найпріоритетніших завдань державного регулювання. Присвячено обґрунтуванню дієвості фінансового забезпечення освіти в контексті розвитку і трансформації структури національної економіки. Для виконання поставленого завдання на першому етапі сформовано масив статистичних даних, що охоплював 14 країн Центральної та Східної Європи за часовий проміжок 2006—2016 рр., розрахунки здійснювалися за допомогою комплексу STATA 11, методом дослідження обрано регресійний аналіз із фіксованими ефектами і дистрибутивно-лагове моделювання. Залежними змінними виступали державні витрати на фінансування освіти як незалежні — основні показники стану розвитку національної економіки (наприклад, ВВП, ВНД, промисловість, виробництво, послуги і сільське господарство як додана вартість, імпорт та експорт товарів і послуг, ПІІ тощо). На другому етап було проведено кореляційний аналіз для обгрунтування необхідності застосування лагу і визначення його величини. У результаті проведеного аналізу авторами роботи виявлено поточний і довгостроковий зв’язок між макроекономічними параметрами, які характеризують галузеві й технологічні зміни у структурі національної економіки, і державними витратами на фінансування освіти. При цьому для основних макроекономічних показників (ВВП, ВНД, участь промисловості, виробництва, послуг і сільського господарства у створенні доданої вартості, експорт та імпорт товарів і послуг) виявлено прямий зв’язок, а для ПІІ, стану поточного та фінансового рахунків балансу платежів (пряма залежність), експорту високотехнологічних товарів і послуг ІКТ, а також податкових надходжень (обернена залежність) — довгостроковий (з лагом 3—7 років).