Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100099
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Нові медіа і фольклор: пісня-гімн «Ой у лузі червона калина» у всісвітній мережі |
Other Titles |
New Media and Folklore: The Anthemic Song „Oh,There's A Red Viburnum in the Meadow” on the World Wide Web |
Authors |
Мушкетик, Л.
|
ORCID | |
Keywords |
популярна музика нові відео війна гімн «Ой у лузі червона калина» інтернет хіт popular music new videos war anthem "Oh, in the meadow, the red viburnum" internet hit |
Type | Article |
Date of Issue | 2025 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100099 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | Creative Commons Attribution - NonCommercial 4.0 International |
Citation | Мушкетик Л. (2025). Нові медіа і фольклор: пісня-гімн «Ой у лузі червона калина» у всісвітній мережі. Філологічні трактати, 17(1), 15-28.https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2025.17(1)-2 |
Abstract |
В інформаційну добу з’явилися нові можливості для поширення і популяризації відеокліпів пісень, які значно розширили коло глядачів і слухачів, ввели їх в інтерактивний простір спілкування, зосібна на таких сервісах, як YouTube, Google Video та ін. Революційну роль інтернету можемо простежити на прикладі резонансного поширення в Україні та світі пісні «Ой у лузі червона калина», яка стала другим, народним гімном російсько-української війни і справжнім світовим хітом не в останню чергу завдяки цифровій мережі. Метою та завданнями праці є простеження процесу рефольклоризації пісні «Ой у лузі червона калина», особливостей її трансляції та поширення у просторі інтернету, перетворення на народний гімн війни, символ стійкості і незламності українського народу для всього світу. Актуальність тематики обумовлена соціальною роллю масової музичної культури в часи воєнного лихоліття, її ідентифікаційною, компенсаційною, консолідуючою, естетичною та іншими функціями.Сама пісня пройшла довгий шлях –від традиційної народної до сучасної масової, популярної музики. На основі української козацької пісні «Розлилися круті бережечки» часів Хмельниччини композицію «Ой у лузі червона калина» ще до початку Першої світової війнистворив поет та режисер Степан Чарнецький. У наш час пісня рефольклоризувалася і сьогодні є символом боротьби з російськими окупантами та майбутніх перемог України, її мужності та резилентності. Пісня стала вірусною у 2022 році, після того, як вокаліст гурту «Бумбокс» Андрій Хливнюк у військовій формі заспівав її а капела на головній площі Києва. Композиція швидко поширилася як символ підтримки України: її переклали різними мовами, з неї робили ремікси та кавери тощо, які також у вигляді численних відеокліпів виставлялися в інтернеті, надто через YouTube. Та справжню світову славу принесло її виконання (ремікс) всесвітньовідомим гуртом «Пінк Флойд» (Pink Floyd). Таким чином, пісня стала вірусною і віральною, увійшла до категорії популярних відео за такими критеріями: кількість переглядів, швидкість набирання популярності, вихідні дані трафіка, час публікації та ефективність відео стосовно нещодавно завантажених. In the information age, new opportunities have emerged for the distribution and popularization of song videos, which have significantly expanded the circle of viewers and listeners, and introduced them to the interactive space of communication, especiallyon such services as YouTube, Google Video, etc. The revolutionary role of the Internet can be seen in the resonant spread of the song ‘Oh, there's a red viburnum in the meadow’ (Chervona Kalyna) in Ukraine and around the world, which became the second national anthem of the Russian-Ukrainian war and a real global hit, not least thanks to the digital network. The song itself has come a long way -from traditional folk music to modern mass popular music. Based on the Ukrainian Cossack song ‘Steep banks spilled over’ (Rozlylysia kryti berezhechky) from the Khmelnytsky times, the composition ‘Oh, there's a red viburnum in the meadow’ was created by poet and theater director Stepan Charnetsky before the outbreak of the First World War.Nowadays, the song has been refolklorized and is now a symbol of the fight against the Russian occupiers and of Ukraine's future victories, courage and resilience. The song went viral in 2022 after Boombox vocalist Andriy Khlyvnyuk sung it a cappella in military uniform on Kyiv's main square. The song quickly spread as a symbol of support for Ukraine: it was translated into German, Polish, English, French, Hebrew, etc., remixed, performed by the Ukrainian military and other bands, sung by opera singers, etc. Its lyrics and other versions, materials about it spread on the Internet, especially through YouTube in the form of a number of video clips. But it was the performance (remix) by the world-famous band Pink Floyd that really brought it worldwide fame. Thus, the song was included in the category of popular videos based on the following criteria: number of views, speed of gaining popularity, traffic source data, time of publication and video performance in relation to recently uploaded videos. The name ‘red viburnum’ is now a brand name in Ukraine, which is also evident from the Internet, where the relevant advertising is placed: a commemorative coin, names of drinks, sweets, mineral water, a brand on clothes, etc. |
Appears in Collections: |
Філологічні трактати |
Views
Downloads
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Mushketyk_Ftrk_1_2025.pdf | 370.49 kB | Adobe PDF | 0 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.