Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100107
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Application of Critical Thinking Technologies in the Context of Online Foreign Language Learning |
Other Titles |
Використання технологій критичного мислення в контексті онлайн-навчання іноземних мов |
Authors |
Nazarenko, Olena Viacheslavivna
![]() Rebenok, V. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-4134-1894 |
Keywords |
критичне мислення онлайн-навчання іноземні мови аналітичні навички педагогічні технології дистанційна освіта critical thinking online learning foreign languages analytical skills educational technologies distance education |
Type | Article |
Date of Issue | 2025 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100107 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution - NonCommercial 4.0 International |
Citation | Nazarenko O., V. (2025). Application of Critical Thinking Technologies in the Context of Online Foreign Language Learning. Philological treatises, 17(1), 104-112. https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2025.17(1)-10 |
Abstract |
У статті розглянуто питання ефективного впровадження технологій критичного мислення в онлайн-навчання іноземних мов. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю формування у студентів когнітивної гнучкості, аналітичного мислення та самостійної рефлексії в умовах дистанційної освіти. Метою дослідження було з’ясувати, як використання елементів критичного мислення впливає на рівень мовної продуктивності та пізнавальної активності студентів. Методологія включала теоретичний аналіз, анкетування, спостереження та порівняння результатів експериментальної і контрольної груп. Встановлено, що студенти, які працювали за інтегрованими методиками критичного мислення, продемонстрували вищий рівень аргументованості відповідей, логічності міркувань і рефлексивності. Отримані результати можуть бути використані при розробці сучасних онлайн-курсів з іноземної мови. This article explores the implementation of critical thinking strategies in the context of online foreign language learning. The relevance of the study is based on the growing need for students to develop cognitive flexibility, analytical reasoning, and independent reflection in a remote educational environment. The aim was to investigate how the integration of critical thinking elements influences linguistic productivity and students’ cognitive engagement. The methodology included theoretical analysis, student surveys, observation, and comparative performance evaluation between experimental and control groups. Results show that students exposed to critical thinking-based approaches demonstrated higher argumentation, logical reasoning, and reflective abilities. The findings may be applied in designing modern online foreign language courses. |
Appears in Collections: |
Філологічні трактати |
Views
Downloads
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Nazarenko_Ftrk_1_2025.pdf | 412.1 kB | Adobe PDF | 0 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.