Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100107
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Application of Critical Thinking Technologies in the Context of Online Foreign Language Learning
Other Titles Використання технологій критичного мислення в контексті онлайн-навчання іноземних мов
Authors Nazarenko, Olena Viacheslavivna  
Rebenok, V.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-4134-1894
Keywords критичне мислення
онлайн-навчання
іноземні мови
аналітичні навички
педагогічні технології
дистанційна освіта
critical thinking
online learning
foreign languages
analytical skills
educational technologies
distance education
Type Article
Date of Issue 2025
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100107
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution - NonCommercial 4.0 International
Citation Nazarenko O., V. (2025). Application of Critical Thinking Technologies in the Context of Online Foreign Language Learning. Philological treatises, 17(1), 104-112. https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2025.17(1)-10
Abstract У статті розглянуто питання ефективного впровадження технологій критичного мислення в онлайн-навчання іноземних мов. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю формування у студентів когнітивної гнучкості, аналітичного мислення та самостійної рефлексії в умовах дистанційної освіти. Метою дослідження було з’ясувати, як використання елементів критичного мислення впливає на рівень мовної продуктивності та пізнавальної активності студентів. Методологія включала теоретичний аналіз, анкетування, спостереження та порівняння результатів експериментальної і контрольної груп. Встановлено, що студенти, які працювали за інтегрованими методиками критичного мислення, продемонстрували вищий рівень аргументованості відповідей, логічності міркувань і рефлексивності. Отримані результати можуть бути використані при розробці сучасних онлайн-курсів з іноземної мови.
This article explores the implementation of critical thinking strategies in the context of online foreign language learning. The relevance of the study is based on the growing need for students to develop cognitive flexibility, analytical reasoning, and independent reflection in a remote educational environment. The aim was to investigate how the integration of critical thinking elements influences linguistic productivity and students’ cognitive engagement. The methodology included theoretical analysis, student surveys, observation, and comparative performance evaluation between experimental and control groups. Results show that students exposed to critical thinking-based approaches demonstrated higher argumentation, logical reasoning, and reflective abilities. The findings may be applied in designing modern online foreign language courses.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Nazarenko_Ftrk_1_2025.pdf 412.1 kB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.