Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100108
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Вивчення англійської мови як чинник сталого розвитку в освіті: філологічний підхід
Other Titles Learning English as aFactor of Sustainable Development in Education: APhilological Approach
Authors Mikhno, Svitlana Vasylivna  
Symonenko, Nataliia Oleksandrivna  
Андрієвська, В.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-8307-1028
http://orcid.org/0000-0003-2994-3574
Keywords мовна освіта
англійська мова
сталий розвиток
сталий дискурс
міжкультурна комунікація
активна громадянська позиція
language education
the English language
sustainable development
sustainability discourse
intercultural communication
active civic engagement
Type Article
Date of Issue 2025
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100108
Publisher Сумський державний університет
License Creative Commons Attribution - NonCommercial 4.0 International
Citation Міхно Св., Симоненко Н., Андрієвська В. (2025). Вивчення англійської мови як чинник сталого розвитку в освіті: філологічний підхід. Філологічні трактати, 17(1), 113-121. https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2025.17(1)-11
Abstract У статті досліджено потенціал вивчення англійської мови як інструменту сприяння сталому розвитку в освітньому середовищі. Розкрито філологічні аспекти інтеграції тематики сталості у навчання англійської мови, зокрема аналізуються мовні засоби, характерні для дискурсу сталого розвитку, і можливості їхнього використання в аудиторній та позааудиторній роботі. Підкреслено важливість розвитку критичного мислення, міжкультурної комунікації та ціннісного підходу у процесі вивчення мови як засобу формування активної громадянської позиції здобувачів освіти. Одним з ефективних способів реалізації цих цілей є програми COIL (Collaborative Online International Learning), які дозволяють студентам з різних країн співпрацювати в онлайн-середовищі, обговорюючи та працюючи над проєктами, що стосуються сталого розвитку та глобальних викликів. Особливу увагу приділено ролі англійської мови як глобального комунікативного інструменту, що сприяє доступу до якісної освіти, обміну інноваційними практиками та поширенню ідей сталості
The article explores the potential of English language learning as a tool for promoting sustainable development within the educational environment. It highlights philological aspects of integrating sustainability-related topics into English language instruction, focusing in particular on linguistic features characteristic of sustainability discourse and the opportunities for their use in both classroom and extracurricular activities. The importance of developing critical thinking, intercultural communication, and a value-based approach in the language learning process is emphasized as a means of shaping learners’ active civic engagement. One of the effective ways to achieve these goals is the COIL (Collaborative Online International Learning) program, which allows students from different countries to collaborate in an online environment, discussing and working on projects related to sustainable development and global challenges. Special attention is given to the role of English as a global communicative tool that facilitates access to quality education, exchange of innovative practices, and dissemination of sustainability ideas.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Mikhno_Ftrk_1_2025.pdf 373.69 kB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.