Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100117
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Рецепція творчості Оксани Забужко в літературно-критичному дискурсі
Other Titles Reception of Oksana Zabuzhko’sCreative Work in Literary and Critical Discourse
Authors Ishchenko, Olena Anatoliivna  
Оропай, А.
ORCID http://orcid.org/0000-0001-9274-8566
Keywords О. Забужко
рецепція
жанр
стиль
ідіостиль
проблемно-тематичний діапазон
проза
літературно-критичний дискурс
O.Zabuzhko
reception
genre
style
idiostyle
problem-thematic range
prose
literary-critical discourse
Type Article
Date of Issue 2025
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100117
Publisher Сумський державний університет
License Creative Commons Attribution - NonCommercial 4.0 International
Citation Іщенко О., Оропай А. (2025).Рецепція творчості Оксани Забужко в літературно-критичному дискурсі.Філологічні трактати,17(1), 224-232. https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2025.17(1)-20
Abstract Стаття присвячена вивченню літературно-критичної думки щодо творчості однієї з найяскравіших і найвідоміших авторок української літератури кінця ХХ –початку ХХІ століття О. Забужко. Зазначено, що доробок письменниці привертає увагу актуальною проблематикою, оригінальним стилем, відвертістю, жанровим різноманіттям, акцентуацією неперебутніх моральних та етичних цінностей, філософічністю, інтелектуалізмом, що зумовило виникнення численних досліджень.Метою статті стало осмислення основних напрямків рецепції творчої постаті О. Забужко в сучасному українському літературно-критичному дискурсі з акцентуацією на прозових художніх текстах. Було виокремлено погляди дослідників на жанрову та стильову природу найвідоміших творів, риси ідіостилю, специфіку художнього моделювання дійсності, проблемно-тематичне навантаження. Також простежено авторську позицію письменниці щодо власних текстів.Визначено, що сучасні дослідники виокремлюють у художніх творах О. Забужко ознаки літератури постмодернізму завдяки використанню інтертекстуальності, прийому інтелектуальної гри, фрагментарності, деформації традиційних наративних структур, зняттю табу із заборонених за часів соцреалізму тем. Дослідники переконані, що доробку письменниці властивий стильовий синкретизм (наявність елементів символізму, експресіонізму) та жанрова дифузія (наприклад, роман-есе, повість-казка). Зазначено, що основними рисами ідіостилю авторки вважають філософічність, відвертість, автобіографічність тощо.Традиційно доробок О. Забужко зараховують до феміністичного дискурсу з огляду на зацікавленість авторки у розкритті внутрішнього світу жінки, прагнення відійти від гендерних стереотипів та орієнтацію на відвертість. Акцентовано, що зазначені художньо-естетичні настанови письменниця визначає як «феміноцентризм», а свій доробок ідентифікує як «феміноцентричну літературу».
The article is devoted to the study of literary and critical thought regarding the work of one of the brightest and most famous authors of Ukrainian literature of the late 20th and early 21st centuries, O. Zabuzhko. It is noted that the writer’s work attracts attention with its topical issues, original style, frankness, genre diversity, emphasis on timeless moral and ethical values, philosophical nature, and intellectualism, which has led to the emergence of numerous studies.The goal of the article was to understand the main directions of the reception of the creative figure of O. Zabuzhko in the contemporary Ukrainian literary and critical discourse with an emphasis on prose literary texts. The views of researchers on the genre and stylistic nature of the most famous works, features of idiostyle, the specifics of artistic modeling of reality, problem-thematic load were highlighted. The author’s position on her own texts was also traced.It is determined that contemporary researchers identify in the works of O.Zabuzhkosigns of postmodern literature due to the use of intertextuality, the use of intellectual play, fragmentation, deformation of traditional narrative structures, removal of taboos from topics prohibited during the era of socialist realism. Researchers are convinced that the writer’s work is characterized by stylistic syncretism (the presence of elements of symbolism, expressionism) and genre diffusion (for example, novel-essay, short story-tale). It is noted that the main features of the author’s idiostyle are determined as philosophical, frankness, autobiographical, etc.Traditionally, the work of O. Zabuzhko is included in the feminist discourse due to the author’s interest in revealing the inner world of women, her desire to move away from gender stereotypes, and her focus on candor. It is emphasized that the writer defines these artistic and aesthetic guidelines as “feminоcentrism”, and identifies her work as “feminоcentriс literature”.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Ishchenko_Ftrk_1_2025.pdf 381.71 kB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.