Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100120
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The Perceptions of Primary School Foreign Language Teachers on Remote Teaching Challenges and Limitations in the Context of Contemporary Foreign Language Teaching
Other Titles Думки вчителів іноземних мов початкової школи щодо проблем та обмежень дистанційного навчання в контексті сучасного викладання іноземних мов
Authors Malešević, M.
ORCID
Keywords вчителі іноземних мов
початкова школа
сприйняття дистанційного навчання
Foreign Language Teachers
Primary School
Remote Teaching Perceptions
Type Article
Date of Issue 2025
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100120
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution - NonCommercial 4.0 International
Citation Malešević M. (2025). The Perceptions of Primary School Foreign Language Teachers on Remote Teaching Challenges and Limitations in the Context of Contemporary Foreign Language Teaching. Philological treatises, 17(1). 257-267.https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2025.17(1)-23
Abstract З моменту оголошення пандемії COVID-19 на початку 2020 року дистанційне навчання стало значною проблемою в глобальній освіті. Вчителі в країнах, що розвиваються, таких як Боснія і Герцеговина (утворення –Республіка Сербська), зіткнулися з низкою труднощіві перешкод, коли все навчання було переведено в онлайн-середовище, тому різні внутрішні та зовнішні фактори вплинули на те, як вчителі реагували на адаптацію до нового навчального середовища. Ці проблеми вплинули на якість їхньої роботи та, як наслідок, на якість знань, які отримували учні. Враховуючи той факт, що характер викладання іноземних мов створює унікальні труднощі, особливо під час перевірки певних мовних елементів і навичок під час онлайн-оцінювання, це дослідження мало на меті дослідити перешкоди, з якими стикаються вчителі іноземних мов початкової школи під час впровадження цього способу навчання.Враховуючи той факт, що вчителі початкової школи в Республіці Сербській мають обмежений тримісячний досвід дистанційного викладання (під час пандемії COVID-19), це кількісне, неекспериментальне опитування досліджувало їхні погляди, очікування та виклики протягом єдиного часу, коли вони впроваджували дистанційне навчання інституційно. Дані були зібрані за допомогою структурованої анкети, розповсюдженої онлайн через Google Forms, що забезпечувало доступність та широку участь. В анкеті використовувалася шкала Лайкерта для вимірювання рівня згоди чи незгоди вчителів з різними твердженнями, починаючи від «Категорично не згоден» (1) до «Повністю згоден» (5). Крім того, проведене опитування мало на меті оцінити їхнє ставлення та готовність до проведення онлайн-занять у майбутньому.Окрім переваг онлайн-навчання, результати дослідження професійних, педагогічних та загальних цифрових компетенцій вчителів іноземних мов для дистанційного навчання свідчать про наявність побоювань щодо цієї форми навчання. Також було виявлено, що більшістьвчителів очікують постійної інституційної підтримки та співпраці зі своїми колегами.Умови пандемії коронавірусу спричинили надзвичайні обставини в освіті та чітко вказали на структурні недоліки та вразливість існуючої системи освіти в Республіці Сербській, а також на необхідність розвитку цифрової та інформаційної грамотності. Ці обставини можна розглядати як можливість для більшої цифровізації освіти та пропонують можливість для того, щоб ця форма навчання стала невід'ємною частиною освіти. Для майбутніх досліджень було б корисно вивчити думки та ставлення учнів щодо якості онлайн-навчання в Республіці Сербській, а також рекомендації щодо покращення цієї моделі навчання.
Since the declaration of the COVID-19 pandemic at the beginning of 2020, remote teaching and learning has become a significant issue in global education. Teachers in developing countries such as Bosnia and Herzegovina (the entity The Republic of Srpska) faced a number of difficulties and barriers when all instruction was transferred to an online setting so various internal and external factors influenced how teachers responded to adjusting to a new teaching environment. The quality of their work and, consequently, the quality of the knowledge that pupils acquired were both impacted by these problems. Considering the fact that the nature of foreign language instruction presents unique challenge, particularly in verifying certain language elements and skills during online evaluations, this study aimed to investigate the obstacles faced by primary school foreign language teachers when implementing this mode of teaching. Having in mind the fact that the primary school teachers in the Republic of Srpska have limited three-month remote teaching experience (during the COVID-19 pandemic), this quantitative, non-experimental survey investigated their attitudes, expectations andchallenges during the only time they implemented remote teaching institutionally. Data were collected through a structured survey questionnaire, distributed online via Google Forms, ensuring accessibility and broad participation. The questionnaire utilized a Likert scale to measure teachers’ levels of agreement or disagreement with various statements, ranging from "Strongly disagree" (1) to "Strongly agree" (5). Furthermore, the survey conducted sought to evaluate their attitudes and preparedness for conducting online classes in the future. In addition to the benefits of online instruction, the results of the study of foreign language teachers' professional, pedagogical, and general digital competencies for remote teaching indicate that there is apprehension about this form of instruction. Italso found that the majority of teachers anticipate ongoing institutional support and collaboration with their colleagues. The conditions of the coronavirus pandemic caused extraordinary circumstances in education and clearly indicated the structural deficiencies and vulnerability of the existing education system in The Republic of Srpska, as well as the need for the development of digital and information literacy. These circumstances can be seen as an opportunity for greater digitalization of education, and offer the opportunity for this form of teaching to become an integral part of education. For future research, itwould be useful to examine pupils' opinions and attitudes regarding the quality of remote teaching in the Republic of Srpska, as well as recommendations for improving this teaching model.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Malešević_Ftrk_1_2025.pdf 402.19 kB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.