Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100121
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Підвищення інформаційної безпеки через навчання іноземної мови
Other Titles Improving Information Resilience Through Teaching a Foreign Language
Authors Medvid, Olena Mykolaivna  
Вашист, К.
Стриженко, О.
ORCID http://orcid.org/0000-003-0723-5753
Keywords інформаційна безпека
інформаційно-комунікативні технології
інноваційні методики
навчання іноземної мови
information resilience
information and communication technologies
innovative methods
foreign language learning
Type Article
Date of Issue 2025
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100121
Publisher Сумський державний університет
License Creative Commons Attribution - NonCommercial 4.0 International
Citation Медвідь О., Вашист К., Стриженко О. (2025).Підвищення інформаційної безпеки через навчання іноземної мови. Філологічні трактати,17(1), 268-283. https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2025.17(1)-24
Abstract В статті охарактеризовано особливості використання інноваційних підходів у навчанні іноземної мови, що передбачає автономію учнів, перехід викладача до ролі координатора, проблемно-орієнтований підхід та інформатизацію процесу. Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) як частина сучасних інноваційних засобів використовуються для пошуку додаткових навчальних матеріалів, розширення знань, задоволення індивідуальних потреб учнів й формування навичок роботи з технологіями, що поєднується з традиційними методами навчання. Наразі на тлі посиленої пропаганди в часи російсько-української війни визначено основні загрози для підлітків у сфері інформаційно-комунікаційних технологій: кібербулінг, фішинг, витік даних, технологічна залежність, небезпеки соцмереж і відеочатів, недосконале програмне забезпечення, пропаганда та радикалізація. Використання сучасних методик і технологій у навчанні іноземних мов за допомогою можливостей сучасного інтернету дозволяє не лише підвищити рівень мовної компетенції, але й сформувати навички, необхідні для захисту від маніпуляцій, фейкових новин та кіберзагроз, в чому і полягає актуальність дослідження. Метою роботи є дослідження сучасних засобів навчання іноземних мов як інструментів підвищення інформаційної безпеки учнів в Україні.У процесі дослідження застосовано комплекс взаємопов’язаних наукових методів, що забезпечили системність, логічність і достовірність результатів аналізу. Аналіз і систематизацію використано для розкриття поняття інноваційних методик та інформаційно-комунікаційних технологій у вивченні іноземної мови: цей метод дозволив систематизувати наукові підходи, визначити ключові терміни та сформулювати теоретичну базу дослідження. Аналіз наукової літератури застосовано з метою виявлення особливостей впровадження інноваційних методик у навчальний процес, зокрема щодо викладання іноземних мов із використанням ІКТ. Порівняльний метод дозволив оцінити переваги й недоліки різних освітніх підходів в умовах цифрового середовища, порівнюючи при цьому як вплив традиційних, такй інноваційних форм і засобів навчання на формування навичок інформаційної безпеки учнів Дослідження впливу різних методик навчання на формування інформаційної безпеки учнів при вивченні іноземних мов доводить, що найефективнішими є інтерактивні платформи, ігрові методи (симуляції і рольові ігри), онлайн-курси із цифрової безпеки, а також навчання через соцмережі та форуми. Результатом є створення комплексу вправ для захисту учнів від загроз інформаційно-комунікаційних технологій під час вивчення англійської мови. Вправи охоплюють формування навичок захисту персональних даних та розпізнавання загроз в онлайн-середовищі, розвиток критичного мислення й перевірку інформації, безпечне користування соцмережами, збереження психічного здоров’я тощо через активацію різних видів мовленнєвої діяльності в процесі навчання іноземної мови.
The article describes the features of innovative approaches in teaching a foreign language, which involves student autonomy, the transition of a teacher to the role of coordinator, a problem-oriented approach and informatization of the process. Informationand communication technologies (ICT) as a part of modern innovative tools are used to search for additional educational materials, expand knowledge, meet the individual needs of students and form skills in working with Internet, which is combined with traditional teaching methods.Currently, against the background of increased propaganda during the Russian-Ukrainian war, the main threats to young people in the field of information and communication technologies have been identified: cyberbullying, phishing, data leakage, technological dependence, the dangers of social networks and video chats, imperfect software, propaganda and radicalization. The use of modern methods and technologies in teaching foreign languages regarding the capabilities of the modern Internet allows not only to increase the level of language competence, but also to form the skills necessary to protect against manipulation, fake news and cyber threats, which is the relevance of the study. The purpose of the research is to study modern means of teaching foreign languages as tools for increasing the information resilience of students in Ukraine.In the process of research, a complex of interrelated scientific methods was used, which ensured the systematicity, logic and reliability of the analysis results. Analysis was used to reveal the concept of innovative methods and information-communication technologies in learning a foreign language: this method allowed to systematize scientific approaches, define key terms and formulate the theoretical basis of the study. Analysis of scientific literature was used to identify the features of introducing innovative methods of using ICT into the educational process, in particular regarding teaching foreign languages. The comparative method allowed to assess the advantages and disadvantages of different educational approaches in the digital environment, comparing both the impact of traditional and innovative forms and means of learning on the formation of students' information resilience skills.Research into the impact of different teaching methods on the formation of students' information resilience when learning foreign languages proves the effectiveness of interactive platforms, game methods (simulations and role-playing games), online courseson digital security, as well as learning through social networks and forums. Hence, a set of exercises has been created to protect students from the threats of ICT when learning English. The exercises cover the formation of skills in protecting personal data and recognizing threats in the online environment, the development of critical thinking and checking information, the safe use of social networks, maintaining mental health, etc. through the activation of various types of speech activity in the process of learning a foreign language.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Medvid_Ftrk_1_2025.pdf 371.67 kB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.