Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100122
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Enhancing ESP for STEM Students: AI Tools and Their Effects on Language and Content Learning |
Other Titles |
Покращення англійської мови професійного спрямування для студентів STEM: інструменти штучного інтелекту та їхній вплив на вивчення мови та контенту |
Authors |
Liashenko, Iryna Volodymyrivna
![]() Chepeliuk, N. Rumiantseva, O. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-4211-5116 |
Keywords |
штучний інтелект (ШІ) англійська для спеціальних цілей (ESP) СТЕМ-освіта мовна компетентність персоналізоване навчання академічна успішність інструменти ШІ в освіті інновації в навчанні інтеграція мови та змісту вища освіта artificial intelligence (AI) English for Specific Purposes (ESP) STEM education language proficiency personalized learning academic performance AI tools in education instructional innovation content and language integration higher education |
Type | Article |
Date of Issue | 2025 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100122 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution - NonCommercial 4.0 International |
Citation | Liashenko I., Chepeliuk N., Rumiantseva O. (2025). Enhancing ESP for STEM Students: AI Tools and Their Effects on Language and Content Learning. Philological treatises, 17(1). 284-293.https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2025.17(1)-25 |
Abstract |
Швидка інтеграція штучного інтелекту (ШІ) в освіту створює як виклики, так і нові можливості, особливо для студентів STEM-спеціальностей (науки, технології, інженерія та математика), академічне та професійне зростання яких тісно пов’язане з технологічним прогресом. Це дослідження спрямоване на вивчення того, як інструменти ШІ можуть підвищити ефективність навчання англійської мови за професійним спрямуванням (ESP) у магістрантів STEM-напрямів шляхом покращення їхньої мовної компетенції та знань у галузі фаху. Метою дослідження є, з одного боку, оцінити вплив інтеграції ШІ в ESP-інструктаж, а з іншого —сформулювати практичні рекомендації щодо його впровадження. Спираючись на теоретичний аналіз сучасної наукової літератури (2022–2025) та досвід навчального процесу, дослідження визначає, що використання ШІ —зокрема персоналізованих навчальних траєкторій, автоматизованих систем оцінювання та віртуальних тьюторів —сприяє покращенню академічних результатів, підвищує залученість студентів та забезпечує індивідуалізований підхід до навчання. Інструменти ШІ також дозволяють моделювати професійні ситуації, формувати м’які навички (комунікація, критичне мислення, вирішення проблем), підтримувати інклюзивне та самостійне навчання. Результати підтверджують, щоінтеграція ШІ в ESPдля студентів STEM-напрямів дозволяє подолати прогалини у викладанні фахової мови, підвищити мотивацію до самоосвіти та створити динамічне середовище, що відповідає вимогам сучасного ринку праці. На основі аналізу сформульовано низку педагогічних і технологічних рекомендацій для викладачів і закладів вищої освіти щодо відповідального та ефективного впровадження ШІ в ESP-освіту. Висновки дослідження сприяють розвитку наукової дискусії щодо ролі ШІ у вищій освіті та підкреслюють його потенціал у модернізації та персоналізації навчального процесу для майбутніх фахівців. The rapid integration of artificial intelligence (AI) in education presents challenges and opportunities, especially for STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) students whose academic and professional development is tightly linked to technological advancement. This study explores how AI tools can enhance English for Specific Purposes (ESP) instruction for STEM master’s students by improving their language proficiency and subject-matter knowledge. The research aims twofold: to examine the impact of AI integration into ESP instruction and formulate practical recommendations for its implementation. Drawing on a theoretical analysis of current academic literature (2022–2025) and instructional practices, the study identifies that AI applicationssuch as personalized learning pathways, automated assessment systems, and virtual tutors contribute to improved academic outcomes, greater student engagement, and tailored educational experiences. AI-enhanced tools also help simulate real-world professional contexts, foster essential soft skills like communication and problem-solving, and support inclusive and self-directed learning. The findings confirm that integrating AI in ESP for STEM students bridges gaps in content-specific language instruction, enhances motivation for self-study, and offers dynamic learning opportunities that align with industry needs. Based on this analysis, the study presents a set of pedagogical and technological recommendations for educators and institutions to responsibly and effectively adopt AI in ESP instruction. These conclusions contribute to the broader discourse on the role of AI in higher education and highlight its potential to modernize and personalize learning for future professionals. |
Appears in Collections: |
Філологічні трактати |
Views
Downloads
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Liashenko_Ftrk_1_2025.pdf | 346.62 kB | Adobe PDF | 0 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.