Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100454
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Відеобуктрейлер як освітня домінанта для медіафахівців
Other Titles Video book trailer as an educational priority for media professionals
Authors Гоян, B.
Гоян, О.
ORCID
Keywords історія буктрейлера
освітній процес
класифікація аудіобуктрейлерів та відеобуктрйлерів
монетизація медіаконтенту
студентські проєкти
конкуренція контенту
history of book trailers
educational process
classification of audio and video book trailers
media content monetization
student projects
content competition
Type Article
Date of Issue 2025
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/100454
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Гоян В., Гоян О. Відеобуктрейлер як освітня домінанта для медіафахівців. Образ. 2025. Вип. 2 (48). С. 154–167. https://doi.org/10.21272/Ob-raz.2025.2(48)-154–167
Abstract Вступ. Ідеться про значення відеобуктрейлерів в освітньому процесі підготовки май-бутніх медіафахівців, оскільки це можливість об’єднати за допомогою оригінального відео-контенту кілька освітньо-професійних програм.Актуальність і мета. Звертаємо увагу в статті на те, що відеобуктрейлери як кросме-дійний продукт містять професійний інтерес в розумінні сучасних трендів екранної куль-тури для видавців, рекламістів, продюсерів, журналістів, кінотелеоператорів, сценаристів, режисерів, телеведучих. Методологія. За допомогою комбінації методів відстеження метрик, контентного ана-лізу та методу інтерв’ю та комунікації запропоновані підходи та техніки, які можуть за-стосовуватися в освітньому процесі, а також можуть бути використані студентами різних освітньо-професійних програм для створення успішних відеобуктрейлерів.Результати. Пропонується класифікація відеобуктрейлерів, яка об’єднує досвід і прак-тику попередніх досліджень, а також уточнює позиції, які стосуються звукових, зображаль-них, змістових та формотворчих критеріїв створення відеобуктрейлерів. Класифікація розставляє також акценти стосовно типів відеобуктрейлерів, формуючи таким чином ти-пологію відеобуктрейлерів, яка ґрунтується на теорії й практиці телерадіожурналістики, кінематографа та аудіовізуального мистецтва. Надається увага монетизації відеобуктрей-лерів як одному із концептів освітньої підготовки медіафахівців, в основі якого: навички та уміння конвертувати візуалізацію книги в платіжний засіб. Бо процес створення візуальних образів, сцен і персонажів, які зображають події, атмосферу та зміст книги стає економіч-ним показником, прибутком, конкурентним чинником, процесом перетворення творчості в грошові знаки.Висновки. Зазначається, що відеобуктрейлери – це також промоція самих студентів як авторів, бо є ефективним засобом для пошуку майбутніми медіафахівцями своєї теле-компанії чи радіостанції, YouTube-проєкту чи онлайн-радіостудії, оскільки засвідчують здатність студентів аудіовізуально мислити, залучати новітні аудіовідеотехнології для ви-робництва продукту, досягати цільової аудиторії завдяки розміщенню відеобуктрейлерів у соціальних мережах і на платформах спільного доступу до відео.
Introduction. This paper addresses the significance of video book trailers in the educational process of training future media professionals, as they offer an opportunity to integrate multiple educational and professional programs through original video content.Relevance and Purpose. The article emphasizes that, as a cross-media product, video book trailers hold professional relevance in understanding current trends in screen culture for publishers, advertisers, producers, journalists, cinematographers, screenwriters, directors, and television presenters.Methodology. By combining metric tracking methods, content analysis, and interview and communication techniques, the study proposes approaches and methods that can be applied in the educational process and used by students from various educational and professional programs to create successful video book trailers.Results. A classification of video book trailers is proposed, integrating insights and practices from previous studies and clarifying the criteria related to sound, visuals, content, and form in their creation. The classification also highlights different types of video book trailers, forming a typology based on the theory and practice of broadcast journalism, cinematography, and audiovisual arts. Special attention is given to the monetization of video book trailers as one of the key concepts in media education, focusing on the skills and abilities required to transform book visualization into a source of income. The process of creating visual images, scenes, and characters that convey a book’s events, atmosphere, and content becomes an economic indicator, a source of profit, a competitive advantage, and a process of converting creativity into monetary value.Conclusions. Video book trailers also serve as a means of promoting the students themselves as authors. They are an effective tool for future media professionals to find employment with television or radio companies, YouTube projects, or online radio studios. Video book trailers demonstrate students’ ability to think audiovisually, apply advanced audio-video technologies in content production, and reach their target audience by distributing their work on social media and video-sharing platforms.
Appears in Collections: Образ

Views

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Goian_Obraz_2_2025.pdf 487.76 kB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.