Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/38588
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Оценка удовлетворенности заинтересованных сторон. Часть 2. Разработка шкалы оценивания
Other Titles Оцінка задоволеності зацікавлених сторін. Частина 2. Розробка шкали оцінювання
Assessment of stakeholder satisfaction. Part 2. Development of the scale of evaluation
Authors Dynnyk, Oksana Dmytrivna
Zaloha, Viliam Oleksandrovych  
Ivchenko, Oleksandr Volodymyrovych  
Pohorzhelska, Yuliia Oleksandrivna
Sushchenko, Nataliia Volodymyrivna
ORCID http://orcid.org/0000-0001-7444-485X
http://orcid.org/0000-0002-4274-7693
Keywords заинтересованная сторона
удовлетворенность
оценка
шкала
метод
стандарт
теория нечетких множеств
лингвистическая переменная
зацікавлена сторона
задоволеність
оцінка
шкала
метод
стандарт
теорія нечітких множин
лінгвістична змінна
stakeholders
meeting
assessment
scale
method
standard
the theory of fuzzy sets
linguistic variable
Type Article
Date of Issue 2014
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/38588
Publisher Сумский государственный университет
License
Citation Дынник, О.Д. Оценка удовлетворенности заинтересованных сторон. Часть 2. Разработка шкалы оценивания [Текст] / О.Д. Дынник, В.А. Залога, А.В. Ивченко и др. // Журнал інженерних наук. - 2014. - Т. 1, № 2. - С. E 1–E11.
Abstract В сучасних умовах виробничої діяльності все більше підприємств проводять роботи з розробки та впровадження процесно-орієнтованих систем управління, що відповідають вимогам міжнародних ста- ндартів на системи управління. Основними цілями впровадження таких систем є задоволеність вимог різних зацікавлених сторін (ЗС), а показник їх задоволеності стає критерієм досконалості (оптимально- сті) діяльності підприємства, тому актуальною є задача його кількісного оцінювання. Разом з тим, на цей час не існує єдиного підходу до визначення узагальнюючого показника задоволеність ЗС. В основному даний показник обчислюється шляхом множення одиничних показників задоволеності ЗС на відповідні коефіцієнти вагомості. Значення цих показників виражаються, як правило, в балах. В роботі для визначення узагальненого показника на основі теорії нечітких множин разроблено шкалу значень лінгвістичної змінної «Задоволеність», відповідно до якої значення узагальненого показника виділені в групи задоволеності та знаходяться в межах від 0 (абсолютно не задоволений) до 100% (абсолютно задоволений). Ця шкала дозволяє оцінити ступінь виконання вимог і очікувань ЗС та представити її у вигляді лінгвістичного значення для подальшого визначення напрямів покращення якості перебігу процесів будь-якої організації.
В современных условиях производственной деятельности все больше предприятий проводят работы по разработке и внедрению процессно-ориентированных систем управления, соответствующих требованиям международных стандартов на системы управления. Основными целями внедрения таких систем является удовлетворенность требований различных заинтересованных сторон (ЗС), а показатель их удовлетворенности становится критерием совершенства (оптимальности) деятельности предприятия, поэтому актуальной является задача его количественной оценки. Вместе с тем, в настоящее время не существует единого подхода к определению обобщающего показателя удовлетворенность ЗС. В основном данный показатель вычисляется путем умножения единичных показателей удовлетворенности ЗС на соответствующие коэффициенты весомости. Значения данных показателей выражаются, как правило, в баллах. В работе для определения обобщенного показателя на основе теории нечетких множеств разрабо- тана шкала значений лингвистической переменной «Удовлетворенность», в соответствии с которой значения обобщенного показателя выделены в группы удовлетворенности и находятся в пределах от 0 (абсолютно не удовлетворен) до 100 % (абсолютно удовлетворен). Данная шкала позволяет оценить степень выполнения требований и ожиданий ЗС и представить ее в виде лингвистического значения для дальнейшего определения направлений улучшения качества процессов любой организации.
In modern conditions of production activities more businesses carry out works on the development and implementation of process-oriented management systems that meet the requirements of international standards for the control systems. The main goal of such systems implementation is to meet the requirements of various interested parties (IP), and the index of their satisfaction becomes the criterion of perfection (optimality) of the enterprise activity, so it is a very urgent task of its quantification estimation. However, at present there is no single approach to the definition of a generalized index of the interested parties’ satisfaction balance (IP). Basically, this index is calculated by means of multiplying the singular indexes of the interested parties’ satisfaction balance (IP) by the corresponding weightiness factors. The values of these indexes are usually expressed in points. In the work to determine the generalized index based on fuzzy set theory-work time scale of values of the linguistic variable "satisfaction", according to which the values of the generalized indicator allocated to the group of satisfaction and are in the range from 0 (completely dissatisfied) to 100% (completely satisfied). This scale allows us to estimate the degree of compliance with the requirements and expectations of the AP and the build-We represent it in the form of linguistic meaning to further identify areas to improve quality of processes of any organization.
Appears in Collections: Journal of Engineering Sciences / Журнал інженерних наук

Views

Canada Canada
1
China China
1007724373
EU EU
1
France France
53468
Germany Germany
86
Ireland Ireland
4183304
Italy Italy
1
Japan Japan
3
Lithuania Lithuania
201554
Netherlands Netherlands
6160
Russia Russia
201551
Singapore Singapore
1397410355
Spain Spain
1
Switzerland Switzerland
1
Ukraine Ukraine
63510547
United Kingdom United Kingdom
31771719
United States United States
-328983268
Unknown Country Unknown Country
63510546

Downloads

China China
4
France France
31771721
Germany Germany
2
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Romania Romania
1
Russia Russia
2
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
190529663
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
-328983268
Unknown Country Unknown Country
23

Files

File Size Format Downloads
Dynnik_Zaloga_ Ivchenko_Pogorzhelskaya_Suschenko.pdf 788.27 kB Adobe PDF -106681848

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.