Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/44536
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Motives of Ovid’s "Metamorphoses" in the works by Taras Shevchenko
Other Titles Мотиви Овідієвих «Метаморфоз» у творчості Тараса Шевченка
Мотивы Овидиевых «Метаморфоз» в творчестве Тараса Шевченкo
Authors Tkachenko, Olena Hryhorivna  
Keywords antiquity
traditions
reincarnation
plot
image
hero
античність
традиції
перевтілення
сюжет
образ
герой
античность
традиции
перевоплощения
сюжет
образ
герой
Type Article
Date of Issue 2016
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/44536
Publisher Sumy State University
License
Citation Tkachenko, O. Motives of Ovid’s "Metamorphoses" in the works by Taras Shevchenko [Текст] / O. Tkachenko // Філологічні трактати. - 2016. - Т.8, №1. - С. 163-168.
Abstract У статті розглядається роль Овідія в формуванні естетичних принципів особистості Шевченка. Кожна метаморфоза і у Шевченка і у Овідія стає художнім осмисленням долі окремої людини. Але на відміну від Овідія, який детально змальовує процес перевтілення, коли з його уваги не випадає жодна дрібниця, а емоційна напруженість, душевні страждання і ліризм створюють правдоподібну картину, у Шевченка він майже відсутній. Його цікавлять реальні переживання своїх героїнь, причини і результат, а не сам процес перевтілення. А причина у обох поетів одна і та ж: неможливість залишатися в наявному стані. Це може бути кара за злочин, помста, нещасливе кохання або, навпаки, щасливе. Метаморфози і у Овідія і у Шевченка, породжені неймовірною тугою, – найбільший прояв емоційного напруження, який спонукає читача відчути, з одного боку, всю силу страждання, а з іншого – непереможність духу. Художні образи, які створює Шевченко засобом перевтілень, виступають в найрізноманітніших формах і мають велику кількість відтінків. Функцію метаморфоз виконують порівняння з виразним стилістичним забарвленням та розгорнуті порівняння-параболи.
В статье рассматривается роль Овидия в формировании эстетических принципов личности T. Шевченкo. Каждая метаморфоза, и у Т. Шевченко и у Овидия, - это художественное осмысление судьбы отдельного человека. Но в отличие от Овидия, который подробно описывает процесс перевоплощения, обращая внимание на каждую мелочь, а эмоциональная напряженность, душевные страдания и лиризм создают правдивую картину, у Т. Шевченко они практически отсутствуют. Его интересуют реальные переживания героинь, их причины и результат, а не сам процесс перевоплощения. Невозможность оставаться в нынешнем состоянии – главная причина перевоплощения у обоих поэтов. Это может быть наказание за преступление, месть, несчастная любовь или, наоборот, счастливая. Метаморфозы и у Овидия и у Т. Шевченко, рожденные невероятной тоской, – величайшее проявление эмоционального напряжения, которое побуждает читателя почувствовать, с одной стороны, всю глубину страдания, а с другой – непобедимость духа. Художественные образы, которые создает Т. Шевченко посредством перевоплощений, выступают в самых разнообразных формах и имеют большое количество оттенков. Функцию метаморфоз выполняют сравнения с выразительной стилистической окраской и развернутые сравнения-параболы.
The article deals with the role of Ovidius in formation of esthetic principles of Shevchenko’s personality. Each metamorphosis written by both poets is an artistic comprehension of the fate of the individual. But unlike Ovidius, which describes in detail the process of transformation, when no single detail is neglected and emotional tension, spiritual torments and lyricism create a credible image, this process is almost absent in the Shevchenko’s works. He is interested in the real feelings of his heroines, the causes and the result, not the process of transformation itself. The cause in the works of both poets is the same: inability to stay in the existing state. It can be a punishment for a crime, revenge, unhappy or happy love. Metamorphoses in the works of Ovidius and Shevchenko are generated by the incredible sorrow are the greatest manifestation of emotional tension, which encourages the reader to feel all the intensity of suffering on the one hand and the invincibility of the spirit on the other hand. Artistic images created by Shevchenko by means of transformation, appear in various forms and have many shades. Stylistic comparisons and detailed parabola comparisons perform the function of metamorphoses.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Canada Canada
1
China China
1
France France
8299
Germany Germany
16594
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1384
Portugal Portugal
1
Russia Russia
6
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
435
United Kingdom United Kingdom
5533
United States United States
66367
Unknown Country Unknown Country
15
Vietnam Vietnam
33183

Downloads

China China
437
France France
3
Germany Germany
66366
India India
66365
Ireland Ireland
2
Kazakhstan Kazakhstan
2
Lithuania Lithuania
1
Morocco Morocco
1
Ukraine Ukraine
389
United Kingdom United Kingdom
5534
United States United States
1383
Unknown Country Unknown Country
12
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Tkachenko_antychnist.pdf 296,58 kB Adobe PDF 140496

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.