Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/49462
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Evolution of the marketing theory: genesis, conception, periodization |
Other Titles |
Эволюция теории маркетинга: генезис, концепция, периодизация Еволюція теорії маркетингу: генезис, концепція, періодизація |
Authors |
Oklander, M.A.
Oklander, T.O. |
ORCID | |
Keywords |
marketing conception marketing theory genesis marketing theory periodization production technological method history of economic thought концепція маркетингу генезис теорії маркетингу періодизація теорії маркетингу технологічний спосіб виробництва історія економічної думки концепция маркетинга генезис теории маркетинга периодизация теории маркетинга технологический способ производства история экономической мысли |
Type | Article |
Date of Issue | 2016 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/49462 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Oklander, M.A. Evolution of the marketing theory: genesis, conception, periodization [Текст] / M.A. Oklander, T.O. Oklander // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2016. - № 4. - С. 92-105. |
Abstract |
The article deals with evolution of the marketing theory in it genesis context, modern conception, periodization. Mercantilism, classical and neoclassical political economy, marginalism, institutionalism are distinguished as scientific sources of marketing. One defines that modern marketing conception is a socially responsible marketing form, based on mass individualization, the highest customer value supply, consumer’s problems effective solving. The marketing theory periodization is suggested, which includes three stages: classical marketing conception forming stage, based on consumer orientation; social and ethic marketing conception forming stage; the social and ethic marketing conception forming stage, based on mass individualization, the highest customer value supply, consumer’s problems effective solving. У статті розглянуто еволюцію теорії маркетингу в контексті її генезису, сучасної концепції, періодизації. Як наукові джерела маркетингу виділено меркантилізм, класичну та неокласичну політичну економію, маржиналізм, інституціоналізм. Визначено, що сучасна концепція маркетингу є формою соціально-відповідального маркетингу на основі масової індивідуалізації, пропозиції максимальної споживчої цінності, оптимального вирішення проблем споживача. Запропоновано періодизацію теорії маркетингу, яка включає три етапи: етап формування класичної концепції маркетингу на основі орієнтації на споживача; етап формування концепції соціально-етичного маркетингу; етап формування концепції соціально-етичного маркетингу на засадах масової індивідуалізації, пропозиції максимальної споживчої цінності й оптимального рішення проблем споживача. В статье рассмотрена эволюция теории маркетинга в контексте ее генезиса, современной концепции, периодизации. В качестве научных источников маркетинга выделено меркантилизм, классическую и неоклассическую политическую экономию, маржинализм, институционализм. Определено, что современная концепция маркетинга является формой социально-ответственного маркетинга на основе массовой индивидуализации, предложения максимальной потребительской ценности, оптимального решения проблем потребителя. Предложена периодизация теории маркетинга, которая включает три этапа: этап формирования классической концепции маркетинга на основе ориентации на потребителя; этап формирования концепции социально-этичного маркетинга; этап формирования концепции социально-этичного маркетинга на основе массовой индивидуализации, предложения максимальной потребительской ценности и оптимального решения проблем потребителя. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
![Australia](/flags/au.gif)
1959211566
![Austria](/flags/at.gif)
1
![Belgium](/flags/be.gif)
1316468995
![Brazil](/flags/br.gif)
1959211564
![Cameroon](/flags/cm.gif)
1859716995
![Canada](/flags/ca.gif)
-970756582
![China](/flags/cn.gif)
64063
![Colombia](/flags/co.gif)
1
![Croatia](/flags/hr.gif)
49
![Cyprus](/flags/cy.gif)
1284229675
![Czechia](/flags/cz.gif)
1388615024
![Ecuador](/flags/ec.gif)
1
![Egypt](/flags/eg.gif)
-970756585
![Ethiopia](/flags/et.gif)
1
![Finland](/flags/fi.gif)
201145
![France](/flags/fr.gif)
1284229688
![Germany](/flags/de.gif)
1859716994
![Hong Kong SAR China](/flags/hk.gif)
1
![Hungary](/flags/hu.gif)
59626
![India](/flags/in.gif)
1845951266
![Indonesia](/flags/id.gif)
1284229672
![Ireland](/flags/ie.gif)
-970756603
![Italy](/flags/it.gif)
642166037
![Japan](/flags/jp.gif)
332231
![Kenya](/flags/ke.gif)
462422724
![Lebanon](/flags/lb.gif)
1859716981
![Lithuania](/flags/lt.gif)
30857
![Malaysia](/flags/my.gif)
1284229698
![Mexico](/flags/mx.gif)
11829007
![Netherlands](/flags/nl.gif)
855382864
![Norway](/flags/no.gif)
11829003
![Pakistan](/flags/pk.gif)
1
![Peru](/flags/pe.gif)
1
![Philippines](/flags/ph.gif)
75497
![Poland](/flags/pl.gif)
1284229687
![Portugal](/flags/pt.gif)
-194639562
![Romania](/flags/ro.gif)
1284229699
![Serbia](/flags/rs.gif)
922975633
![Singapore](/flags/sg.gif)
1845951269
![Slovakia](/flags/sk.gif)
1
![South Africa](/flags/za.gif)
94374
![South Korea](/flags/kr.gif)
1859716991
![Spain](/flags/es.gif)
178936
![Sri Lanka](/flags/lk.gif)
1
![Taiwan](/flags/tw.gif)
101687
![Tanzania](/flags/tz.gif)
1
![Thailand](/flags/th.gif)
1
![Turkey](/flags/tr.gif)
137567
![Ukraine](/flags/ua.gif)
1284229695
![United Arab Emirates](/flags/ae.gif)
1
![United Kingdom](/flags/gb.gif)
1284229704
![United States](/flags/us.gif)
-300769062
![Unknown Country](/flags/--.gif)
132148
![Vietnam](/flags/vn.gif)
1284229684
Downloads
![Australia](/flags/au.gif)
1
![Austria](/flags/at.gif)
1
![Belgium](/flags/be.gif)
3041300
![Brazil](/flags/br.gif)
1959211565
![Cameroon](/flags/cm.gif)
930024596
![Canada](/flags/ca.gif)
2
![China](/flags/cn.gif)
332205
![Cyprus](/flags/cy.gif)
84109
![Denmark](/flags/dk.gif)
1
![Egypt](/flags/eg.gif)
-525763022
![Finland](/flags/fi.gif)
115361
![France](/flags/fr.gif)
1284229689
![Germany](/flags/de.gif)
-300769062
![Ghana](/flags/gh.gif)
1873330424
![Greece](/flags/gr.gif)
1284229679
![Hong Kong SAR China](/flags/hk.gif)
3041295
![Hungary](/flags/hu.gif)
855382862
![India](/flags/in.gif)
1845951268
![Indonesia](/flags/id.gif)
1509223648
![Iran](/flags/ir.gif)
-970756583
![Iraq](/flags/iq.gif)
1
![Ireland](/flags/ie.gif)
922975634
![Italy](/flags/it.gif)
642166040
![Japan](/flags/jp.gif)
1
![Kenya](/flags/ke.gif)
1316468998
![Lebanon](/flags/lb.gif)
1859716982
![Lithuania](/flags/lt.gif)
206703
![Mexico](/flags/mx.gif)
11829008
![Netherlands](/flags/nl.gif)
1
![Norway](/flags/no.gif)
11829004
![Pakistan](/flags/pk.gif)
1509223650
![Philippines](/flags/ph.gif)
167160
![Poland](/flags/pl.gif)
1845951265
![Portugal](/flags/pt.gif)
-1312254758
![Romania](/flags/ro.gif)
45234
![Russia](/flags/ru.gif)
1
![Singapore](/flags/sg.gif)
1845951270
![Slovakia](/flags/sk.gif)
1
![Slovenia](/flags/si.gif)
1
![South Korea](/flags/kr.gif)
1
![Spain](/flags/es.gif)
930024591
![Sri Lanka](/flags/lk.gif)
-300769061
![Taiwan](/flags/tw.gif)
217850
![Thailand](/flags/th.gif)
-1873752540
![Turkey](/flags/tr.gif)
1
![Ukraine](/flags/ua.gif)
-300769062
![United Kingdom](/flags/gb.gif)
1284229693
![United States](/flags/us.gif)
-300769060
![Unknown Country](/flags/--.gif)
67433
![Uzbekistan](/flags/uz.gif)
1
![Vietnam](/flags/vn.gif)
1284229685
![Zimbabwe](/flags/zw.gif)
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Oklander_evolution.pdf | 331,31 kB | Adobe PDF | 1948025884 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.