Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/49526
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Стратегічні аспекти вдосконалення організаційної структури управління в умовах гірничодобувних підприємств
Other Titles Strategic aspects of management organizational structure improvement in the context of ore mining companies
Стратегические аспекты совершенствования организационной структуры управления в условиях горнодобывающих предприятий
Authors Варава, Л.М.
Арутюнян, А.Р.
Варава, А.А.
ORCID
Keywords організаційна структура управління
стратегічне управління
стратегічний господарський підрозділ
стратегічна інформація
центр прибутку
организационная структура управления
стратегическое управление
стратегическое хозяйственное подразделение
стратегическая информация
центр прибыли
management organizational structure
strategic management
strategic business division
strategic information
profit center
Type Article
Date of Issue 2016
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/49526
Publisher Cумський державний університет
License
Citation Варава, Л.М. Стратегічні аспекти вдосконалення організаційної структури управління в умовах гірничодобувних підприємств [Текст] / Л.М. Варава, А.Р. Арутюнян, А.А. Варава // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2016. - № 4. - С. 243-255. - Режим доступу: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/journals/2016/4/243-255
Abstract У статті на прикладі великих гірничодобувних підприємств України обґрунтовано необхідність удосконалення організаційних структур управління для підвищення ефективності реалізації розроблених стратегій. Із цією метою запропоновано удосконалення структури управління в напрямі формування у межах підприємства стратегічних господарських підрозділів (СГП), що дозволяє досягти певного рівня децентралізації прийняття рішень і виконання окремих функцій за напрямами діяльності. Така реорганізація структури управління посилює функції підрозділів, пов’язані з перспективним плануванням на підприємстві, шляхом створення нових аспектів для стратегічних нововведень, інформаційного забезпечення, визначення можливостей диверсифікації, що дозволяє поєднати під спільним лінійним керівництвом усі фактори стратегічного розвитку.
В статье на примере крупных горнодобывающих предприятий Украины обоснована необходимость усовершенствования организационных структур управления для повышения эффективности реализации разработанных стратегий. С этой целью предложено усовершенствование структур управления в направлении формирования в пределах предприятия стратегических хозяйственных подразделений (СХП), что позволяет достичь определенного уровня децентрализации принятия решений и выполнения отдельных функций по направлениям деятельности. Такая реорганизация структуры управления усиливает функции подразделений, связанных с перспективным планированием на предприятии, путем создания новых аспектов для стратегических нововведений, информационного обеспечения, позволяющего объединить под общим линейным руководством все факторы стратегического развития.
Exemplified by the large Ukrainian mining companies, the article substantiates the need of improving management organizational structures (MOSs) to enhance the implementation efficiency of strategies developed. The purpose of the research is to improve the management organizational structure of a company to enhance the latter’s strategic efficiency, taking into account the industry specifics, marketing characteristics, information support, and relevant capacity for diversification. Within the MOS of a company, the creation of strategic business divisions (SBDs) has been suggested, which makes it possible to achieve a certain level of decentralization of decision-making and performing particular functions as per areas of activity. An SBD is a company’s separate line of production and business, constituting part of its core or auxiliary activities and focusing on the commercial production (or rendering commercial services) and having its own competitors and markets.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
1
Canada Canada
1
China China
1
Germany Germany
2
Ireland Ireland
5661
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
246
Ukraine Ukraine
71404
United Kingdom United Kingdom
21172
United States United States
381147
Unknown Country Unknown Country
71403

Downloads

Canada Canada
11321
China China
2
Germany Germany
11321
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Poland Poland
11322
Russia Russia
2
Ukraine Ukraine
211254
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
381147
Unknown Country Unknown Country
4

Files

File Size Format Downloads
Varava_stratehichni_aspekty.pdf 575,91 kB Adobe PDF 626376

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.