Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/50963
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Child-friendly school in Ukraine: conceptual framework
Other Titles Школа, дружня до дитини в Україні: концептуальні основи
Школа, дружественная к ребенку, в Украине: концептуальные основы
Authors Yezhova, Olha Oleksandrivna  
Petrochko, Zh. V.
Kyrychenko, V. I.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-8916-4575
Keywords школа, дружня до дитини
школа, дружественная к ребенку
child-Friendly School
благополуччя дитини
благополучие ребенка
child`s well-being
концепція
концепция
concept
освітнє середовище
образовательная среда
learning environment
Type Article
Date of Issue 2016
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/50963
Publisher The Faculty of Social Sciences of Pomeranian University in Słupsk (Poland); East European Institute of Psychology (Ukraine)
License
Citation Petrochko Zh. Child-friendly school in Ukraine: conceptual framework / Zhanna Petrochko, Olga Yezhova, Valentina Kyrychenko // European Humanities Studies: State and Society. - 2016. - №1. – Р.214-223.
Abstract Розглянуто теоретичні основи діяльності українських загальноосвітніх навчальних закладів як Шкіл, дружніх до дитини. Зосереджено увагу на необхідності формування комфортного для дитини освітнього середовища. Запропоновано шляхи і засоби створення Школи, дружньої до дитини у теоретико-методологічній, технологічній та організаційній площинах. Зазначено нормативно-правове підґрунтя створення Школи, дружньої до дитини (міжнародні та українські нормативно-правові документи). Підкреслено мету та завдання Школи, дружньої до дитини, які відповідають сучасному етапу розвитку вітчизняної середньої освіти. Визначено зміст функціонування Школи, дружньої до дитини відповідно до характеристики основних показників цілісного благополуччя дитини. Вказані умови ефективного функціонування Школи, дружньої до дитини в Україні. Окреслено очікувані результати реалізації Концепції Школи, дружньої до дитини.
Рассмотрены теоретические основы деятельности украинских общеобразовательных учебных учреждений как Школ, дружественных к ребенку. Основное внимание уделено необходимости создания комфортной для ребенка образовательной среды. Предложены пути и средства создания Школы, дружественной к ребенку в теоретико-методологической, технологической и организационной плоскостях. Указана нормативно-правовая основа создания Школы, дружественной к ребенку (международные и украинские нормативно-правовые документы). Подчеркнуты цель и задачи Школы, дружественной к ребенку, которые соответствуют современному этапу развития отечественного среднего образования. Определено содержание функционирования Школы, дружественной к ребенку в соответствии с характеристикой основных показателей целостного благополучия ребенка. Обозначены условия эффективного функционирования Школы, дружественной к ребенку в Украине. Определены ожидаемые результаты реализации Концепции Школы, дружественной к ребенку.
We examined the theoretical framework of Ukrainian secondary schools as child-friendly Schools.We emphasised the need of creating a comfortable learning environment for the child. We proposed the ways and means of creating child-friendly School in theoretical and methodological, technological and organizational dimensions. We indicated the regulatory framework of creating child-friendly School (international and Ukrainian legal documents). We highlighted the goal and objectives of child-friendly Schools that meet the modern stage of development of national secondary education. We determined the functioning content of child-friendly School in accordance with the characteristics of the main indicators of child`s holistic well-being. We indicated conditions of child-friendly Schools effective functioning in Ukraine. We outlined the expected results of child-friendly School Concept realization. The Concept focuses on the need to form the educational environment, taking into account the innovative requirements for its development, the needs of individual and the needs of society and state. It also proposes ways and means of establishing child-friendly School in theoretical, methodological, technological and organizational perspectives.
Appears in Collections: Наукові видання (НН МІ)

Views

Canada Canada
3
Chile Chile
1
China China
512391421
Eswatini Eswatini
1
France France
20099
Germany Germany
213691054
Greece Greece
1
India India
1
Indonesia Indonesia
106845527
Ireland Ireland
6379723
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
801222
Philippines Philippines
1
Romania Romania
1
Singapore Singapore
1201892300
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
143906
United Kingdom United Kingdom
104444
United States United States
873324424
Unknown Country Unknown Country
170484
Vietnam Vietnam
200923

Downloads

China China
3
France France
3
Germany Germany
7
Indonesia Indonesia
1
Lithuania Lithuania
1
Pakistan Pakistan
1
Philippines Philippines
2
Spain Spain
1
Ukraine Ukraine
61736
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
220990
Unknown Country Unknown Country
21
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Petrochko_Yezhova_Kyrychenko.pdf 307,37 kB Adobe PDF 282768

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.