Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/51730
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Конкурентний ринок: сучасна характеристика та особливості
Other Titles Competitive market: modern characteristics and features
Конкурентный рынок: современная характеристика и особенности
Authors Derevianko, Bohdan Volodymyrovych
Захарченко, В.О.
ORCID
Keywords конкурентний ринок
конкурентный рынок
competitive market
конкуренція
конкуренция
competition
ринок
рынок
market
субʼєкти ринку
субъекты рынка
market subjects
прибуток
прибыль
profit
інноваційна діяльність
инновационная деятельность
innovation activities
Type Article
Date of Issue 2016
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/51730
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Деревянко, Б.В. Конкурентний ринок: сучасна характеристика та особливості [Текст] / Б.В. Деревянко, В.О. Захарченко // Правові горизонти. — 2016. — № 2(15). — С. 38—42.
Abstract У статті досліджено сутність конкурентного ринку та розкрито умови його формулювання. Запропоновано авторські визначення термінів «ринок» і «конкуренція», шляхом аналізу робіт науковців та виокремлення недоліків формулювань визначень, що були ними запропоновані. Наведено на основі вищезазначених дефініцій поняття «конкурентного ринку», як ринку, в якому велика кількість виробників / продавців змагаються один із одним у межах законодавства, щоб отримати більший прибуток та забезпечити товаром чи послугою споживачів, які їх потребують. Сформульовано фактори, що впливають на розвиток ринку: конкуренція, висока ефективність розподілу ресурсів, політика. Досліджено характерні ознаки, які притаманні конкурентному ринку: суперництво між суб’єктами ринку, що не виходить за межі чинного законодавства; метою є задоволення потреб споживача та отримання прибутку; виробники / продавці можуть проводити інноваційну діяльність для підвищення ефективності підприємницької діяльності; неможливість впливу на ціноутворення товару чи послуги суб’єктами ринку та інше. Обґрунтовано специфічні основні умови формулювання конкурентного ринку, а саме: отримання прибутку, продаж товару, конкуренція, наявність ексклюзивних прав, можливість повернення товару. Розкрито також додаткові умови створення конкурентного ринку, такі як: вчасне отримання необхідної інформації, чітке законодавче регулювання та забезпечення прав власності суб’єктів ринку. Досліджено економічний потенціал розвитку України, шляхом аналізу показників, що наведені в нормативних актах: рівень конкуренції України по відношенню до різних типів ринків (монополізовані ринки, жорстка олігополія, ринки з ознаками домінування, ринки з конкурентною структурою), які функціонують на її території (на основі Звіту Антимонопольного комітету України 2015 року) та до світового ринку (на основі індексу глобальної конкурентоспроможності на світовому ринку).
В статье исследована сущность конкурентного рынка и раскрыты условия его формулировки. Предложены авторские определения терминов «рынок» и «конкуренция» путем анализа работ ученых и выделения недостатков формулировок определений, которые были ими предложены. Приведено на основе вышеупомянутых определений понятие «конкурентного рынка» как рынка, в котором большое количество производителей/продавцов соревнуются друг с другом в рамках законодательства, чтобы получить большую прибыль и обеспечить товаром или услугой потребителей, которые в них нуждаются. Сформулированы факторы, влияющие на развитие рынка: конкуренция, высокая эффективность распределения ресурсов, политика. Исследованы характерные признаки, присущие конкурентному рынку: соперничество между субъектами рынка, не выходящее за пределы действующего законодательства; целью является удовлетворение потребностей потребителя и получение прибыли; производители/продавцы могут проводить инновационную деятельность для повышения эффективности предпринимательской деятельности; невозможность влияния на ценообразование товара или услуги субъектами рынка и прочее. Обоснованы специфические основные условия формулировки конкурентного рынка, а именно: получение прибыли, продажа товара, конкуренция, наличие эксклюзивных прав, возможность возврата товара. Раскрыты также дополнительные условия создания конкурентного рынка, такие как: своевременное получение необходимой информации, четкое законодательное регулирование и обеспечение прав собственности субъектов рынка. Исследован экономический потенциал развития Украины, путем анализа показателей, приведенных в нормативных актах: уровень конкуренции Украины в отношении различных типов рынков (монополизированные рынки, жесткая олигополия, рынки с признаками доминирования, рынки с конкурентной структурой), функционирующие на ее территории (на основе отчета Антимонопольного комитета Украины 2015 года) и к мировому рынку (на основе индекса глобальной конкурентоспособности на мировом рынке).
In the article essence of competition market is investigational and the terms of his formulation are exposed. It offers authorial definitions «market» and «competition», by the analysis of works of scientists allocation of shortcomings of formulations of decisions that offered by them. It is resulted on the basis of the above-mentioned definitions of concept «competition market», as the market in which a large number of producers / sellers compete with each other within the legislation to get big profit and to provide with goods or service of consumers which need them. Factors that influence on market development are set forth: competition, high efficiency of allocation of resources, politician. Characteristic signs are investigational, what inherent to the competition market: rivalry between the subjects of market that keeps indoors outside a current legislation; an aim is satisfaction consumer need and receipt of profit; producers/salespeople can conduct innovative activity for the increase of efficiency of entrepreneurial activity; impossibility of influence on pricing of commodity or service by market subjects and other. The specific basic terms of formulation of competition market are reasonable, namely: receipt of profit, offtake, competition, presence of exclusive rights, returnability of commodity. The additionalss of competition market creation are exposed also, such as: timely receipt of necessary information, clear legislative adjusting and providing of ownership of market subjects rights. Economic potential of development of Ukraine is investigational, by the analysis of indexes that is driven to the normative acts: a level of competition of Ukraine is in relation to the different types of markets (monopolized markets, hard oligopoly, markets with the signs of prevailing, markets with a competition structure), that function on her territory (on the basis of Report of the Antimonopoly committee of Ukraine of 2015) and to the world market (on the basis of index of global competitiveness in the world market).
Appears in Collections: Наукові видання (ННІП)

Views

China China
4
EU EU
1
France France
4139780
Germany Germany
182328
Greece Greece
1
Ireland Ireland
200921
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Poland Poland
147846319
Ukraine Ukraine
-1937444800
United Kingdom United Kingdom
216056
United States United States
-2090174275
Unknown Country Unknown Country
27408
Uzbekistan Uzbekistan
1

Downloads

Bulgaria Bulgaria
1
Canada Canada
1
China China
2
France France
1511909230
Germany Germany
112836
Ireland Ireland
755954616
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
1096390137
Romania Romania
2
Russia Russia
1
Ukraine Ukraine
419961045
United Kingdom United Kingdom
755954617
United States United States
419961044
Unknown Country Unknown Country
100

Files

File Size Format Downloads
Derevyanko__Zakharchenko.PDF 512,77 kB Adobe PDF 665276337

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.