Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/57875
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Порядок оприлюднення правових актів, які є результатом референдної правотворчості українського народу та набрання ними чинності
Other Titles The Order of Publication of Legal Acts which are rthe Result of Referendum Lawmaking of the Ukrainian People and Entry into Force
Authors Riabchenko, Tetiana Oleksandrivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0001-9824-1969
Keywords всеукраїнський референдум
референдна правотворчість
правові акти всеукраїнського референдуму
порядок оприлюднення правових актів всеукраїнського референдуму
набрання правовими актами всеукраїнського референдуму чинності
всеукраинский референдум
референдная правотворчество
правовые акты всеукраинского референдума
порядок обнародования правовых актов всеукраинского референдума
вступление правовыми актами всеукраинского референдума в силу
all-Ukrainian referendum
referendum lawmaking
legal acts of the all-Ukrainian referendum
order disclosure legal acts of the all-Ukrainian referendum
enactment of legal acts of the all-Ukrainian
Type Article
Date of Issue 2017
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/57875
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Рябченко, Т.А. Порядок оприлюднення правових актів, які є результатом референдної правотворчості українського народу та набрання ними чинності [Текст] / Т.А. Рябченко // Правові горизонти. - 2017. - Вип. 3(16). - С. 7-14.
Abstract Безпосередня правотворчість народу як вид правотворчості в Україні реалізується у формі референдуму (референдна правотворчість). При цьому, мова йде виключно про всеукраїнський референдум, який дозволяє народові безпосередньо приймати такі важливі акти чинного законодавства, як Конституція та закони України, вносити до них зміни. Аналізуючи положення Конституції України щодо основоположних форм безпосереднього здійснення влади народом, можна констатувати їх певну атрибутивність і неможливість реалізувати на практиці. На жаль, значна кількість наукових досліджень вітчизняних теоретиків права залишилась не почутою українським законодавцем. Нині ж, коли потреба у всенародній легітимації конституційних змін є очевидною, український народ не має ні теоретико-методологічного, ні законодавчого, ні жодного іншого досконалого інструменту безпосередньої реалізації свого суверенітету через прийняття актів чинного законодавства на всеукраїнському референдумі. У статті обґрунтовано авторський підхід до правових актів всеукраїнського референдуму, які є результатом безпосередньої правотворчості українського народу. Здійснений аналіз нормативного забезпечення порядку оприлюднення таких актів та набрання ними чинності. Встановлено, що конституційна процедура оприлюднення законів, передбачена для законів, прийнятих Верховною Радою України, не застосовується до законів, прийнятих на всеукраїнському референдумі. Водночас з’ясовано, що визначений Законом України «Про всеукраїнський референдум» порядок набрання чинності законами України, прийнятими на всеукраїнському референдумі, повністю ігнорує конституційні приписи щодо заборони введення в дію не опублікованих чи не доведених до відома населення законів. Автор пропонує удосконалити законодавство України про референдуми.
Direct people’s lawmaking as a kind of lawmaking in Ukraine is realized in the form of a referendum (referendum lawmaking). Thus, it is only about the all-Ukrainian referendum that allows the people directly take such important instruments applicable law, as the Constitution and laws of Ukraine, to amend them. Analyzing the provisions of the Constitution of Ukraine concerning the fundamental forms of direct exercise of power the people can state their specific atrybutyvnist and impossible to implement in practice. Unfortunately, a significant number of research domestic law theorists remained not heard Ukrainian legislator. Now, when the need for constitutional changes legitimizing nationwide is apparent Ukrainian people has neither theoretical and methodological nor legal nor any other sophisticated tools immediate implementation of its sovereignty by adopting regulations applicable law on the all-Ukrainian referendum. This article summarizes the scientific and methodological approaches to the definition of "act of lawmaking," "regulatory act", "legal act of referendum" and proved the author's approach to the legal acts of the all-Ukrainian referendum, which is the result of direct lawmaking of the Ukrainian people. The analysis of the normative order to ensure the publication of legal acts of the all-Ukrainian referendum and their entry into force. It was established that the constitutional procedure of promulgation of laws provided for laws passed by the Verkhovna Rada of Ukraine shall not apply to laws adopted in a national referendum. At the same time found that the Law of Ukraine "On all- Ukrainian Referendum" order of entry into force of the laws of Ukraine adopted in a national referendum, completely ignores constitutional provisions to prohibit the introduction of unpublished or not brought to the public laws. The author proposes Ukraine to improve legislation on referendums.
Appears in Collections: Правові горизонти / Legal horizons

Views

China China
1
Czechia Czechia
1
Denmark Denmark
1
France France
2
Germany Germany
2
Greece Greece
1
Ireland Ireland
19957
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
825391
Ukraine Ukraine
276195
United Kingdom United Kingdom
138889
United States United States
3187418
Unknown Country Unknown Country
276194

Downloads

China China
3
France France
1
Germany Germany
1
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Russia Russia
2
Ukraine Ukraine
276196
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
825390
Unknown Country Unknown Country
14

Files

File Size Format Downloads
Riabchenko.pdf 1,08 MB Adobe PDF 1101611

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.