Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/66138
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Slovak custumers demand for dairy products and milk: analysis of price and income relations
Other Titles Попит словацьких споживачів на молочні продукти та молоко: аналіз залежностей цін та доходів
Спрос словацких потребителей на молочные продукты и молоко: анализ зависимостей цен и доходов
Authors Kubicova, L
Kadekova, Z.
Nagyova, L.
Rovny, P.
ORCID
Keywords income
доход
consumption
споживання
потребление
price and income elasticity
еластичність цін та доходів
эластичность цен и доходов
substitution
замінюваність
заменяемость
complementarity
взаємодоповнюваність
взаимодополняемость
Type Article
Date of Issue 2017
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/66138
Publisher Sumy State University
License
Citation Slovak custumers demand for dairy products and milk: analysis of price and income relations [Текст] = Попит словацьких споживачів на молочні продукти та молоко: аналіз залежностей цін та доходів / L. Kubicova, Z. Kadekova, L. Nagyova, P. Rovny // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2017. – № 3. – C. 165-176. – DOI: 10.21272/mmi.2017.3-16.
Abstract The aim of the paper was the quantitative analysis of the determinants of demand and the level of consumption of milk and dairy products in relation to consumer prices of dairy products and disposable income in terms of consumer segment of households with dependent children.Current economic conditions in Slovakia contribute to the differentiation of the behavior of individual households on consumer market. It is noticeable mainly in families with several dependent children, where in 2012 the real money income of households with three or more dependent children was amounted to only 54.65% of the real income compared with incomes of families without dependent children and 66.21% of the income of families with one dependent child. In Slovak households the consumption of milk decreases in general and since 1998 has decreased overall by 13.3 liters and in 2012 reached the level 50.61 liters per person in families without dependent children and 45.58 liters in families with three or more dependent children. The demand for milk did not develop according to theoretical assumptions. Increase in price did not cause decrease in demand excluding the families with one dependent child. Based on indirect (cross) price elasticity can be expressed that demand was elastic and was substituted in the families without children (Eqi, P2 = 1.062) and in the households with three or more dependent children (Eqi, P2 = 2.373) by other milk products. Consumer demand for cheese and yoghurt fulfilled complementary (additional) function of nutrition (Eqi, P3= -2.468 to -0.249). Noticeable complementarity showed demand for yogurt in families with three or more dependent children (Eqi, p4 = -3.644), and families without dependent children (Eqi, p4 = -2.27).
Метою статті був кількісний аналіз детермінантів попиту та рівня споживання молока та молочних продуктів залежно від споживчих цін на молочні продукти та наявного доходу стосовно сегменту домогосподарств з дітьми, які знаходяться на утриманні. Сучасні економічні умови у Словаччині сприяють диференціації поведінки домогосподарств на споживчому ринку. Це помітно в основному в сім'ях з декількома дітьми, які знаходяться на утриманні. У 2012 році реальний грошовий дохід домогосподарств з трьома або більше такими дітьми становив лише 54.65% реального доходу порівняно з доходами сімей без таких дітей та 66.21% доходу сімей з однією такою дитиною. У словацьких домогосподарствах споживання молока в цілому знижується. З 1998 року воно скоротилося на 13.3 літра та у 2012 році досягло рівня 50.61 літра на особу в сім'ях без дітей, які перебувають на утриманні, а також 45.58 літра у сім'ях з трьома або більше такими дітьми. Попит на молоко не розвивався відповідно до теоретичних припущень. Збільшення ціни не призвело до зниження попиту за винятком сімей з однією дитиною, яка знаходиться на утриманні. Базуючись на непрямій (перехресній) ціновій еластичності, слід зазначити, що попит був еластичним і відрізнявся в сім'ях без дітей (Eqi, P2 = 1.062) та в домогосподарствах з трьома або більше дітьми, які перебувають на утриманні (Eqi, P2 = 2.373), по інших молочних продуктах. Споживчий попит на сир та йогурт виконував доповнюючу (додаткову) функцію в харчуванні (Eqi, P3= -2.468 to -0.249). Значна взаємодоповнюваність вказала на попит щодо йогурту в сім'ях з трьома або більше дітьми, які перебувають на утриманні (Eqi, p4 = -3.644), та сім'ях без таких дітей (Eqi, p4 = -2.27).
Целью этой статьи являлся количественный анализ детерминант спроса и уровня потребления молока и молочных продуктов в зависимости от потребительских цен на молочные продукты и имеющегося дохода по потребительскому сегменту домохозяйств с детьми, находящимися на содержании. Современные экономические условия в Словакии способствуют дифференциации поведения домохозяйств на потребительском рынке. Это заметно в основном в семьях с несколькими детьми, которые находятся на содержании. В 2012 году реальный денежный доход домохозяйств с тремя или более такими детьми составил всего 54.65% реального дохода по сравнению с доходами семей без таких детей и 66.21% дохода семей с одним таким ребенком. В словацких домохозяйствах потребление молока в целом снижается. С 1998 года оно сократилось на 13.3 литра и в 2012 году достигло уровня 50.61 литра на человека в семьях без детей, находящимися на содержании, а также 45.58 литра в семьях с тремя или более такими детьми. Спрос на молоко не развивался в соответствии с теоретическими предположениями. Увеличение цены не привело к снижению спроса за исключением семей с одним ребенком, находящимся на содержании. Основываясь на непрямой (перекрестной) ценовой эластичности, следует отметить, что спрос был эластичным и отличался в семьях без детей (Eqi, P2 = 1.062) и в домохозяйствах с тремя или более детьми, находящимися на содержании (Eqi, P2 = 2.373), по другим молочным продуктам. Потребительский спрос на сыр и йогурт выполнял дополняющую (дополнительную) функцию в питании (Eqi, P3= -2.468 to -0.249). Значительная взаимодополняемость указала на спрос в йогурте в семьях с тремя или более детьми, находящимися на содержании (Eqi, p4 = -3.644), и семьях без таких детей (Eqi, p4 = -2.27).
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Bosnia & Herzegovina Bosnia & Herzegovina
1
China China
15869174
France France
1
Germany Germany
214327
Greece Greece
1
India India
81713
Ireland Ireland
40856
Lithuania Lithuania
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
1063610
United Kingdom United Kingdom
638972
United States United States
25357987
Unknown Country Unknown Country
1063609
Vietnam Vietnam
5358

Downloads

Bosnia & Herzegovina Bosnia & Herzegovina
1
China China
44335612
Germany Germany
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Slovakia Slovakia
81712
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
3190199
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1063609
Unknown Country Unknown Country
6
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Kubicová_mmi_2017_3_165_176.pdf 493,82 kB Adobe PDF 48671145

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.