Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/66143
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Методичні засади оцінювання попиту на продукцію машинобудівних підприємств
Other Titles Методические основы оценки спроса на продукцию машиностроительных предприятий
Methodical fundamentals of the demand evaluation for the production of machine-building enterprises
Authors Ємельянов, О.Ю.
Висоцький, А.Л.
Симак, А.В.
Петрушка, Т.О.
Keywords попит
спрос
demand
продукція
продукция
production
машинобудівне підприємство
машиностроительное предприятие
machine-building enterprise
оцінювання
оценка
evaluation
модель
model
відтворення
воспроизводство
reproduction
Type Article
Date of Issue 2017
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/66143
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Методичні засади оцінювання попиту на продукцію машинобудівних підприємств [Текст] / О.Ю. Ємельянов, А.Л. Висоцький, А.В. Симак, Т.О. Петрушка // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2017. – № 3. – С. 198-212. – DOI: 10.21272/mmi.2017.3-19.
Abstract Удосконалено методичні засади оцінювання попиту на продукцію підприємств машинобудівної галузі промисловості з урахуванням потреби споживачів у товарах, для виготовлення яких використовується ця продукція, та необхідності оновлення основних засобів виробників таких товарів. Виокремлено два види попиту споживачів на машинобудівну продукцію: попит, обумовлений необхідністю заміни фізично зношеного та морально застарілого устаткування на нове, та попит, обумовлений необхідністю розширення парку устаткування. Запропоновано модель визначення корисного терміну експлуатації одиниці певного устаткування (певного різновиду машинобудівної продукції) у разі наявності інформації про фактичний рівень її завантаження в кожному році періоду фактичного використання цього устаткування та нормативної корисної тривалості функціонування даного різновиду машинобудівної продукції у разі повного її завантаження. Розроблено метод побудови функцій, що описують зміну в часі попиту на продукцію певної ланки ланцюжка виготовлення даного різновиду машинобудівної продукції з метою здійснення її розширеного відтворення. Запропоновано метод визначення кінцевої величини попиту на певний різновид машинобудівної продукції як суми величин попиту, обумовлених потребами відповідно у простому та розширеному відтвореннях цього устаткування.
Усовершенствованы методические основы оценки спроса на продукцию предприятий машиностроительной отрасли промышленности с учетом потребности потребителей в товарах, для изготовления которых используется эта продукция, и необходимости обновления основных средств у производителей этих товаров. Выделены два вида спроса потребителей на машиностроительную продукцию: спрос, обусловленный необходимостью замены физически изношенного и морально устаревшего оборудования на новое, и спрос, обусловленный необходимостью расширения парка оборудования. Предложена модель определения полезного срока эксплуатации единицы определенного оборудования (определенного вида машиностроительной продукции) в случае наличия информации о фактическом уровне ее загрузки в каждом году на протяжении фактического использования этого оборудования и нормативной полезной продолжительности функционирования данного вида машиностроительной продукции в случае полной ее загрузки. Разработан метод построения функций, которые описывают изменение во времени спроса на продукцию определенного звена цепочки изготовления данного вида продукции с целью осуществления ее расширенного воспроизводства. Предложен метод определения окончательной величины спроса на определенный вид машиностроительной продукции как суммы величин спроса, обусловленного потребностями в простом и расширенном воспроизводстве данного оборудования.
The aim of the article is a further development of the methodical fundamentals of the demand evaluation for the production of the machine-building engineering industry taking into account the needs of consumers in goods for the manufacture of which these products are used, And producers’ need for upgrading their main means of production. Research results. Methodical fundamentals of the demand evaluation for the production of the machine-building engineering industry are improved. Two types of consumers demand for the machine-building products are determined: demand, conditioned by the need to replace worn-out and morally obsolete equipment, and demand, conditioned by the need to expand the park of equipment. A model is proposed for determining useful term of certain equipment units exploitation (some kind of machine-building products) in the case of information availability on the actual level of equipment exploitation in each year of the period of the equipment actual use and regulatory useful duration of machinery products variety operation in case of its full load. A method of functions construction is developed which describes changes over the period of demand for the machine-building products of a certain link of manufacturing chain of the machinery products variety for the purpose of its extended reproduction in natural or monetary units of measurement. These functions can be used in particular to identify patterns of the demand formation for engineering products of various links in the chain of labor means production. For example, the performed analysis showed that to ensure a constant (stable over time) demand for the products of machine-building enterprises which produce means of labor for the production of end-use goods, function that describes the change in time of the demand for these products should be quadratic. A method of determining the final value of demand for a variety of machinery products is proposed as the sum of the demand size in accordance with the related needs in a simple and expanded reproduction of this equipment. Two possible cases were singled out: when the production capacity of enterprises - potential consumers of engineering products in part of this production in the preceding period (periods) was used completely, and when the level of such use was less than one. Conclusions and recommendations for further research. Assessment of demand for the machine-building enterprises production faces significant challenges which are caused by the fact that demand for most types of machinery products is determined by combined action of various factors. However, we may define the main factor - namely, the expected demand of machine-building products in reproduction of equipment which are applied by consumers. It is necessary to take into account the existence of two types of fixed assets reproduction – simple and advanced which, in turn, determines the existence of appropriate two types of consumer demand for the machine-building products. The proposed demand evaluation method for the machine-building products makes it possible to diagnose marketing opportunities for its producers in the medium and long term perspective, which, in turn, provides machine-building enterprises with an appropriate guidance for the development and implementation of management decisions regarding formation of a successful supply potential. Further study on the demand assessment for products of machine-building enterprises should be focused on the improvement of methods of obtaining and processing data on demand for innovations in the sphere of machine-building.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Germany Germany
2083
Greece Greece
3640
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
238
United Kingdom United Kingdom
1041
United States United States
7279
Unknown Country Unknown Country
9

Downloads

China China
2084
Germany Germany
3639
Ukraine Ukraine
237
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1
Unknown Country Unknown Country
8

Files

File Size Format Downloads
Yemelianov_Vysotskyi_Symak_Petrushka_mmi_2017_3_198_212.pdf 380,03 kB Adobe PDF 5970

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.