Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/66390
Title: Засади та принципи діяльності М. Драгоманова у колі громади (1859-1875 рр.)
Other Titles: Основы и принципы деятельности М. Драгоманова в кругу громады (1859-1875 гг.)
Foundations and principels of M. Drahomanov in the circle of community (1859-1875)
Authors: Сосюра, Л.Г.
Keywords: М. Драгоманов
національне життя
державність
Громада
недільні школи
освіта
национальная жизнь
государственность
воскресные школы
образование
Drahomanov
domestic life
state
community
Sunday school
education
Issue Year: 2017
Publisher: Сумський державний університет
Citation: Сосюра, Л.Г. Засади та принципи діяльності М. Драгоманова у колі громади (1859-1875 рр.) [Текст] / Л.Г. Сосюра // Сумський історико-архівний журнал. - 2017. - №XXVIII. - С. 56-63.
Abstract: В статті розглянуто діяльність М. Драгоманова в період навчання в університеті Св. Володимира та після закінчення навчання, зокрема в Громаді (1859- 1875 рр.). Звернута увага на вплив родини та оточення на М. Драгоманова. Розглядається участь М. Драгоманова та в організації недільних шкіл, педагогічна праця. Стаття включає в себе період з 1849 р., з початку навчання Михайла Петровича в Гадяцькому повітовому училищі, також не оминає навчання в Першій Полтавській чоловічій гімназії (1853 р.), адже саме там він почав займатись журналістською діяльністю та редагуванням. Основна частина дослідження присвячена “київському періоду”, адже саме з початком навчання в Київському університеті М. Драгоманов показав себе як науковець, педагог, активний громадський, культурний та політичний діяч.
В статье рассмотрена деятельность М. Драгоманова в период обучения в университете Св. Владимира и после его окончания, в частности в Громаде (1859-1875 гг.). Обращено внимание на влияние семьи и окружения на М. Драгоманова. Рассматривается участие М. Драгоманова и в организации воскресных школ, и педагогическая деятельность. Статья включает в себя период с 1849 г., с начала обучения Михаила Петровича в Гадячском уездном училище, в Первой Полтавской мужской гимназии (1853 г.). Ведь именно там он начал заниматься журналистской деятельностью и редактированием. Основная часть исследования посвящена “киевскому периоду”, ведь именно с началом обучения в Киевском университете М. Драгоманов показал себя как ученый, педагог, активный общественный, культурный и политический деятель.
This article can tell us about activity of Mykhailo Drahomanov during his studying in the University of St. Vladimir and after his graduation, particularly in community called “Hromada” (1859-1875 gg.). Attention is paid to the impact of his family and social surroundings on Mykhailo Dragomanov. In this article also reviews his participation in organizing Sunday schools and some pedagogical work. We can track his life in period from 1849, the beginning of Mikhail’s studying in the Hadiach district school, also in this article is considered his studying in the First Poltava gymnasium (1853), because there he has been starting his work in journalistic and editorial activity.The main part of researching is devoted to “Kyiv period”. Because this period of his life was the beginning of studying at University of Kiev, where Drahomanov showed himself as a scholar, teacher, active social, cultural and political activist. Family education, school, particularly high school history teacher Poltava O.Stroninym, Cyril and Methodius and political events in the nineteenth had huge influence on the development of Dragomanov as a social and cultural figure, formation his national identify and social position. Personality Drahomanov‘s personality was formed in difficult times, but dispite of such circumstances he loved Ukrainian nation and cultural traditions of the past. The first steps of social and cultural Dragomanov‘s activities related to the social and political life of Kyiv end of the 1850’s – early 1860’s of the XIX century. Dragomanov’s active participation in Kyiv community‘s life was very important for him and influenced on his further social and educational activities. Mykhailo Drahomanov was the son of his generation and his views reflected struggles between idealist and materialist ideologies and different political directions. He was deeply convinced that gradual historical process, bringing Ukrainian historical right to their own language, culture and state. But also taking into account historical experience, Drahomanov believed that the fight for the Ukrainian national cultural renaissance is necessary, based not only on ethnic patriotism but also on progressiveness Russian and European cultures. As a public figure, Dragomanov belonged to the Ukrainian intelligentsia, which formed the basis of social, cultural and educational life. It’s also played an important role in the revival of national culture and its social activities significantly affected on the rising Ukranian‘s identify as a nation.
URI: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/66390
Type: Article
Appears in Collections:Сумський історико-архівний журнал

Views
Other28
Germany1
France1
Ukraine1
United States17
Downloads
Other5
China3
Germany1


Files in This Item:
File Description SizeFormatDownloads 
Sosura.pdf405.58 kBAdobe PDF9Download


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.