Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/67927
Title: Peculiarities of Phonostylistic Devices Usage in English Advertising Discource
Authors: Yemelianova, Olena Valerianivna 
Melai, A.
Keywords: англомовний рекламний дискурс
англоязычный рекламный дискурс
English advertising discourse
фонема
phoneme
звуконаслідування
звукоподражание
onomatopoeia
Issue Year: 2018
Publisher: Видавництво «КОД»
Citation: Yemelyanova, O. Peculiarities of phonostylistic devices usage in English advertising discource [Text] / O. Yemelyanova, A. Melai // Наукові записки. – Вип. 164. – Серія: Філологічні науки. – Кропивницький: Видавництво «КОД», 2018. – С. 333-336.
Abstract: Стаття присвячена дослідженню особливостей вживання фоностилістичних засобів у англомовному рекламному дискурсі. Увага приділяється вивченню сутності поняття «рекламний дискурс» у сучасних лінгвістичних дослідженнях. Було досліджено типологічні особливості англомовного рекламного дискурсу. В умовах глобальної комунікації рекламний дискурс стає масовим і набуває своїх прагмаспецифічних рис, які відрізняють його від всіх інших типів дискурсів, перш за все за своєю всеосяжністю і багаторівневістю інформації, що передається. Рекламний дискурс представляє собою складний соціокультурний феномен з конкретними цілями, до яких відносимо впливову, соціальну, інформаційну та економічну цілі. Ґрунтовний аналіз англомовного рекламного дискурсу дозволив виділити наступні фонетичні засоби, представлені у даному типі дискурсу, а саме: алітерація, асонанс, звуконаслідування, евфонія, котра являє собою родове поняття, що включає у себе різноманітні способи організації звукового потоку – ритм, риму, епіфору, анафору, алітерацію, асонанс, дисонанс та інші види звукових повторів. Увагу приділено вивченню особливостей вживання засобів евфонії, фонетичної компресії, орфографічного порушення та звуконаслідування.
Статья посвящена исследованию особенностей употребления фоностилистичних средств в англоязычном рекламном дискурсе. Внимание уделяется изучению сущности понятия «рекламный дискурс» в современных лингвистических исследованиях. В условиях глобальной коммуникации рекламный дискурс становится массовым и приобретает прагмаспецифические черты, которые отличают его от других типов дискурсов, прежде всего благодаря всеохватности и многоуровневости информации, которая передается. Рекламный дискурс представляет собой сложный социокультурный феномен с конкретными целями, к которым относим влиятельную, социальную, информативную и экономическую цели. Обстоятельный анализ англоязычного рекламного дискурса позволил выделить следующие фонетические средства, представленные в данном типе дискурса, а именно: аллитерация, асонанс, звукоподражание, эвфония, которая представляет собой родовое понятие, включающее в себя разнообразные способы организации звукового потока – ритм, рифму, эпифору, анафору, аллитерацию, ассонанс, диссонанс и другие виды звуковых повторов. Внимание уделено изучению особенностей употребления средств евфонії, фонетической компрессии, орфографическому нарушению и звукоподражанию.
The article is devoted to the study of the peculiarities of the use of phonostylistic means in English advertising discourse. A peculiar attention is paid to the study of the essence of the concept "advertising discourse" in modern linguistic research. The typological features of English advertising discourse were investigated. In the context of global communication, the advertising discourse becomes massive and acquires its pragma-specific features, which distinguish it from all other types of discourses, especially in its overall and multi-level information transferring. English advertising discourse is a complex socio-cultural phenomenon with specific goals, which include influential, social, informational and economic goals. A well-grounded analysis of English advertising discourse has allowed to distinguish the following phonetic means presented in this type of discourse: alliteration, assonance, echoism, euphony, which is a general concept that includes a variety of ways to organize the sound flow – rhythm, rhyme, epiphora, anaphora, alliteration, assonance, dissonance, and other types of sound repetitions. A special attention is paid to studying such phonetic means as euphony, phonetic compression, breach of spelling norms, onomatopoeia. It was also defined, that the use of phonetic compression converts the advertising text into spoken English, making it clear and easy to perceive by all segments of the population. In addition, this kind of simplification of the grammar of the advertising text contributes to its rhythmization, and sometimes also helps in the creation of rhymes. Phonostylistic means of English advertising discourse were analyzed from the point of view of the role they play in the impact on the recipient, and how they cause certain associations with the advertised products or services.
URI: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/67927
Type: Article
Appears in Collections:Наукові видання (ІФСК)

Views
Other19
Downloads
Other29


Files in This Item:
File Description SizeFormatDownloads 
Yemelianova_Melai.pdf259.89 kBAdobe PDF29Download


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.