Маркетинговий підхід до формування іміджу країни: основні детермінанти впливу та драйвери покращення макроекономічної стабільності
No Thumbnail Available
Date
2017
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Сумський державний університет
Article
Date of Defense
Scientific Director
Speciality
Date of Presentation
Abstract
Формування позитивного іміджу України є одним з пріоритетних завдань
реалізації Європейського вектору розвитку країни. У статті проведено
теоретичний аналіз наукових підходів, що стосуються визначення поняття «імідж
країни», що нині існують у науковій літературі. Автор виділяє економічний,
стратегічний, глобалізаційний, маркетинговий, політичний, дипломатичний,
соціологічно-психологічний, інформаційний погляди до дослідження іміджу країни. З
метою найбільш повного розкриття сутності «імідж країни» автором наводяться
основні характеристиками даного поняття: складність, багатовимірність,
відносність та динамічність. Пропонується власне розуміння досліджуваного
поняття «імідж країни», заснованого на проаналізованому матеріалі. Робиться
висновок, що останні зміни в функціонування ЄС обумовлюють необхідність
включення до основних факторів та чинників формування позитивного іміджу
параметрів, що характеризують макроекономічну стабільність, як у її
внутрішнього так і зовнішнього прояві. Запропоновано модель іміджу країни, що
дозволяє сформувати комплексну інформаційну базу розробки науково-методичного
підходу до інтегральної оцінки іміджу країни, з урахуванням відмінності інтересів
всіх груп учасників його формування.
One of the foreground tasks to realize European vector of country’s development is to form positive image of Ukraine. The article demonstrates theoretical analysis of scientific approaches, related to determination of the concept “country’s image”, which may be seen in scientific literature. Author distinguishes economic, strategic, marketing, globalized, political, diplomatic, social and psychological, informational views regarding study of the country’s image. In order to find the most appropriate essence of the concept “country’s image”, author finds its main feature: complexity, multidimensionality, relativity and dynamic nature. Based on the analyzed material, own vision of the concept “country’s image” is proposed. It is concluded that recent changes in the EU functioning lead to the necessity to include parameters, which characterize macroeconomic stability both in its internal and external aspects, to main factors for positive image formation. A model of the country’s image, which lets to form a complex informational base to investigate scientific and methodic approach to the country’s image integral assessment, taking into account differences between all participants’ interests of its formation, is proposed
One of the foreground tasks to realize European vector of country’s development is to form positive image of Ukraine. The article demonstrates theoretical analysis of scientific approaches, related to determination of the concept “country’s image”, which may be seen in scientific literature. Author distinguishes economic, strategic, marketing, globalized, political, diplomatic, social and psychological, informational views regarding study of the country’s image. In order to find the most appropriate essence of the concept “country’s image”, author finds its main feature: complexity, multidimensionality, relativity and dynamic nature. Based on the analyzed material, own vision of the concept “country’s image” is proposed. It is concluded that recent changes in the EU functioning lead to the necessity to include parameters, which characterize macroeconomic stability both in its internal and external aspects, to main factors for positive image formation. A model of the country’s image, which lets to form a complex informational base to investigate scientific and methodic approach to the country’s image integral assessment, taking into account differences between all participants’ interests of its formation, is proposed
Keywords
імідж країни, конкурентоспроможність, когнітивна компонента, афективна компонента, имидж страны, конкурентоспособность, когнитивная компонента, аффективная компонента, country’s image, competitiveness, cognitive component, affective component
Citation
Люльов, О.В.
Маркетинговий підхід до формування іміджу країни:основні детермінанти впливу та драйвери покращення макроекономічної стабільності [Текст] / О.В. Люльов
// Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. - 2017. - №2. - С. 47-56. - DOI: 10.21272/1817-9215.2017.2-07.