Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68431
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Тенденції маркетингових досліджень: онлайн панелі та онлайн спільноти
Other Titles Тенденции маркетинговых исследований: онлайн панели и онлайн сообщества
Marketing research trends: online panels and online communities
Authors Окландер, М.А.
Окландер, Т.О.
Яшкіна, О.І.
Keywords маркетингові дослідження
онлайн панель
онлайн спільнота
рекрутинг
контроль якості
маркетинговые исследования
онлайн сообщество
контроль качества
marketing research
online panel
online community
recruiting
quality control
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68431
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Oklander, M. A., Oklander, T. O., & Yashkina, O. I. (2018). Marketing research trends: online panels and online communities. Marketing and Management of Innovations, 1, 118-129.http://doi.org/10.21272/mmi.2018.1-08
Abstract У статті розглянуто сучасні тенденції маркетингових досліджень в інтернет-середовищі. Доведено, що розвиток інтернет-технологій та поширення Інтернету на всі сфери життя людини призводять до переміщення маркетингових досліджень споживацької поведінки в інтернет-середовище. Проаналізовано переваги та недоліки онлайн опитувань в Інтернеті. Виявлено напрями застосування онлайн панелей та онлайн спільнот. Наведено методи формування вибірки для онлайн панельного дослідження. Систематизовано фактори, за якими приймається рішення щодо можливості застосування онлайн панелей.
В статье рассмотрены современные тенденции маркетинговых исследований в интернет-среде. Доказано, что развитие интернет-технологий и распространение Интернета на все сферы жизни человека приводят к перемещению маркетинговых исследований потребительского поведения в интернет-среду. Проанализированы преимущества и недостатки опросов в Интернете. Выявлены направления применения онлайн панелей и онлайн сообществ. Приведены методы формирования выборки для онлайн панельного исследования. Систематизированы факторы, по которым принимается решение о возможности применения онлайн панелей.
The aim of the article is to identify and to study trends of application and forming of sampling selection of participants, control of survey quality and methods of conducting online panels and online communities. The article provides the analysis of the modern tendencies of marketing researches on the Internet. The development of Internet technologies and the spread of the Internet to all spheres of human life lead to the relocation of marketing research of consumer behavior to the Internet. The structure of the Ukrainian population in accordance with the structure of the Internet audience leads to the representativeness of samples of marketing research on the Internet. We analyzed the types of respondents' recruiting for online panels and online communities, their advantages and disadvantages. We revealed areas of application of online panels and online communities. Online panels are applicable in two cases: the target group that consists exclusively of Internet users and the target group amounting not less than 50% of Inter net users. Exceptionally in these cases, we can extrapolated the results of panel studies to the entire population. Online communities are used for qualitative research and there are no strict requirements for the population and sample for them. Online communities are classified into three groups: project, syndicated and permanent. Each group is characterized by the goals of its creation, the volumes of samples being generated and the methods of operation. We analyzed and systematized methods of quality control online survey. Quality control of the survey consists of three stages: monitoring during the interview, data quality control, and panel management. At each stage, a system of indicators is formed, which confirms the quality of the survey. We considered further perspectives of Internet research, which don`t need Internet surveys. An increase in information about consumers (geolocation, activity on the Internet, profiles in social networks) can contribute to this.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій

Views

Canada Canada
1
China China
1
Czechia Czechia
1
Germany Germany
1
Italy Italy
124806
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
2964
Poland Poland
1
Turkey Turkey
124804
Ukraine Ukraine
124800
United Kingdom United Kingdom
14851
United States United States
53472
Unknown Country Unknown Country
24

Downloads

Canada Canada
124795
China China
1
Czechia Czechia
1
Italy Italy
1
Ukraine Ukraine
124801
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
124798
Unknown Country Unknown Country
23

Files

File Size Format Downloads
Oklander_onlain_paneli.pdf 319,33 kB Adobe PDF 374421

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.