Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68682
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Consumer behaviour at alcoholic beverages markets of Chech Republic and Slovakia: targeting consumer segments
Other Titles Поведінка споживачів на ринку алкогольної продукції Чехії та Словаччини: сегментування споживачів
Authors Sugrova, M.
Nagyova, L.
Hazuchova, N.
Stavkova, J.
ORCID
Keywords алкогольні напої
споживання алкоголю
поведінка споживачів
споживчі сегменти
Словаччина
Чехія
алкогольные напитки
потребления алкоголя
поведение потребителей
потребительские сегменты
Словакия
Чехия
alcoholic beverages
alcohol consumption
consumer behaviour
consumer segments
Slovak Republic
Czech Republic
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68682
Publisher Sumy State University
License
Citation Sugrova, M., Nagyova, L., Hazuchova, N., & Stavkova, J. (2018). Consumer behaviour at alcoholic beverages markets of Chech Republic and Slovakia: targeting consumer segments. Marketing and Management of Innovations, 2, 31-43. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.2-03
Abstract Постійно зростаюче споживання алкоголю та пов'язані з ним негативні наслідки, що впливають на здоров'я людини, представляють серйозну проблему не тільки для Чехії й Словаччини, а й для всього світу в цілому. Збільшення споживання алкоголю, особливо серед молодого покоління, прямо пов'язане з його доступністю на ринку напоїв. Аналіз наукової літератури засвідчив, що однією з найбільш поширених причин передчасної смерті в Європейському союзі є надмірне споживання алкогольних напоїв. Найвищий рівень споживання алкоголю в Чехії та Словаччини серед країн Європи підтверджує актуальність даного дослідження. Основною метою статті є дослідження особливостей поведінки споживачів на ринку алкогольних напоїв. З метою виявлення основних причин та факторів впливу на прийняття рішень споживачів щодо вибору та споживання алкогольних напоїв в роботі використовується маркетингові опитування. У ході дослідження було про анкетовано 686 респондентів Словаччини та 757 респондентів Чехії. Результати опитування свідчать, що в обох країнах найпоширенішим алкогольним напоєм є вино, а основними мотивами його споживання є кількість проведених в країнах культурно-розважальних заходів, рекомендації друзів та смакові переваги товару. При цьому зазначається, що якість товару не є визначальним фактором збільшення кількості споживання алкогольних напоїв. Щодо місця споживання, то респонденти Чехії споживають алкогольні напої переважно вдома, а Словаччини – у ході розважальних заходів та менше всього в ресторанах та пабах. На основі методу кластерного аналізу в статті виділено 5 сегментів споживачів алкогольних напоїв Чехії і Словаччини та описано їх основні характеристики. Визначені особливості поведінки споживачів для кожного з запропонованих сегментів.
Constantly increasing consumption of alcohol and the associated negative consequences affecting human health and not only, present a major problem for Czech Republic, Slovakia and the world overall. Increased alcohol consumption is directly related to easier accessibility of alcoholic beverages, this especially concerns younger generation of consumers. It is generally known that one of the most frequent causes of premature death within the European Union is excessive consumption of alcoholic beverages. In terms of the consumed alcohol volumes, Czech Republic and Slovakia are among the countries with the highest levels of consumption in Europe. For this reason, the main purpose of this paper was to examine the consumption of alcohol and consumer behavior at the alcoholic beverages market using a marketing survey, and also to identify the main reasons leading to the consumption of alcoholic beverages, as well as the factors influencing the most on the consumer decision-making leading to purchases and consumption of alcohol in Czech Republic and Slovakia. Primary data was acquired through the questionnaire survey with 686 respondents in Slovakia and 757 respondents in Czech Republic. Based on the results of the questionnaire survey, it is possible to state that in both countries the most preferred alcoholic beverage is wine and the main motives behind the consumption of the consume preferred alcoholic drink are consumption during social events and entertainment as well as the fact that consumers just like its taste. The main reasons for consuming alcoholic beverages in both countries is the taste, while quality is considered to be the most important factor when deciding to buy a particular drink. Using the cluster analysis method, 5 segments were established and described for Czech Republic and Slovakia. Individual segments differ in their respective characteristics of consumer behavior in both countries.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Canada Canada
1
China China
60906517
Côte d’Ivoire Côte d’Ivoire
40471
Germany Germany
2285
Greece Greece
1
Ireland Ireland
20236
Italy Italy
10117
Lithuania Lithuania
1
Philippines Philippines
535626
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
535625
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
4508922
United Kingdom United Kingdom
1681626
United States United States
121813034
Unknown Country Unknown Country
4508921
Vietnam Vietnam
1141

Downloads

Brazil Brazil
1
Bulgaria Bulgaria
1
China China
1
Czechia Czechia
121813032
Côte d’Ivoire Côte d’Ivoire
1
Germany Germany
654
Italy Italy
1681624
Latvia Latvia
1
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
1
Slovakia Slovakia
1
Slovenia Slovenia
1
South Africa South Africa
1
Sweden Sweden
1
Thailand Thailand
37216561
Ukraine Ukraine
60906519
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
25371583
United States United States
194564530
Unknown Country Unknown Country
535632
Vietnam Vietnam
194564528

Files

File Size Format Downloads
Sugrova_consumer_behaviour.pdf 430,48 kB Adobe PDF 636654675

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.