Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68729
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Student as stakeholder: "voice of customer" in higher education quality development
Other Titles Студент як стейклохдер: "думка споживача" у розвитку менеджменту якості вищої освіти
Authors Degtjarjova, I.
Lapina, I.
Freidenfelds, D.
ORCID
Keywords quality in higher education
stakeholder
stakeholder theors
added value
якість вищої освіти
зацікавлені сторони
теорія зацікавлених сторін
додана вартість
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68729
Publisher Sumy State University
License
Citation Degtjarjova, I., Lapina, I., & Freidenfelds, D. (2018). Student as stakeholder:" voice of customer" in higher education quality development. Marketing and Management of Innovations, 2, 388-398. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.2-30
Abstract According to the continuous improvement principles, all Higher Education Institutions (hereafter – HEIs) focus on the requirement to improve organizational processes and achieve quality, create added value and achieve stakeholders’ satisfaction. The aim of the research is to analyse the concept “quality in higher education”, define the stakeholders within the system of higher education and to analyse students’ opinion about the importance and performance of the factors of quality of higher education. The research methods are a literature overview, analysis and synthesis, logical and comparative analysis, as well as Importance-Performance Analysis (IPA). The results of analysis showed that there are two global strategies for defining quality of higher education. The first strategy is process-oriented, the second used the specific indicators (administrative, student support, instructional; procedural quality; student performance, employability etc.). The research results show that the concept of quality is very complicated and depends on different factors, objectives of the organisation and personal experience. It is clear that students are the most important stakeholders; quality of the academic staff and study programmes are the most important elements in ensuring quality of higher education; organisation of the study process and delivery of study programmes are the most important activities. The factors that should be considered in the future are Clear achievement assessment and feedback, Teaching methods, Student-centred learning, State subsidized studies according to quality criteria and Funding of higher education. As a perspective for investigation, it would also be helpful to find out why students consider extracurricular activities (sports, arts, etc.) and HEI reputation as factors with a low impact on quality of education, but so much attention is paid to them.
Відповідно до принципів безперервного вдосконалення менеджменту якості освіти, всі вищі навчальні заклади зосереджуються на необхідності вдосконалення організаційних процесів та досягнення якості, створюючи додаткові переваги та задовольняючи потреби стейкхолдерів. Метою даного дослідження є аналіз поняття "якість у вищій освіті", визначення зацікавлених сторін у системі вищої освіти та аналіз студентської думки про важливість та ефективність факторів, які є визначальними детермінантами якості вищої освіти. У рамках даного дослідження використовувались наступні методи: огляд літератури, аналіз та синтез, логічний та порівняльний аналіз, а також аналіз важливості/ефективності (IPA). Результати дослідження засвідчили, що існують дві глобальні стратегії в менеджменті якості вищої освіти: перша орієнтована на процес, друга аналізує конкретні показники (адміністративний устрій, підтримку студентів, навчальну якість, успішність студентів, можливості працевлаштування тощо). Результати проведеного дослідження показали, що базовими детермінантами, які формують концепцію менеджменту якості вищої освіти, є цілі організації (університету) та особистий досвід. Серед широкого кола стейкхолдерів менеджменту якості вищої освіти найважливішими є студенти, а серед кола елементів цієї системи – якість навчального персоналу, організація навчального процесу та структура навчальних програм. Фактори, вплив яких на якість вищої освіти є значним та які потребують більш глибокого формалізованого дослідження, – це методологія та методичний інструментарій оцінювання досягнень студентів, організація зворотного зв'язку зі стейкхолдерами, методи навчання, студентоорієнтоване навчання, фінансування вищої освіти. Важливим напрямком подальшого удосконалення менеджменту якості вищої освіти є також пошук причин, за яких цілий ряд факторів, що формально мають низький вплив на якість освіти, все ж таки визначаються самими студентами як такі, які суттєво вплинули на їх вибір вищого навчального закладу (зокрема – наявна базу для позанавчальної діяльності (спорт, мистецтво тощо) та репутація вищого навчального закладу).
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Armenia Armenia
1
Australia Australia
1105617960
Austria Austria
177177
Bangladesh Bangladesh
1
Belgium Belgium
2072133518
Botswana Botswana
83733
Brazil Brazil
116917
Cambodia Cambodia
1
Canada Canada
1105617979
Chile Chile
1
China China
-1597834799
Croatia Croatia
1
Czechia Czechia
1
Denmark Denmark
1
Ecuador Ecuador
177562
Egypt Egypt
2072133543
Ethiopia Ethiopia
1105617938
Finland Finland
806571169
France France
58202332
Georgia Georgia
22317
Germany Germany
1557159545
Ghana Ghana
79298
Greece Greece
74403
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1105617977
Hungary Hungary
107752
India India
1105617932
Indonesia Indonesia
1651469910
Iran Iran
1105617916
Ireland Ireland
1105617953
Israel Israel
58202308
Italy Italy
1
Japan Japan
41794
Kazakhstan Kazakhstan
213062
Kenya Kenya
806571153
Kyrgyzstan Kyrgyzstan
1
Lithuania Lithuania
140020
Malaysia Malaysia
-1158653188
Mauritius Mauritius
552914997
Mexico Mexico
1
Morocco Morocco
58202329
Netherlands Netherlands
65322
New Zealand New Zealand
1
Nigeria Nigeria
1651469912
Norway Norway
139761
Oman Oman
184019
Pakistan Pakistan
83127
Peru Peru
161188
Philippines Philippines
1105617943
Poland Poland
-1158653186
Portugal Portugal
2072133530
Romania Romania
2072133544
Saudi Arabia Saudi Arabia
139339
Singapore Singapore
167893
Slovakia Slovakia
-794284259
Somalia Somalia
85651
South Africa South Africa
1105617964
South Korea South Korea
75620
Spain Spain
427723908
Sweden Sweden
201765
Switzerland Switzerland
1
Taiwan Taiwan
2072133531
Tanzania Tanzania
166361
Thailand Thailand
120114
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
1
Tunisia Tunisia
1
Turkey Turkey
1105617972
U.S. Virgin Islands U.S. Virgin Islands
1
Uganda Uganda
1
Ukraine Ukraine
67629
United Arab Emirates United Arab Emirates
200391
United Kingdom United Kingdom
2120966037
United States United States
-1588568517
Unknown Country Unknown Country
1105617961
Vanuatu Vanuatu
1
Vietnam Vietnam
-195000984
Zimbabwe Zimbabwe
1

Downloads

Australia Australia
34179
Belgium Belgium
1
Botswana Botswana
1
Brazil Brazil
1
Canada Canada
107535
Chile Chile
185901
Colombia Colombia
1
Croatia Croatia
1
Ecuador Ecuador
118565
Egypt Egypt
170177
Ethiopia Ethiopia
141778
France France
91223
Germany Germany
2072133507
Ghana Ghana
97522
Greece Greece
1
Grenada Grenada
1
Guinea-Bissau Guinea-Bissau
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
200912
Hungary Hungary
-1597834780
India India
1105617966
Indonesia Indonesia
2072133512
Iran Iran
1105617918
Iraq Iraq
-1597834798
Ireland Ireland
1433634194
Japan Japan
1105617958
Kenya Kenya
1
Kyrgyzstan Kyrgyzstan
1
Lithuania Lithuania
1
Malawi Malawi
38638
Malaysia Malaysia
2072133515
Mauritius Mauritius
1
Mexico Mexico
1
Morocco Morocco
58202330
Namibia Namibia
1
Nepal Nepal
1
Netherlands Netherlands
1651469918
New Zealand New Zealand
1
Nigeria Nigeria
1
Northern Mariana Islands Northern Mariana Islands
1
Oman Oman
116725
Pakistan Pakistan
2072133529
Peru Peru
217953
Philippines Philippines
1105617944
Poland Poland
1
Portugal Portugal
1
Romania Romania
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
153313
South Africa South Africa
1105617930
South Korea South Korea
427723904
Sri Lanka Sri Lanka
2072133516
Sweden Sweden
1433634179
Switzerland Switzerland
1
Taiwan Taiwan
55362
Tanzania Tanzania
1
Thailand Thailand
1105617931
Turkey Turkey
1613291995
Ukraine Ukraine
141945
United Arab Emirates United Arab Emirates
1326199033
United Kingdom United Kingdom
-1588568518
United States United States
12212286
Unknown Country Unknown Country
58202328
Vietnam Vietnam
-195000983

Files

File Size Format Downloads
Degtjarjova_mmi_2_2018.pdf 484,5 kB Adobe PDF -1443258415

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.