Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68751
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Current transformations of banking management: strategic analysis of external factors of direct influence activities
Other Titles Сучасні трансформації банківського менеджменту: стратегічний аналіз зовнішніх факторів прямого впливу
Authors Гончаренко, Тетяна Петрівна
Гончаренко, Татьяна Петровна
Goncharenko, Tetyana Petrіvna
ORCID
Keywords banking activities
strategic management of the bank
strategic analysis
external environment
factors of the direct influence
банківська діяльність
стратегічний менеджмент банку
стратегічний аналіз
зовнішнє середовище
фактори прямого впливу
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68751
Publisher Sumy State University
License
Citation Goncharenko, T. P. (2018). Current transformations of banking management: strategic analysis of external factors of direct influence activities. Marketing and Management of Innovations, 2, 365-377. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.2-28
Abstract The banking system of any country plays an extremely important role in the functioning and development of the national economy, since it provides all sectors and industries with financial resources, organizes settlements between different entities and turns cash and savings into capital. The stable activity of the banking sector is the key to the structural adjustment of the economy and its integration into the world economic space. Considering such a close connection of the banking system with other sectors of the economy, its activities are objects of the influence of numerous external factors and circumstances. The main system-forming element of the banking sector is an ordinary commercial bank, which management is the subject of numerous studies and scientific discussions. Recently, international banking practice has witnessed a transformation of approaches to banking management towards strategic management, which involves the process of long-term management of the bank with the formation of a general development strategy and objectives and goals of its achievement, and also considers the influence of factors of the external and internal environment. The correct approach to building a system of strategic management in a bank will not only improve the competitive position in the market and performance results but is a guarantee of banking stability in general. This article is devoted to one of the initial stages of strategic management – a strategic analysis of the external environment of a commercial bank, aimed at allocating quantitative factors of direct influence. It should be noted that external factors of direct influence are primarily concerned with entities that are directly related to banking institutions and which can be partially controlled. These included government agencies (controlling or having an impact on the banking sector), suppliers (which ensure the receipt of relevant financial, labor, material, information resources, etc.), consumers (clients of banking institutions), competitors (that is, other banking or credit institutions that provide similar services) and other counterparties. In each block, the main quantitative indicators were highlighted and a thorough analysis of their dynamics in recent years has been provided. The formed base is the basis for further research in this field.
Банківська система будь-якої країни відіграє надзвичайно важливу роль в функціонуванні і розвитку національної економіки, адже вона забезпечує всі сектори та галузі фінансовими ресурсами, організовує розрахунки між різними суб’єктами господарювання та перетворює грошові кошти та заощадження в капітал. Стабільна діяльність банківського сектору є запорукою структурної перебудови економіки та її інтеграції у світовий економічний простір. Враховуючи такий тісний зв'язок банківської системи з іншими секторами економіки, її діяльність підпадає під вплив численних зовнішніх факторів та обставин. Основним системоутворюючим елементом банківської діяльності є банківський менеджмент, дослідження управлінських аспектів в діяльності сучасних банкірів все частіше стає об’єктом численних досліджень та предметом для наукових дискусій. Останнім часом у міжнародній банківській практиці спостерігається трансформація підходів до банківського менеджменту в бік стратегічного управління, що передбачає процес довгострокового управління банком з формуванням загальної стратегії розвитку та завдань і цілей її досягнення, враховує вплив факторів зовнішнього і внутрішнього середовища. Правильний вибір системи стратегічного менеджменту в банку дозволить покращити конкурентну позицію на ринку й результати діяльності, є запорукою стабільності діяльності банку загалом. Дана стаття присвячена одному з початкових етапів стратегічного менеджменту – стратегічному аналізу зовнішнього середовища банку, що спрямований на визначення кількісних факторів прямого впливу. Під зовнішніми факторами прямого впливу маються на увазі передусім суб’єкти, які мають безпосереднє відношення до банків та які можна частково контролювати. До них в ході дослідження було віднесено державні органи (що контролюють чи мають вплив на банківську сферу), постачальників (які забезпечують надходження відповідних фінансових, трудових, матеріальних, інформаційних ресурсів тощо), споживачів (тобто клієнтів банківських установ), конкурентів (тобто інші банківські чи кредитно-фінансові установи, які надають подібні послуги) та інших контрагентів. В кожному блоці було виділено основні кількісні показники та наведений ґрунтовний аналіз їх динаміки за останні роки. Сформована база є основою для подальших досліджень в даній сфері.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Bangladesh Bangladesh
1
Belgium Belgium
1
Ethiopia Ethiopia
1
Germany Germany
982346
Greece Greece
1
India India
1
Ireland Ireland
12255
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Sri Lanka Sri Lanka
1
Ukraine Ukraine
335621
United Kingdom United Kingdom
148953
United States United States
1964691
Unknown Country Unknown Country
335619
Vietnam Vietnam
932

Downloads

Bangladesh Bangladesh
24506
Brazil Brazil
1
China China
86731
Ethiopia Ethiopia
1
France France
1
Germany Germany
1
India India
1
Lithuania Lithuania
1
Syria Syria
137
Ukraine Ukraine
982344
United Kingdom United Kingdom
6390
United States United States
3780426
Unknown Country Unknown Country
5
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Goncharenko_MMI_A28-02-2018.pdf 776,51 kB Adobe PDF 4880546

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.