Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68774
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Innovations in the financing of lifelong learning system: expenditure optimization model
Other Titles Інновації в системі фінансування освіти впродовж усього життя: модель оптимізації витрат
Authors Vorontsova, Anna Serhiivna  
Lieonov, Serhii Viacheslavovych  
Vasylieva, Tetiana Anatoliivna  
Artiukhov, Artem Yevhenovych  
ORCID http://orcid.org/0000-0003-0603-3869
http://orcid.org/0000-0001-5639-3008
http://orcid.org/0000-0003-0635-7978
http://orcid.org/0000-0003-1112-6891
Keywords financial support
lifelong learning system
public expenses
private expenses
expenses optimization model
structured modelling
фінансова підтримка
система безперервної освіти
державні витрати
приватні витрати
модель оптимізації витрат
структуроване моделювання
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68774
Publisher Sumy State University
License
Citation Vorontsova, A. S., Lieonov, S. V., Vasylieva, T. A., & Artiukhov, A. Y. (2018). Innovations in the financing of lifelong learning system: expenditure optimization model. Marketing and Management of Innovations, 2, 218-231. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.2-18
Abstract In recent years, in most countries of the world, it is observed the spread and change of the main paradigm of the education system, which involves the addition of classical formal education (in official educational institutions with the official document about a degree) with informal and informal types. The last two forms of education are the acquisition of knowledge, skills and abilities for comprehensive development and qualification development of a person, the formation of a civic position and the motivation for self-development and self-education, which is not necessarily accompanied by officially recognized documents but has no less value. This leads to the formation of a new system of learning that will operate throughout the life of a person and should become one of the strategic objectives for any state that strives for sustainable development. Such changes require an innovative approach at all stages of the new system formation, including its financial support. However, due to objective reasons for the limited budget funds, the state cannot independently provide financing for the lifelong learning system without involving additional economic entities. Thus, this article is devoted to building expenditure optimization model as the main innovation in the financing of the lifelong learning system. For this purpose, the authors define the stage of formation, the essence and basic characteristics of the lifelong learning system in the modern world. The next step was a providing of a comparative analysis of the main trends in financing education in the countries of the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) and their partners and Ukraine at the expense of various sources (public and private) and for different levels of education (primary education, secondary education, postgraduate education, elementary education higher education, higher education). On the results of analysing the absence of structured information about extra-budgetary funding of lifelong learning system is indicated. Thus, authors developed the approach to estimating potential volume of extra-budgetary sources of funding for a lifelong education system by using structured equation modelling method, where the informational basis are education expenditures of the Consolidated Budget of Ukraine and the Education Index (as a component of the Human Development Index). For calculations software, STATISTICA 6.1 was used. This approach allows to indicate the expenditure optimization model and to determine the financial potential of the lifelong learning system development.
Це зумовлює формування нового типу освіти – освіти впродовж усього життя людини, а формування ефективних систем організації такого типу освіти повинно стати одним із стратегічних завдань для будь-якої держави, що прагне до сталого розвитку. Такі зміни вимагають інноваційного підходу на всіх етапах становлення нової системи, у тому числі в її фінансовому забезпеченні. Проте в силу об’єктивної обмеженості бюджетних коштів, держава не може самостійно забезпечувати фінансування системи освіти впродовж усього життя без залучення додаткових ресурсів від інших суб’єктів економіки. Таким чином, метою даної статті є розроблення інноваційної моделі оптимізації витрат в системі освіти впродовж усього життя. Підґрунтям для цього став проведений авторами аналіз сутності та основних характеристик системи освіти впродовж усього життя в різних країнах світу. Також проведено порівняльний аналіз основних тенденцій фінансування освіти в країнах Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) та їхніх партнерів, а також України за рахунок різних джерел (державних та приватних) та для різних рівнів освіти (початкова освіта, середня освіта, післядипломна освіта, незакінчена вища освіта, вища освіта). За результатами аналізу було виявлено відсутність структурованої інформації щодо позабюджетного фінансування системи безперервної освіти. Таким чином, авторами було розроблено інноваційний підхід до визначення потенційного обсягу позабюджетних джерел фінансування системи безперервної освіти за допомогою методу моделювання структурних рівнянь, де за базу розрахунку прийнято видатки на освіту Зведеного бюджету України й індекс освіти (як складова індексу людського розвитку). Для моделювання використано програмний продукт STATISTICA 6.1. Цей підхід дозволяє сформувати модель оптимізації витрат та визначити фінансовий потенціал розвитку системи освіти впродовж усього життя.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
203047
Austria Austria
292021693
Azerbaijan Azerbaijan
496
Belgium Belgium
1621418068
Canada Canada
679292498
China China
1
Colombia Colombia
1
Croatia Croatia
1504974303
Côte d’Ivoire Côte d’Ivoire
1
Ethiopia Ethiopia
1
France France
89650
Germany Germany
66101
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1925859063
Hungary Hungary
1
India India
1
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
845433053
Italy Italy
1
Japan Japan
484177348
Jordan Jordan
1
Lithuania Lithuania
4398532
Malaysia Malaysia
1358499449
Malta Malta
1
Mauritius Mauritius
1
Netherlands Netherlands
292021697
New Zealand New Zealand
1
Nigeria Nigeria
1
Norway Norway
1
Pakistan Pakistan
845433056
Philippines Philippines
95682
Portugal Portugal
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Singapore Singapore
142780
South Africa South Africa
1
South Korea South Korea
484177341
Sri Lanka Sri Lanka
1
Sweden Sweden
85544
Taiwan Taiwan
1
Thailand Thailand
1
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
1
Turkey Turkey
158349
Uganda Uganda
1
Ukraine Ukraine
161305
United Kingdom United Kingdom
-26373265
United States United States
-2005172222
Unknown Country Unknown Country
264874556
Vietnam Vietnam
319783
Zambia Zambia
201391

Downloads

Austria Austria
1
Azerbaijan Azerbaijan
1
Brazil Brazil
1
Bulgaria Bulgaria
1
Cameroon Cameroon
1
Canada Canada
-2005172221
China China
1029
Denmark Denmark
1358499447
France France
1
Germany Germany
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
109975
Indonesia Indonesia
679292498
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1925859064
Mongolia Mongolia
1
Nigeria Nigeria
217763
Pakistan Pakistan
1
Philippines Philippines
1
Poland Poland
1
Portugal Portugal
1
Serbia Serbia
85657
Singapore Singapore
8797079
South Korea South Korea
99883
Ukraine Ukraine
211296
United Kingdom United Kingdom
78573
United States United States
-2005172223
Unknown Country Unknown Country
1358499446
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Vorontsova_MMI_A18-02-2018.pdf 761,49 kB Adobe PDF 1321407282

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.