Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69694
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Держава як актор: до проблеми формування території Харкова (друга половина XVIII – початок ХХ ст.)
Other Titles The State as an Actor: Due the Problem of the Formation Kharkiv Territory (second half of 18th – begining of 20th century)
Государство как актор: к проблеме формирования территории Харькова (вторая половина XVIII – начало XX ст.)
Authors Нестеренко, В.О.
ORCID
Keywords територія
план
мапа
актор
держава
Харків
Російська імперія
territory
plan
map
actor
state
Kharkiv
Russian Empire
территория
карта
актер
государство
Харьков
Российская империя
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69694
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Нестеренко, В.О. Держава як актор: до проблеми формування території Харкова (друга половина XVIII – початок ХХ ст.) [Текст] / В.О. Нестеренко // Сумський історико-архівний журнал. - 2018. - № XXX. - С. 12-20. - DOI: doi.org/10.21272/shaj.2018.i30.p12.
Abstract В статті розглядається питання про роль держави в процесі формування території Харкова в другій половині ХVIII – на початку ХХ ст. Базуючись на планах розвитку просторі. В основі роботи – акторно-мережева теорія Б. Латура, яка зображує всі явища як результат взаємодії між акторами (людьми та не-людьми). Ми простежуємо сліди в процесі формування міського простору лише одного провладного актора – планів розвитку міста, що надходили до Харкова. Дослідження відповідає на запитання про причини нереалізованості планів та акторів, які заважали їх втіленню. На нашу думку, неможливо розглядати взаємодію держави та людини виключно як дихотомію, адже в цьому процесі беруть участь і інші дійові особи. Таким чином, державні плани не були реалізовані через сукупність дій різних акторів, в тому числі, через відсутність місцевих спеціалістів, які б просували забудову за імперським зразком, недостатнє фінансування, природні фактори на кшталт незручного рельєфу та небажання самих мешканців перебудовувати чи зносити власні будівлі у відповідності до офіційних вимог.
The article is about the role of the Empire Authority in the process of formation Kharkiv territory during second half of XVIIIth – begining of XXth century. This theme is important in due to the reform of city self-government after 2015 in Ukraine. The research is based on the Actor-Network theory by Bruno Latour (ANT). All processes with ANT are described as the interaction between actors (human and non-human). ANT now is well-known methodology in Urban Studies. Last year was published special volume of “Urban History” devoted to the rethinking Urban Studies from the point of view of ANT. We traced the interaction between the Russian empire state authority and other actors who had created Kharkiv territory. The aim is to understand the scale of the Empire Authority influence. The research is interdisciplinary because based on the works of historians, architects, sociologists and urban developments as well. J. Scott argued that state plans of development can’t make people’s life better in his book «Seeing like a State: How Certain Schemes to Improve the Human Condition Have Failed». But the author imagine interaction between people and state like a hard struggle. A. Cuthbert show more actors influence on the urban development including nature, ideology, gender and so on. The Empire Authority in Kharkiv was represented with at least three actors – the governor, the special building laws and plans of urban development. In this article for our aim we analyzed only traces of one actor – plans of Kharkiv urban development during the end of XVIII – early ХХ century. There were plans of 1765, 1786, 1787, 1822, 1829 years from the Empire Authority. In the end of the XIX century actor, who made plans, was changed. In 1885, 1895 the City Government (Kharkiv Miska Duma) with the help of Kharkiv architects and land-surveyors made new plans of urban development. Plans from the Empire Authority are available in collections of laws of the Russian Empire (Polnoe sobranie zakonov Rosiyskoy imperii). The plan of 1885 we found in the Kharkiv Historical museum. Describing of Kharkiv territory from the early ХІХ сentury and city maps 1871 and 1902 helped us to understand the result of these plans. Plans made by the Empire Authority were not realized because of different actors – relief, bad condition of the land that had to be built up, lack of finance and so on. But the main actors, in our opinion, were private developer – people, who didn’t want to rebuild their houses accordingly to the Empire Plans and lack of local professionals, who would established these plans in Kharkiv. The plans made by local power were also failed, first of all because of lack of finance. The City Government didn’t have his own sufficient source of money. This conclusion lead us to understand that the role of the Empire Authority was not main in the process of urban development in Kharkiv. And the mediator of the Empire Authority – local city government can’t realized its plans as well. But only the Empire Authority can affirm the official borders of the city territory and borders of power of the urban laws.
В статье рассматривается роль государства в процессе формирования территории Харькова во второй половине ХVIII – начале ХХ вв. На основании имперских планов развития города и описаний его территории определяется степень их реализации. Исследование основывается на акторно-сетевой теории Б. Латура, которая представляет все явления как результат взаимодействия между акторами (людьми и не-людьми). Мы изучаем след только одного актора в процессе формирования городского пространства – планов развития города. Работа посвящена причинам нереализованности этих документов и акторам, которые мешали их воплощению. Мы считаем, что невозможно рассматривать взаимодействие государства и человека исключительно как дихотомию, так как в этом процессе участвуют и другие действующие лица. Таким образом, государственные планы застройки не были воплощены из-за комплекса действий разных акторов, в том числе, из-за отсутствия местных специалистов, готовых вводить государственные планы в самом Харькове, недостаточного финансирования, неудобного для застройки рельефа и нежелания самих жителей перестраивать или разрушать собственные постройки в соответствии с официальными требованиями.
Appears in Collections: Сумський історико-архівний журнал

Views

Argentina Argentina
1
China China
196979675
Finland Finland
1
France France
1
Germany Germany
1693458358
Greece Greece
1
Ireland Ireland
23506
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
1933
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
24932783
United Kingdom United Kingdom
12955003
United States United States
1693458353
Unknown Country Unknown Country
24932782

Downloads

China China
1
France France
1
Germany Germany
1
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
1934
Russia Russia
12719
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
71139423
United Kingdom United Kingdom
977221
United States United States
1693458356
Unknown Country Unknown Country
175327

Files

File Size Format Downloads
NesterenkoV.pdf 556.9 kB Adobe PDF 1765764985

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.